گزارش قم فردا از بازار لوازم خانگی:

کاهش هزینه و افزایش کیفیت و تنوع مولفه های مهم تولید/تولید رو به رشد لوازم خانگی در کشور

امروز فصل جدیدی در حمایت از تولید داخلی با موافقت دولت مبنی بر جلوگیری از واردات لوازم خانگی در کشور آغاز شده که تولیدکنندگان در این عرصه می‌توانند با ارتقای کیفیت در ارائه محصولات، کاهش هزینه و افزایش تنوع گرایش مردم به استفاده از لوازم خانگی داخلی را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بازار لوازم خانگی ایران بر اساس برآوردهای تقریبی ارزشی ۸ میلیارد دلاری دارد که اگر با احتساب نرخ ارز آزاد امروز، ارزش آن را محاسبه کنیم، چیزی حدود ۲۱۶ هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت و ورود به آن می‌تواند سهم قابل توجهی را نصیب هر یک از بازیگران این عرصه کند، زمین بازی که یک سوی آن تولیدکنندگان و سوی دیگر آن، واردکنندگان عمدتا کره‌ای هستند.
دولت ترامپ روز به روز تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال می کرد و همین مسئله موجب شد تا شرکت های خارجی آرام آرام بازار ایران را ترک کنند. شرکت های کره ای سامسونگ و ال جی هم این موضوع مستثنا نبودند و رسما در سال 98از بازار ایران خارج شدند.
دو شرکت بزرگ الی جی و سامسونگ که سال ها بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار داشتند با خروج از بازار ایران باعث ایجاد خلعی شد که این خلع عامل گرانی و افزایش قیمت های لوازم خانگی با شیب تند شد که زیان این افزایش قیمت مستقیما متوجه مردم شد.
اما در ماه های اخیر با به گوش رسیدن مسئله مذاکره مخصوصا در عرصه هسته ای ، زمزمه بازگشت دو شرکت بزرگ ال جی و سامسونگ به ایران بالا گرفت اما نامه رهبری به رئیس جمهور پایان بخش این شایعات و حرف و حدیث ها بود.
از همین رو در پی درخواست تعدادی از شرکت‌های داخلی تولید لوازم خانگی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از واردات لوازم خانگی، رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به وزرای اقتصاد و صمت دستور جلوگیری از واردات لوازم خانگی از دو کشور کره را مکتوب کرد.
مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کرد که طبق نامه‌ای که کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی به ایشان نوشته‌اند، واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود. حجت‌الاسلام رئیسی هم به وزرایش دستور داد واردات لوازم خانگی از دو شرکت کره جنوبی ممنوع شود.
این ممنوعیت، حمایت به تمام معنا از تولید داخل است که باید سال ها قبل این اتفاق رخ می داد و دولت ها در تمام عرصه ها در این مسیر گام می گذاشتند.



تولیدکنندگان توان تامین لوازم خانگی کشور را دارند
محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به توانایی تأمین لوازم خانگی بازار کشور توسط تولیدکنندگان داخلی اظهار داشت:  بر اساس گزارش‌ها، حدود ۲۵ درصد توانستند ظرفیت ساخت را در داخل کشور افزایش دهند.
وی بیان داشت: ما در بعضی از اقلام نیازمند این هستیم که تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم، در بعضی از اقلام صد درصد ظرفیت تولید پاسخگوی نیاز کشور است و ظرفیت صادراتی هم ایجاد شده است .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در تولید لوازم خانگی؛ عمق ساخت متفاوت است خاطرنشان کرد: در بعضی از اقلام لوازم خانگی، عمق ساخت تا صد درصد، در بعضی از اقلام تا ۸۰ درصد و در بعضی از اقلام هم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است.
کیفیت، تنوع و قیمت لوازم خانگی مسئله ای مهم
وی درباره حق انتخاب برای کیفیت، تنوع و قیمت لوازم خانگی در بازار هم گفت: در بعضی از اقلام این‌چنین می‌باشد، ولی در بعضی اقلام نیازمند این هستیم که کیفیت؛ ارتقای بیشتری داشته باشد و در رقابت با همکاری‌های مشترک سرمایه‌گذاری بتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم، اما در بعضی از اقلام این اتفاق رقم خورده است.
پور ابراهیمی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر تعداد شرکت‌ها گسترش پیدا کرده است و مشارکت بعضی از شرکت‌های خارجی در این زمینه کمک کرده است تا بتوانیم تحت همکاری و قرارداد‌های مشترک کار را  جلو ببریم؛ البته نگرانی از ایجاد عدم رقابت هم در بعضی از زمینه‌ها وجود دارد که با سیاست‌های وزارت صمت و حمایت‌های مجلس؛ این دغدغه برطرف می‌شود.

