گفتگوی قم فردا با اعضای خبرگان رهبری؛

بایدسبک زندگی رضوی در جامعه ترویج داده شود/ مهربانی و انفاق همیشه در زندگی امام رضا(ع) جاری بوده است

اعضای خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مهربانی و انفاق همیشه در زندگی امام هشتم جاری بوده است، گفت: باید سبک زندگی رضوی را در جامعه توسعه دهیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی بن موسی بن جعفر (ع) معروف به امام رضا هشتمین امام ما شیعیان است که به عالم آل محمد و امام رئوف نیز شهرت دارد. امام رضا (ع) در نزد ما ایرانی ها به لطف وجود مبارکشان در شهر مشهد جایگاه ویژه ای دارند.
امام رضا(ع) پس از پدرش امام موسی کاظم(ع) در سال 183ق و به مدت 20 سال به امامت رسید. ایشان تا پیش از سفر به خراسان، در مدینه زندگی می کرد اما در سال 200یا 201ق به دستور مأمون به مرو آمد و ولایتعهدی او را پذیرفت و در همان جا مامون خلیفه عباسی با دسیسه چینی به دلیل اوج گیری تمایلات مردم به امام هشتم، ایشان را مسموم و شهید کردند.

امام رضا(ع) هیچ‌گاه با دشمنان سازش نکردند
از همین رو آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، ضمن تسلیت سالگرد شهادت امام رضا(ع) اظهار داشت: ایشان از سال 200 هجری به مدت سه سال درمرو سابق( مشهد کنونی) اقامت داشتند و با حضور خودشان مرو را کانون بزرگ و مهم خبری و حوادث علمی و فرهنگی قراردادند.
وی ادامه داد: در مدت‌زمان حضور ایشان بود که کنگره عظیمی با حمایت مأمون خلیفه عباسی صورت گرفت و چهره‌های تراز اول علمی و فرهنگی آن روزگار درمرو حضور پیدا کردند.
عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: در آن کنگره عظیم بود که زمینه برای جلوه گری مقام علمی ایشان فراهم شد و آنجا بود که تمامی مورخان و بزرگان علمی منطقه و حتی جهان، امام رضا(ع) را  به‌عنوان عالم آل محمد شناختند و به‌گونه‌ای شد که چهره‌های علمی متفکر آن روز در برابر مقام بلند امام رضا(ع) زانوی شاگردی زدند و از محضر ایشان فیض بردند.
وی به سایر خصوصیات امام رضا(ع) اشاره کرد و بیان داشت: ایشان در مدت‌زمان سه‌ساله‌ای اقامت خودشان درمرو سه سال تمام دارایی و  موجودی خودشان رابین نیازمندان تقسیم کردند به‌طوری‌که این کار مورد اعتراض درباریان قرار گرفت که ایشان در پاسخ این اعتراض‌ها  بیان داشتند این غنیمت و سرمایه‌گذاری است که من در این دنیا انجام می‌دهم.
حسینی خراسانی تأکید  کرد:  نیاز است که مؤمنان در شرایط کنونی جامعه با تأسی از این امام رئوف، انفاق و مساعدت به نیازمندان را در زندگی خودشان تجربه کنند.
وی بابیان این‌که امام رضا(ع) هیچ‌گاه با دشمنان سازش نکردند، تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای کوتاه آمدن ، سازش کردن و موضوعاتی از این قبیل را به امام رضا(ع) نسبت می‌دهند درحالی‌که کاملاً خطا و اشتباه است چراکه ایشان در آن شرایط سخت و دشوار سیاسی و اجتماعی شرایط را قدرتمندانه و حکیمانه مدیریت کردند.
وی ادامه داد: ایشان با درایت و هوشمندی خودشان مأمون سیاست‌باز و دغل‌کار را در مشت گرفتند و درواقع  مصلحت جامعه اسلامی را در نظر گرفتند.

