گزارش قم فردا از ظرفیت های کشاورزی قم؛

اشتغال زایی و درآمدزایی ارزی از طریق ظرفیت های کشاورزی

استان قم در بخش کشاورزی با توجه به کویری بودن و مشکلات آبی از محصولاتی همچون زعفران، پسته، انار و... برخوردار است که باید ظرفیت‌های بخش کشاورزی قم برای تولید محصولات صادراتی و درآمدزایی ارزی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  قم یک استان کویری و دارای محدودیت‌های آبی فراوانی است که با وسعت حدود ۱۱ هزار و ۲۳۸ کیلومتر مربع، ۶۸ صدم درصد کل مساحت کشور را دارا است و از مجموع جمعیت استان قم، ۹۵ درصد در مناطق شهری و ۵ درصد در مناطق روستایی ساکن می‌باشند.
کشاورزی و دامپروری در این استان که دارای شرایط خاص گرم و خشک است سابقه تاریخی فراوانی دارد؛ کشاورزان و بهره‌وران هرچند در زمینه تولید و دسترسی به منابع آبی و یا نهاده‌های مورد نیاز خود مشکلات و چالش‌هایی دارند اما بخش مهمی از محصولات کشاورزی، دام و طیور کشور را کشاورزان قمی تولید می‌کنند.
قم در زمینه تولید محصولات کشاورزی، فرآورده‌های گوشتی و هم‌چنین آبزی‌پروری حرفی برای گفتن دارد این روزها که مدیریت مصرف برای استانی مانند قم که با بارندگی محدود و منابع محدود آبی روبرو است تولید محصولات گلخانه‌ای، گشت محصولات کم آبخواه و یا قدم به سمت تغییر سیستم‌های آبیاری اهمیت بسیاری دارد.
عمده محصولات زراعی استان شامل جو، گندم، پنبه، صیفی‌جات، یونجه، کلزا و مهم‌ترین محصولات باغی استان نیز شامل انار، انگور، گیلاس، زردآلو و قیسی، گردو، بادام، فندق، انجیر، هلو و پسته و زیتون است.
۷ دهم درصد محصولات کشاورزی و باغی کشور در قم تولید می‌شود
عباس پورمیدانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در خصوص وجود ظرفیت‌های کشاورزی و دامداری در قم اظهار داشت: برخلاف تصور کلی که وجود دارد، در قم ظرفیت خوبی برای کشاورزی و دامداری دیده می‌شود.
وی افزود: بیش از 40 سال قبل که سدها در قم احداث نشده بودند به‌طورکلی منطقه قمرود و مسئله بسیار حاصل خیز بود و آورده رودخانه‌ها بالغ‌بر 400 میلیون مترمکعب می‌شد و این میزان آب، منبعی برای کشت غلات به شمار می‌رفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه در آن دوران حتی تولیدانی بیش از 130 هزار تن در سال به ثبت رسید تصریح کرد: اما در حال حاضر وضعیت کشاورزی قم در بخش زراعت به دلیل محدودیت منابع آبی تغییر کرده و دچار کاهش اراضی زیر کشت بود‌ه‌ایم به‌طوری‌که از 110 هزار هکتار اراضی زیر کشت به 62 هزار هکتار رسیده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر 41 هزار هکتار زراعت و 22 هکتار باغات در قم وجود دارد و عمده کشت زراعی در قم، جو و سپس گندم و کلزاست عنوان کرد: در مورد محصولات باغی، مهم‌ترین کشت موجود پسته بوده که بسیار مرغوب و با کیفیت است و در جشنواره‌ها رتبه نخست را کسب کرده‌ایم.
پورمیدانی خاطرنشان کرد: با اینکه کمتر از نیم درصد از اراضی زراعی و باغی کشور را در قم داریم اما در حال حاضر 7 دهم درصد از محصولات کشاورزی و باغی کشور در قم تولید می‌شود.



زعفران و پسته در رتبه های اول محصولات قم
از همین رو باید گفت که شاید کمتر کسی بداند که خاستگاه اولیه زعفران شهر قم می‌باشد و طبق آزمایش‌هایی که از محصول زمین‌های زیر کشت ما به عمل آمد زعفران قم حتی نسبت به زعفران مشهد از کیفت بالایی برخورداراست.
همچنین پردرآمدترین محصول کشاورزی قم پسته است که ۱۸۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان را تشکیل می‌دهد و سالانه ۱ تن پسته از ۱۵۰۰ هزار هکتار باغ بارآور ۷ سال به بالا برداشت می‌شود و ارزش آن ۲۰ میلیون دلار در سال است.
اما انار، گردو، گیلاس، آلبالو،هلو، انجیر، انگور، خرمالو، سیب، بادام، پسته، زیتون، گل محمدی، هندوانه، طالبی، فندق از دیگر محصولات باغی و زراعی پر کشت در قم است.
البته قم در بخش دامداری و آبزیان هم حرف های بسیاری برای گفتن دارد که می تواند مانند کشاورزی استان در کشور بدرخشدو همین ظرفیت در استان باعث ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و ارزآوری برای استان شود.