تولید رو به رشد لوازم خانگی در کشور
وی اضافه کرد: در زمان حاضر شاهد روند رو به رشد در تولید لوازم خانگی هستیم، ولی الآن این میزان تولید پاسخگوی کل نیاز جامعه نیست و پیشنهاد ما به دولت این است که متناسب با شرکت‌های تولیدی در کشور که توانستند ظرفیت بازار‌های خارجی را بگیرند و از کیفیت بالایی برخوردارند و در حوزه رقابتی می‌توانند ورود کنند سیاست‌های حمایتی اتفاق بیفتد و شرکت‌هایی هم که به هر دلیل می‌خواهند هزینه‌های مازاد خود را به مردم تحمیل کنند و در فضای رقابتی نیستند برای آن‌ها هم یک تصمیم گرفته شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: حمایت مطلق از فعالیت در صنعت لوازم خانگی به‌صلاح کشور نیست، اما مشروط به حضور در بازار‌های خارجی و مشارکت با تولیدکنندگان خارجی جهت به دست آوردن بازار‌های منطقه‌ای می‌باشد؛ امروز اروپا محصولات بعضی از کارخانه‌های تولید داخل ما را یک‌ساله قرارداد می‌بندد، بنابراین اگر این شرط را در کیفیت محصول، صادرات و در همکاری با شرکت‌های خارجی برای ایجاد بازار منطقه‌ای فراهم کنند قطعاً سیاست‌های حمایتی جوابگو خواهد بود و در غیر این صورت اگر مطلق حمایت کنیم شاید منجر به انحصار، کاهش کیفیت، عدم رقابت و ضرر مردم شود.

افزایش کیفیت محصول و کاهش هزینه دو مولفه مهم تولید
امروزه «تولید» در سراسر جهان با دو مقوله مهم، نقل محافل میشود و این دو نکته چیزی جز «کاهش هزینه تولید» و «افزایش کیفیت محصولات» نیست. این دو مولفه به طور قطع یکی از شاخصهای توانمندی بنگاهها هم محسوب می‌شود و تولیدکنندگان تمام فعالیتهای خود را معطوف به آن می‌کند تا به بهترین کیفیت در حداقل زمان و کمترین هزینه دست پیدا کند. حال آنکه کاهش هزینه‌های تولید، یک مساله جهانی است و تمام دنیا در تلاش برای رسیدن به این مهم هستند. حال اگر قیمت تعیین شده برای یک کالا بالا باشد آن کالا به فروش نخواهد رفت و مصرف‌کننده کالای مشابه و یا جایگزین آن را انتخاب می‌کند.
پس همانطور که دولت باید از تولید حمایت کند و باید رفته رفته این حمایت ها طی سالیان کاهش پیدا کند از طرفی هم تولید کننده باید کالای خود را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت به بازار عرضه کند تا بتواند مشتری خود را جذب کند.



