روان‌شناس و استادیار گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتگو با قم فردا:

در حوزه خانواده به اجتهاد جدید نیاز داریم / سیاست‌گذاری‌های جدید باید مبتنی بر شرایط امروز باشد

روان‌شناس و استادیار گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: در حوزه خانواده به اجتهاد جدید نیاز داریم و سیاست‌گذاری‌های جدید باید مبتنی بر شرایط امروز باشد، امروزه شاهد روابط بدون ازدواج هستیم که باید در مقابل آن، متناسب با اقتضائات روز، ازدواج‌ها را تنظیم کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا سالاری فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و اهمیت خانواده در جامعه اظهار داشت: خانواده، لازمه زندگی اجتماعی است. وقتی بحث فطری انسان و اجتماع تحلیل می‌شود، درمی‌یابیم پیشرفت‌های به وجود آمده در تاریخ بشر، مرهون نیروهای انسانی بوده و آنان بودند که این کمال و توسعه را به وجود آورده‌اند.

وی ادامه داد: همین نیروهای مولد کار و صنعت و پیش‌رونده در تمام زمینه‌هایی که جامعه بشری و فناوری به آن نیاز دارد در کانون خانواده به وجود می‌آیند و پرورش می‌یابند؛ بنابراین، خانواده بستر رشد اجتماع است که می‌تواند باتربیت درست فرزندان، اجتماعی سالم‌تر، خلاق‌تر و پیش‌رونده ایجاد کند.

سالاری فر تصریح کرد: در سراسر تاریخ بشر، خانواده در موفقیت‌ها و ناکامی‌ها نقش داشته و این حاکی از اهمیت جایگاه آن است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خانواده باتوجه‌به مبانی اسلامی شکل و توسعه داده شد و در اصل دهم قانون اساسی، خانواده، یک واحد بنیادین اعلام شد و پس از آن تلاش شد ابعاد متعدد خانواده، بر اساس مبانی اسلامی تقویت شود.

وی تاکید کرد: هرچند می‌توان خانواده را یک نهاد خصوصی دانست و البته برخی نمی‌پسندند حکومت و سیاست در آن دخالت کند تا به تعبیری سیاسی نشود؛ اما باید گفت هر جامعه‌ای به مجموعه‌ای از سیاست‌گذاری‌ها نیاز دارد و خانواده باید در اولویت اول این سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد. این قاعده در جمهوری اسلامی ایران نیز جریان دارد. ما با داشتن پشتوانه مبانی دینی و اسلامی به دنبال این بودیم که اهمیت خانواده را تقویت کنیم؛ اما واقعیت این بود که خواه‌ناخواه تحت تأثیر شرایط جهانی و مدرنیته قرار داشتیم.
روان‌شناس و استادیار گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در حوزه خانواده به اجتهاد جدید نیاز داریم و سیاست‌گذاری‌های جدید باید مبتنی بر شرایط امروز باشد، امروزه شاهد روابط بدون ازدواج هستیم که باید در مقابل آن، متناسب با اقتضائات روز، ازدواج‌ها را تنظیم کنیم
وی خاطرنشان کرد: در خانواده به سیاست‌گذاری حقوقی نیاز است، در خصوص حقوق خانواده باید تجدیدنظر صورت گیرد، در خصوص مهریه، سیاست‌گذاری‌ها باعث شده نگاه زنان به مهریه نسبتاً حقوقی شود. چیزهایی که امروز در جامعه شاهد آن هستیم، در کجای دنیا وجود دارد؟ آسیب‌هایی مانند خیانت، خشونت، شوهر کشی و نظایر آن در کشورهای دیگر کمتر به چشم می‌خورد.
سالاری فر تصریح کرد: بسیاری از مشکلات امروزی جامعه ما ناشی از سیاست‌گذاری‌های حقوقی است که باید اصلاح شود. آنجا قوانین و سیاست‌گذاری‌ها کاملاً مشخص است. در سیاست‌گذاری‌های حقوقی، باید کار جدی شود و قوانین آسیب‌زننده به خانواده را باید اصلاح کنیم. چرا باید شاهد آسیب‌هایی مانند همباشی یا هم خانگی باشیم که البته یک بخش آن، حقوقی است. یک جوان احساس می‌کند چقدر باید الزامات حقوقی را انجام دهم که حق طبیعی من است؛ پس اگر یک ازدواج غیررسمی داشته باشم، برایم راحت‌تر و کم دردسر است.


انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/28824
اخبار مرتبط

نظرات شما