تعرفه گاز پرمصرف‌ها به دلیل رعایت عدالت یارانه‌ای افزایش یافت

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: بخش‌هایی در حال مصرف بیشترین یارانه انرژی هستند که از نظر اقتصادی، نیازی به یارانه ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسینی مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: کشور ما در سطح بین المللی، از نظر شدت انرژی در رتبه‌های تک رقمی قرار دارد.این انرژی در بخش‌های مولّد استفاده نمی‌شود یعنی به جای این که در بخش‌های اقتصادی که برای مردم خلق ثروت و اشتغالزایی می‌کند، این انرژی را استفاده کنیم، آن را در بخش‌هایی به کار گرفته ایم که ارزش افزوده ای برای کشور ندارد.

حسینی ادامه داد: در فصل سرد، بالای ۵۲۰ میلیون مترمکعب در روز، گاز را در بخش‌های خانگی و تجاری استفاده می‌کنیم. به طور میانگین، سالیانه حدود ۳۰ درصد از مصرف انرژی در بخش‌های غیرمولد یعنی خانگی و تجاری است که در زمان اوج مصرف یعنی فصول سرد، این رقم به ۷۰ درصد هم می‌رسد.

او گفت: بسیاری از کشورها، برای جلوگیری از افت تولید صنایع در زمان اوج مصرف، گاز بخش خانگی را محدود می‌کنند، اما در ایران اینطور نیست و چنین سیاستی نداریم. طبق آخرین گزارش شرکت BP (British Petroleum)، ایران از نظر ذخایر نفت و گازی در رتبه سوم و از نظر مصرف، در رتبه چهارم جهان قرار دارد.  

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز بیان کرد: در حالی که میانگین شدت انرژی در سطح جهان رو به کاهش بوده، در ایران روند افزایشی داشته است. این مسئله به سیاست‌های اشتباه در توسعه مرتبط می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که با بهینه مصرف کردن، می‌توانیم ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشیم. هر یک دلار سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی، معادل با ۷ دلار سرمایه گذاری در حوزه تولید است.

 

او همچنین درباره تعرفه‌های جدید گاز گفت: یکی از سیاست‌هایی که دولت‌ها برای کنترل مصرف در پیش می‌گیرند، تغییر در نظام تعرفه گذاری و قیمتی است. طبق بررسی انجام شده در پنج اقلیم موجود در کشور، اکثر خانواده‌ها در سه پله اول مصرفی قرار می‌گیرند که الگوی مصرف آن‌ها،  متناسب با شرایط کشور است؛ هر چند که همین الگو، با بسیاری از کشور‌های دیگر فاصله دارد.

حسینی اضافه کرد: مصرف زیادی که به آن اشاره می‌کنیم، مربوط به دهک‌های متموّل و بالای جامعه است؛ یعنی ۵۰ درصد از مصرف، در ۲۵ درصد جامعه صورت می‌گیرد. یعنی بخش‌هایی در حال مصرف بیشترین یارانه انرژی هستند که از نظر اقتصادی، نیازی به یارانه ندارند.

او گفت: اگر همین گاز را صادر کنیم، درآمد آن به تمامی مردم بر می‌گیرد؛ بنابراین، تغییر تعرفه پرمصرف‌ها به دلیل احقاق حقوق عامه مردم انجام شده است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/29919
اخبار مرتبط

نظرات شما