امام رضا (ع) با تهدید ولیعهدی مأمون را پذیرفت
از طرفی آیت‌الله سید هاشم بطحائی در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، ضمن اشاره به مسئله فوق اظهار داشت:أمون عباسی تمامی عالمان زمان خود را بایکوت می‌کرد و با امام رضا (ع) هم با تزویر و دو رویی تمام برخورد می‌کرد به طوری که به ایشان گفت که امکان ندارد دو حاکم و خلیفه یکی در مدینه و دیگری در مرو باشد و به همین بهانه این امام بزرگوار را به مرو (مشهد کنونی) کشاند.
وی بابیان این‌که امام رضا (ع) با درایت کامل کوچکترین امتیازی به مأمون نداد، ابراز داشت: حتی توطئه های زیادی کرد تا به جایگاه ایشان ضربه بزند اما هیچگاه نتوانست در این کار موفق شود.
عضو خبرگان رهبری با رد برخی اظهارنظرها در مورد مصالحه امام هشتم با مأمون، گفت: حاکم عباسی اصرار که امام رضا (ع) عنوان ولیعهدی را قبول کند اما ایشان زیر بار نرفت و حتی برای این کار شایعه‌سازی کرد و درنهایت به تهدید متوسل شد.
وی افزود: درنهایت امام رضا (ع) ولیعهدی را با این شرط که هیچ کاری به حکومت نداشته باشد، پذیرفت.



مهربانی و عطوفت در همه اهل بیت(ع) همواره وجود داشته است، اما یکی از صفات بارز امام رضا(ع)« رئوف» است، به طوری که جلوه این مهربانی در زندگی حضرت به وضوح دیده می شود، مهربانی و عطوفتی که نه تنها در بین دوستان، بلکه دشمنان حضرت زبانزد بود و در زیارت‌نامه آن حضرت می‌خوانیم: «السَّلَامُ‌ عَلَی‌ الْإِمَام الرَّئوف‌». رئوف به کسی گفته می شود که بر دیگری لطف و رحمت می کند و این مهرورزی او هیچ طعم تلخ و ناخوشایندی بر کام آن دیگری نمی گذارد.

ضرورت ترویج سبک زندگی رضوی در جامعه
همچنین  آیت الله عباس کعبی در گفتگو باخبرنگار  قم فردا با اشاره به مهم‌ترین شاخصه های سبک زندگی رضوی برای جامعه امروز ، اظهار داشت: زندگی امام رضا(ع) در عرصه سیاسی، حکومتی و نیز در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، تبلیغی و در عرصه تلاش برای مقابله با فتنه و حفظ اسلام و مکتب اهلبیت(ع) و مقابله با توطئه های داخلی و بین المللی درس آموز است.
وی ادامه داد: در عرصه سیاسی امام رضا(ع) در آن سال های آخر امامت که مجبور به ولایتعهدی مأمون شد از فرصت حکومت مأمون برای گسترش مکتب اهلبیت(ع) در پایه گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها موفق بود به خلاف این که بعضی ها می گویند امام رضا(ع) مذاکره کرد در حالی که ایشان با سران، ادیان و فرقه ها مناظره کرد نه مذاکره؛  مناظره یعنی گفتگوی علمی برای اثبات حقانیت اسلام و این غیر از مذاکره دیپلماسی می باشد.
عضو خبرگان رهبری افزود: در عرصه مقابله با دشمن، امام رضا(ع) بر مرز بندی شفاف با دشمنان اسلام و مکتب اهلبیت(ع) تاکید داشت و می فرماید که چه بسا فتنه بعضی از به ظاهر پیروان مکتب شیعه بر مذهب و مکتب اسلام و مذهب اهلبیت(ع) از فتنه دجال آخر الزمان هم شدیدتر باشد.
وی در ادامه خاطرنشان شد: اگر مرز بندی با دشمن از بین برود حق و باطل با هم آمیخته می شود و مومن از منافق شناخته نمی شود و این سبب فتنه می شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از مواضع اجتماعی و فرهنگی امام رضا(ع) بر اساس یک برنامه متوازن در سبک زندگی اسلامی براساس آشنایی با آموزه های دین در کنار اهتمام به امور معیشت، زندگی، صبر، شکیبایی و رضایت به زندگی است که ایشان بر آن تاکید ویژه ای دارند.

سیره و روش عملی امام رضا(ع) را در زندگی بکار ببریم
این در حالی است که حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به سیره عملی و علمی ائمه(ع)، اظهار داشت: مهمترین جنبه پیروی از ائمه معصومین(ع) مربوط به پیروی از سیره علمی و عملی آنها است.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: باید از سیره عملی معصومین(ع) پیروی کنیم و لذا وظیفه مبلغین و کسانی که فرهنگ عدالت در جامعه را نشر می دهند ترویج فرهنگ و سیره عملی معصومین(ع) است و باید سیره و روش عملی معصومین(ع) را در زندگی بکار ببریم .


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/29058
اخبار مرتبط

نظرات شما