مسیر تولید را باید هموار و کوتاه کرد
این در حالی است که حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه متاسفانه موانع متعددی در عرصه تولید وجود دارد که برای رفع این موانع باید اهتمام ویژه‌ای اندیشیده شود،گفت: یکی از این موانع بروکراسی بسیار طولانی، فلج کننده و پشیمان کننده در راه تولید هست .
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:یکی از موانعی که نمی‌گذارد تولید در کشور ما شکوفا شود رقابت نابرابر با اقتصاد کشور‌های دیگر است، در سایر کشور‌ها هزینه تولید بسیار ازران‌تر از ایران است، در کشور ما وام ۱۴ درصد، ۱۸ درصد، ۲۴ درصد و بالاتر به تولید کننده تعلق می‌گیرد که طبیعتا برای او مقرون به صرفه نخواهدبود.
وی اظهار داشت: در کشور‌های پیشرو در تولید وام بدون بهره، ۱ درصد و یا ۲ درصد به تولید کننده تعلق می‌گیرد، این میزان بهره‌ای که بانک‌های ما از تولید کننده دریافت می‌کنند قدرت انعطاف، مانور و رقابت را از تولید کننده می‌گیرد و به همان میزان تولیدش نسبت به کشور‌های رقیب گرانتر می‌شود، پس رقابت را ازدست می‌دهد، شکست خورده و واحد تولیدی اش نابود می‌شود، لذا هزینه تولید در کشور ما بر اثر بی تدبیری مسئولین بالاست.
حجت الاسلام ذوالنوری ادامه داد: مانع دیگر در رشد تولید کشور، واردات بی رویه هست؛ وارادات قدرت نفس کشیدن را از تولید کننده می‌گیرد؛ از طرفی قاچاق نیز مانع بی وقفه در رشد تولید کشور ماست و باعث انهدام تولید داخلی می‌باشد، حل این مشکلات نیاز به اقدام و مدیریت منسجم دارد تا تولید کننده ما بتواند نیاز کشور را تامین کند.

مصرف تولیدات داخلی اقتصاد کشور را قوی می کند/تولیدکنندگان کالای مرغوبتری تولید کنند
همچنین سردار یدالله جوانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسئله تولید در کشور، اظهار داشت: چندسالی است که شاهد رونق تولید داخلی هستیم البته باید این اتفاقات زودتر رخ می داد.
وی ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به تولید داخلی باید در مقابل قاچاق کالا ایستادگی شود و از طرفی کالایی که در داخل می توانیم تولید کنیم را وارد نکنیم و همچنین مردم را به مصرف تولید داخلی سوق دهیم.
معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی اقتصاد ما قوی و محکم و بر پایه منابع داخلی باشد، تحریم های آمریکا بی اثر خواهد شد و فقط یک امر ذهنی و در حد حرف خواهد بود.
وی بیان داشت: باید مسئله صادرات را هم جدی بگیریم تا علاوه بر بازار داخلی، بازار خارجی هم در دست کالای ایرانی باشد. البته این مسئله مستلزم این است که صاحبان کارگاه ها و کارخانه ها، تولیداتی با کیفیت و مرغوبیت بیشتری داشته باشند.



در هر حال نتیجه خروج برندهای خارجی پس از تحریم‌ها از کشور، اتکا به تولیدات داخلی و افزایش داخلی‌سازی بود، به‌طوری که در برخی شرکت‌هایی که تا پیش از این با ال.جی و سامسونگ همکاری داشتند، شاهد تولید محصولات ایرانی و همچنین شاهد توسعه سبد کالایی هستیم که قبلا در سبد کالایی‌اش فقط مانیتور مشاهده می‌شد، اما امروز به تولید انواع تلویزیون، یخچال‌فریزر، لباس‌شویی، ظرف‌شویی و حتی اسپلیت‌یونیت روی آورده و در مجموع سبد کالایی کشور در این بخش در حال تکمیل است.
البته برای تداوم این موضوع در کنار حمایت های دولت باید تولیدکنندگان هم کیفیت محصولات خود را بالاتر ببرند و محصول را با کمترین قیمت به دست مصرف کننده برسانند تا تولید داخل رونق بگیرد و در آینده نزدیک بتوانیم برند ایرانی در دنیا را معرفی کنیم.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/28991
اخبار مرتبط

نظرات شما