پیشروی میدانی ارتش یمن، ائتلاف متجاوز را به کدام سو می‌برد؟

جنگ یمن با آزادسازی استان مأرب به پایان خود نزدیک می‌شود و در این میان ائتلاف متجاوز در مقابل سرعت پیشروی ارتش یمن درحال فروپاشی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پس از هفت سال از آغاز جنگی نابرابر علیه مردم یمن از سوی ائتلافی متجاوز متشکل از کشور‌های عربستان، امارات، قطر، کویت، بحرین، مراکش، مصر، اردن و سودان، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن درحال پیشروی استانی هستند که به زعم کارشناسان پایتخت دوم یمن است و آزادسازی آن اشغالگری ائتلاف در این کشور را به پایان می‌رساند. در ادامه به بررسی آخرین تحولات جنگ ارتش یمن با ائتلاف متجاوز را بررسی خواهیم کرد.

آخرین پیشروی‌های ارتش و نیرو‌های یمنی در استان مأرب

براساس خبر‌های منتشر شده از منابع آگاه یمن ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به سرعت به سمت آزادسازی استان مأرب پیش می‌روند و توانسته‌اند مرکز درگیری با نیرو‌های وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن را به عقب برانند. شاهدان عینی و مردم قبیله‌های استان مأرب در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان اعلام کردند جنگ از مناطق صحرایی به داخل استان کشیده است و نیرو‌های یمنی توانستند درگیری را به دروازه‌های ورودی مأرب بکشانند، سپس این مناطق صحرایی را که مزدوران وابسته به منصور هادی، عربستان و امارات به شدت از آن‌ها مراقبت می‌کنند را از چنگ آنان خارج کردند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن چندی پیش اعلام کرد عشایر و قبایل شهر‌های تحت اشغال نیرو‌های وفادار به منصور هادی و ائتلاف متجاوز به دلیل ظلم و بی‌عدالتی در این مناطق با آنان همکاری می‌کنند و در آزادسازی شهر‌ها نقش بسزایی دارند. با این حال طبق اطلاعاتی که روزنامه الاخبار بدست آورده است ورود نظامی به مأرب از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آخرین گزینه‌ای محتمل است و عشایر این استان متمایل‌اند این استان خودش تسلیم شود. بر اساس سخنان منابع آگاه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای ورود نظامی به استان مأرب سه گزینه دارند، اما قبایل در تلاش هستند جنگ را به خیابان‌های این استان سه میلیون نفری نکشانند و نیرو‌های وابسته به منصور هادی را با فشار آوردن بر محاصره مجبور به ترک آخرین خط‌های دفاعی خود کنند.

پیشروی میدانی ارتش یمن، ائتلاف متجاوز را به کدام سو می‌برد؟

در اواخر ماه اکتبر در همین راستا یوسف الفیشی، رئیس کمیته آشتی ملی و راه‌حل سیاسی برای جلوگیری از خون‌ریزی از فرماندهان حزب الاصلاح خواست با ارتش یمن مصالحه کنند تا جلوی خون‌ریزی بیشتر گرفته شود. الفیشی از این فرماندهان خواست با پافشاری بر روی مقابله با ارتش یمن در مأرب خودکشی نکرده سلاح‌های سبک و سنگین و همچنین پول‌های غارت‌شده از بانک‌هارا بازگردانند و به زندگی خود ادامه دهند. در همین حین بسیاری از نظامیان وابسته به هادی سلاح خود را تحویل داده و راه خود را از دشمنان ملت یمن جدا کردند. شورای سیاسی یمن در صنعاء نیز برای آنان فرمان عفو عمومی صادر کرد.

انشعاب و درگیری میان نیرو‌های ائتلاف متجاوز

چندی پیش یکی از اعضای جنبش انصارالله یمن افشا کرد ضیا الاهدل، یکی از فرماندهان اصلی حزب الاصلاح که وفادار به امارات است از سوی همین کشور ترور شد.

او در خصوص این خبر گفت: امارات و عناصر وابسته به آن «ضیا الاهدل» یکی از مهمترین فرماندهان وفادار به «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن را برای کنترل کامل تعز ترور کردند. امارات از طریق طارق عفاش، برادرزاده علی عبدالله صالح ، رئیس‌جمهور سابق یمن)و یکی از مخالفان سرسخت دولت نجات ملی یمن قصد دارد گروه‌های اخوانی را در تعز از بین ببرد و این مقدمه‌ای برای کنترل تعز است و این احتمال وجود دارد که گروه‌های اخوانی بعد از هفت سال خدمت به امارات مسیر خود را از آن جدا کنند.

بعد از ترور پر سروصدای الاهدل خبرگزاری الجزیره نیز در گزارشی جداگانه اعلام کرد یکی از رهبران حزب الاصلاح یمن اخیراً ابوظبی را مسئول ترور‌ها و بازداشت، ربودن‌ها و شکنجه سران این حزب و احزاب دیگری که مطابق با سیاست‌های ابوظبی در یمن حرکت نمی‌کنند، دانست و این موضوعی است که ابوظبی تاکنون واکنشی به آن نشان نداده است.

