عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و پژوهشگر خانواده:

خانواده محوری یعنی این‌که روح خانواده در دولت و مجلس حضور داشته باشد

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و پژوهشگر خانواده گفت: خانواده محوری یعنی این‌که روح خانواده در دولت و مجلس و حضور داشته باشد که در مبنای حفاظت از خانواده و غنی‌سازی روابط خانواده بتوانند خانواده را بازسازی کنند.

فریبا علاسوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در خصوص خانواده اظهار داشت: خانواده محوری دارای ابعاد کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است. در کوتاه‌مدت، مسائل ضروری خانواده موردتوجه قرار می‌گیرد که در حال حاضر بحث جزء آن قرار گرفته، ولی سیاست‌های درستی نیز در این زمینه صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: در میان‌مدت و درازمدت، تمام برنامه‌ها باید خانواده محور باشد. متأسفانه خانواده محور تخاصم گفتمان شده و هر نهادی (مجلس، دولت، قوه قضاییه) می‌خواهد آن را برای خودش بردارد.
علاسوند تاکید کرد: کمیسیون خانواده که در حال حاضر شکل‌گرفته، به شرطی که در تمام زمینه‌ها وارد شود، بسیار کار خوبی خواهد بود، ولی وقتی دولت در زمان مناسب تدبیری در جهت تشکیل خانواده و فرزندآوری جوانان نیندیشد؛ ازآنجاکه مدت‌زمان زیادی را بدون مسئولیت و به‌صورت آزاد زندگی کرده‌اند، حاضر به پذیرش تعهد و مسئولیت و ازدست‌دادن آزادی‌های گذشته نیستند. در تمام دنیا به‌صورت مستقل و تخصصی به مسائل مربوط به زنان پرداخته می‌شود و در کشور ما نیز باید کمیسیون خانواده تشکیل شود و برنامه‌ریزی دقیقی دراین‌خصوص ارائه گردد.
وی افزود: خانواده محوری یعنی این‌که روح خانواده در دولت و مجلس و حضور داشته باشد که در مبنای حفاظت از خانواده و غنی‌سازی روابط خانواده بتوانند خانواده را بازسازی کنند. ما یک مدل حداقلی در خصوص خانواده محوری نداریم که مدل با پایه را بپذیریم؛ بنابراین سعی کنیم یک مدل پایه در حوزه تربیت یا در حوزه آموزش‌وپرورش داشته باشیم. درصورتی‌که بیشتر خانواده‌های ما درگیر تأمین امرارمعاش خانواده هستند و کمتر به موضوع تربیت، معنویت و حتی تحصیل فکر می‌کنند. باید عرصه‌های نگران‌کننده تأمین شود و بر روی همین عرصه‌ها، برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت تعریف شود.
عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و پژوهشگر خانواده به نگرانی‌های خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: نگرانی‌های خانواده شاغل این است که وقتی مادر و پدر در محل کار هستند، چه اتفاقی ممکن است برای فرزندان رخ دهد؟ مثلاً در کشورهای اروپایی و امریکایی، صاحبان مهدکودک در جهت کاهش نگرانی خانواده‌های مذهبی به والدین اعلام می‌کنند که به فرزندشان غذای حلال می‌دهند و یا مشاورانی را جهت راهنمایی در اختیار قرار می‌دهند، ولی متأسفانه در کشور ما اینها فقط نوشته شده است و ضمانت اجرایی ندارند.
وی بیان داشت: سازمان‌هایی در ایران به نام سازمان‌های مادر و نوزاد تشکیل شده که مشاوره‌های جسمی و روحی ارائه می‌دهند که خیلی خوب است، ولی درنظرنگرفتن پدر و هزینه‌های بالای این مشاوره‌ها، از ایرادهای این طرح است که دولت باید در این زمینه، خانواده را حمایت کند. چنانچه دولت در زمینه مشاوره حمایت کند، منجر به کاهش ناهنجاری‌هایی مثل جرم و جنایت و یا حتی مجرد زیستی در جامعه خواهد شد؛ بنابراین با دادن خدمات، شاهد خانواده کارآمد خواهیم بود.


انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/29115
اخبار مرتبط

نظرات شما