ظرفیت‌های کشاورزی قم برای درآمدزایی ارزی قابل توجه است
با توجه به این موضوع عباس پورمیدانی بیان کرد: بخش کشاورزی استان قم طی سال‌های اخیر در تولید انواع محصولات صادراتی همچون پسته و خاویار به جایگاه مناسبی رسیده‌است و انتظار می‌رود این روند با مشارکت هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران بیش‌ازپیش تقویت شود.
وی افزود: فراهم کردن زمینه حضور فعالان بخش کشاورزی استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین پذیرش هیات‌های تجاری سایر کشورها برای بازدید از توانمندی‌های قم در حوزه کشاورزی از جمله اقدام‌های مورد نظر سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان است.
وی با اشاره به نقش پررنگ صادرات در افزایش فرصت‌های شغلی و بالابردن حجم تولید محصولات در بخش کشاورزی استان، ادامه داد: با ایجاد بسترهای لازم طی سال‌های آینده به دنبال گسترش میزان صادرات محصولات کشاورزی تولید شده در قم و افزایش سهم تجارت استان در این بخش هستیم.
پورمیدانی با بیان این که فرآوری محصولات یکی از عوامل موثر بر گسترش حجم صادرات در بخش کشاورزی استان است، گفت: فرآوری محصولات کشاورزی نقش مهمی در موفقیت طرح‌های ارائه شده برای تجاری سازی فعالیت‌های این بخش دارد و موجب کاهش تلفات تولید و زیان‌های ناشی از آن‌ می‌شود.
وی ادامه داد: بر اساس راهبرد جامع الگوی کشت استان، واحدهای فرآوری محصولات در کنار زمین‌های کشاورزی ایجاد خواهد شد تا ارزش افزوده اقتصادی فعالیت‌های این بخش با رشد قابل توجهی مواجه و زمینه صادرات محصولات مورد نظر با شرایط بهتر فراهم شود.

با توجه به ظرفیت بالای استان در تولید محصولات کشاورزی باید نگاه ویژه ای به این ظرفیت در استان دیده شود چرا که این مسئله می تواند باعث اشتغال زایی و افزایش صادرات و ارزآوری به استان شود. البته باید در این زمینه علاوه بر توجه ویژه و بیشتر مشکلات کشاورزی در استان هم رفع شود.



حل مشکلات کشاورزان زمینه ایجاد اشتغال را فراهم می کند

از همین رو احمد آقابابایی مسئول بسیج کشاورزان استان قم در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، اظهار داشت : 15 کارگروه تخصصی بسیج در قشر بسیج کشاورزان استان قم تشکیل‌شده است.
 وی افزود: موضوعات کشاورزی به‌صورت تخصصی در کارگروه‌ها مطرح می‌شود و بعد از ارزیابی، نظرات کارشناسی هم به استان هم به تهران ارسال می‌شود همچنین با همکاری دوستان در استان شبکه‌ای را تشکیل دادیم که موضوعات مرتبط با نوسانات بازار و موضوعات مرتبط با نوسانات نهاده‌ها و تولید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نوسانات و مشکلاتی که روی کشاورزی قم تأثیر می‌گذارد به جهاد کشاورزی و مسئولان استان اعلام می‌شود.
مسئول بسیج کشاورزان استان قم تصریح کرد: وقتی کارگروه‌های تخصصی بسیج کشاورزان مسائل و مشکلات را موردبررسی و ارزیابی قرار می‌دهند آن قسمت از کار که گروه‌های جهادی می‌توانند و آن مسئله ورود کرده و خدمت کنند به این گروه‌ها ارائه می‌شود و این گروه‌های جهادی در روستاها و مناطق دارای کشاورزی و دام‌پروری حضور پیدا می‌کنند و به‌صورت جهادی خدمت می‌کنند.
آقابابایی تصریح کرد: حل شدن مشکلات کشاورزان و دام‌پروران باعث می‌شود که زمینه ایجاد اشتغال نیز فراهم شود کار با آموزش‌هایی که از طریق گروه‌های جهادی انجام شد نیز زمینه اشتغال زیادی فراهم‌شده است، علاوه بر آن با رایزنی‌هایی که با بانک‌ها انجام دادیم تسهیلاتی نیز در اختیار کشاورزان و دام‌پروران قراردادیم  تا این مشکلات باعث نشود که  کشاورزان و دام‌پروران ورشکسته شده  و یا شغل خود را کنار بگذارند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/29301
اخبار مرتبط

نظرات شما