دیوید شنکر، معاون امور خاور نزدیک وزیر خارجه پیشین آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ، در مطلبی که در پایگاه اندیشکده انستیتوی واشنگتن منتشر و در آن به وضوح اعلام می‌کند که میان نیرو‌های منصور هادی اختلافی بزرگ پیش آمده، شنکر در این خصوص ادعا کرد: در حقیقت حوثی‌ها (جنبش انصارالله یمن) وقتی که دولت منصور هادی و نیرو‌های محلی هم‌پیمان با آن دچار اختلاف هستند، تسلیحات کافی ندارند و مکررا با هم درگیر می‌شوند و در مقابل عربستانی‌ها هم قادر به تغییر این شرایط نبوده‌اند، مشوق چندانی برای آن که پای میز مذاکره بیایند، ندارند.

پیشروی میدانی ارتش یمن، ائتلاف متجاوز را به کدام سو می‌برد؟

علاوه بر همه این‌ها یکی از اختلافات بزرگ پیش آمده میان ائتلاف متجاوز، نزاع و درگیری میان امارات و عربستان بود که توجه‌های بسیاری را جلب کرد بندر الهتار نویسنده و تحلیلگر یمنی روزنامه رای الیوم (چاپ لندن) در این باره نوشت: برخی معتقدند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ یمن نقش‌های مختلفی دارند و گاه این نقش‌ها میان دو طرف رد و بدل می‌شود. دو کشوری که ابتدا برای تحقق هدف واحدی می‌جنگیدند، دو مسیر غالبا جدای از هم را ترسیم کردند، اما این مسیر‌های جدا به صورت طبیعی به برخورد با هم ختم شد. دو دلیل برای این اختلافات عمیق وجود دارد، نخست اینکه تفاوت در بسیاری از موضوعات غیر از جنگ با انصارالله و دوم ارتباط با اخوان المسلمین.

الهتار در ادامه افزود: اهداف سیاسی و اقتصادی امارات گاهی با عربستان متفاوت و در برخی موارد نیز در برخورد با آن بود که می‌توان این موضوع را به آرزو‌های محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در گسترش نفوذ کشورش و اینکه بازیگر مهمی در منطقه باشد، دید و جنگ یمن دروازه‌ای برای تحقق آن بود.

او اضافه کرد: با توجه اهداف دو کشور، نقاط برخورد منافع دو کشور مشخص می‌شود و آن اینکه عربستان سعودی هرگز نخواهد پذیرفت که ابوظبی به تنهایی سرنوشت استان‌های جنوبی را رقم بزند؛ بنابراین به تاسیس یک تشکیلات نظامی با عنوان نیرو‌های گارد ریاست جمهوری برای ایجاد توازن مقابل نیرو‌های کمربند امنیتی و تاسیس یک نهاد سیاسی نیز با عنوان ائتلاف ملی جنوب در مقابل شورای انتقالی جنوب روی آورد.

ناامیدی عربستان از کمک آمریکا برای فرار از جنگ یمن

از سویی دیگر با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در این کشور واشنگتن به دنبال حمایت از عربستان و نجات آن از باتلاقی که در یمن برای خود درست کرده است نیست. حتی در روز‌هایی که ارتش یمن با ده‌ها پهپاد خاک عربستان را هدف قرار می‌داد، آمریکا سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت را که در عربستان مورد استفاده قرار می‌دادند را از این کشور خارج کرده و به یک کشور دیگر منتقل کردند.

روزنامه اماراتی العرب که از سوی سازمان اطلاعات امارات تامین مالی می‌شود و از لندن به چاپ می‌رسد در گزارش اخیر خود ادعا کرد: آمریکا قصد دارد از طریق سفر «تیم لندرکینگ» فرستاده خود در امور یمن نشان دهد که به دنبال حل این مسئله (آزادسازی مأرب) است، اما دومین سفر لندرکینگ در دو هفته اخیر نیز نتوانست کاری از پیش ببرد. در واقع آمریکا هیچ اقدام عملی در خصوص یمن انجام نمی‌دهد بلکه فقط تظاهر می‌کند، در نتیجه استان مأرب و دولت منصور هادی در مقابل چشم جهانیان به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سقوط (آزادسازی) خواهد کرد.

پیشروی میدانی ارتش یمن، ائتلاف متجاوز را به کدام سو می‌برد؟

روزنامه آمریکایی فارن پالیسی نیز درباره آزادسازی قریب‌الوقوع مأرب گزارشی تهیه کرده و در آن اعلام کرد: بعید است که آمریکا بطور مستقیم وارد جنگ یا یمنی‌ها شود، خوب یا بد مأرب به زودی به دست ارتش یمن و کمیته‌های مردمی آن خواهد افتاد و واشنگتن باید به بعد از آن فکر کرده و خود را برای محافظت از کشتی‌ها و نفتکش‌هایش در دریای سرخ آماده کند، زیرا بعد از این کنترل تنگه باب المندب به دست یمنی‌ها خواهد بود.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد جنگ یمن به ایستگاه پایانی خود درحال نزدیک شدن است، چراکه آزادسازی مأرب از لحاظ روحی نیز بر روی ائتلاف متجاوز و نیرو‌های منصور هادی تاثیر گذاشته و در واقع مسیر جنگ را تغییر خواهد داد. آمریکا نیز در این میان عربستان را که یکی از مهره‌های آن در منطقه بود را رها کرده و با عواقب دنباله‌دار این جنگ فاجعه‌آمیز تنها می‌گذارد. تنها راهی که عربستان قصد دارد با استفاده از آن از سرعت آزادسازی استان‌ها بکاهد مذاکره است. با این حال به نظر نمی‌رسد که یمنی‌ها دوباره به دام مذاکره کشیده شوند و برگ برنده خود یعنی آزادسازی مأرب را رها کنند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/29546
اخبار مرتبط

نظرات شما