با افزایش بی رویه قیمت چادر؛

حجاب هم قسطی شد!

با افزایش قیمت چادر مشکی در بازار قدرت خرید خانوار به شدت کاهش یافته و افراد چادری مجبور به خرید قسطی چادر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، چند روز پیش برای خرید چادر مشکی به بازار مراجعه کردم قیمت ها بسیار بالا بود به فروشنده اعلام کردم توان خرید من این مبلغ است لطفاً در این سطح به من چادر معرفی کنید که دارای کیفیت مناسبی باشد، فروشنده گفت اشکالی ندارد می‌توانید چادر را قسطی بخرید! زیرا با این مقدار پولی که دارید نمی‌توانید چادر با کیفیت مناسب بخرید، شاید بتوانید چادر جنس چینی بخرید که عمر کوتاهی دارد و در مدتی کمی تغییر رنگ می دهد.

 گفتم مگر چادر را هم قسطی می خرند گفت بله؛ مدت‌ها است که بسیاری از خریداران چادر مشکی توانایی خرید چادر را ندارند و آن را به صورت اقساطی خریداری می کنند.

واقعا این حرف فروشنده برایم درد آور بود که چطور در کشور اسلامی برای حفظ حجاب باید هزینه سنگین اقتصادی پرداخت شود و  یک بانوی مححبه مجبور باشد برای حجاب قسط پرداخت کند بیخیال خرید چادر شدم تصمیم گرفتم گشتی در بازار فروش چادر مشکی بزنم.


هر چه بیشتر در بازار پرس و جو میکردم بیشتر به عمق فاجعه گرانی چادر مشکی پی می‌بردم، در این میان خانواده ای نظرم را جلب کرد پدر خانواده برای خرید چادر برای همسر و دو دختر خود در یکی از فروشگاه های عرضه چادر حضور داشت اما فقط برای همسر خود و دختر حدود ۱۵ساله خود چادر خرید، دختر کوچکتر خانواده که حدود ۱۰ سال سن داشت و انتظار داشت برای او چادر مشکی بخرند به پدر خود معترض شد که چرا برای او چادر نخریده است.

پدر که مشخص بود توان مالی برای خرید چادر سوم را نداشت با شرمندگی که دختر کوچکش متوجه نشود گفت دخترم تو هنوز کوچک هستی و فعلا نیاز به چادر نداری.

دخترک با چشمان گرد گفت مگر سال گذشته برای من جشن تکلیف نگرفتید و گفتید که دیگر بزرگ شده ام و باید حجابم را رعایت کنم من چادر دوست دارم برای من هم چادر بخرید! دخترک در حین صحبت به سمت مانکنی که چادر دخترانه ای به سر داشت رفت و گفت از این مدل ها که پولک دارد میخواهم.

پدر که مشخص بود جلوی جمع خجالت می کشد و دوست دارد برای دختر کوچکش هم چادر بخرد گفت با همین مانتو و روسری هم حجاب تو خوب است بعدا که بزرگتر شدی برای تو هم چادر میخرم.

من در این میان در فکر این بودم آیا با این درخواست سرکوب شده چندسال دیگر اشتیاقی برای سر کردن چادر  برای دخترک باقی می ماند؟ شاید وقتی به قول پدرش کمی بزرگتر شد در ذهنش مرور خواهد کرد با همین مانتو و روسری هم حجابم خوب است.

به گفته یکی از فروشندگان چادر افزایش قیمت چادر  سبب کاهش تعداد خریداران چادر شده است و بیشتر مشتریان با متوجه شدن قیمت‌ چادر  بدون خرید مغازه را ترک می‌کنند، در حالی که تا چند سال پیش فروش سه برابر میزان فعلی بود.

گاهی مسئولان  و متولیان فرهنگی از سازمان تبلیغات تا وزارت ارشاد و حوزه علمیه در خصوص بدحجابی هشدار می دهند و اظهار نگرانی می کنند اما متاسفانه فقط هشدار می دهند و کاری که باید و شاید را انجام نمی دهند اینکه فریاد بزنند بدحجابی افزایش یافته هیچ سودی برای اسلام و جامعه اسلامی ندارد، زیرا وقتی خود افراد با حجاب هم توان خرید چادر و ملزومات حجاب را ندارند و کم کم استفاده از چادر این کالای گران قیمت را کنار بگذارند چه انتظاری است افراد غیرچادری را تشویق به حجاب کنیم.

راه دیگری جز این وجود ندارد که چادر مشکی جز اقلام یارانه ای در سبد خانوار قرار بگیرد زیرا اگر با همین مدیریت مسئله چادر و قیمت چادر پیش برود رفته رفته میزان استفاده از چادر به عنوان کالای لوکس در میان خانواده های مقید هم کاهش پیدا خواهد کرد ، متوسط قیمت چادر با کیفیت متوسط برای یک خانواده ای که مادر و دو دختر هستند حدود سه میلیون تومان است که با توجه به شرایط اقتصادی هزینه بسیار سنگینی برای خانواده ها است.

 ایران به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده چادر مشکی بعد از گذشت چندین دهه از عمر فعالیت صنعت نساجی هنوز ۹۴ درصد نیاز خود به پارچه چادر مشکی را از طریق واردات تأمین می‌کند و این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی برای حفظ موقعیت خود در بازار در منگنه هستند، و شاید اگر حمایت لازم از تولید کنندگان داخلی صورت بگیرد قیمت چادر کاهش پیدا کرده یا حداقل بیش از این افزایش پیدا نکند، متاسفانه عدم مدیریت صحیح توسط متولیان امر و ایجاد موانع برای تولید داخلی بیشتر از هجمه دشمنان علیه چادر کارساز بوده است.

هر چند چادر نماد و هویت یک بانوی ایرانی است، اما کالای فرهنگی به حساب نیامده و به‌همین دلیل از حمایت کالاهای فرهنگی نیز برخوردار نیست ، گرانی قیمت چادر در بازار از آنجا که مستقیم با پوشش برتر اکثریت بانوان جامعه در ارتباط است و یکی از محصولات حجاب و عفاف تلقی می‌شود با راه اندازی کارخانه چادر قم ۳۰درصد نیاز داخلی تامین می شود.

با توجه به گرانی بیش از اندازه چادر مشکی  که باعث گلایه خانواده ها شده است به گفته مسئولان استانی کارخانه قم چادرمشکی را با قیمتی بسیارتر ارزان تر از قیمتی که اکنون در بازار وجود دارد در اختیار مردم قرار خواهد.، کاهش قیمت چادر مشکی با توجه به آنچه در کف بازار مشاهده می شود نیاز به معجزه دارد معجزه ای که مسئولان و وارد کنندگان این کالا مانع تحقق آن می شوند اما با احداث کارخانه های بیشتر در کشور و استقبال بانوان چادری از پارچه ایرانی تحقق این معجزه دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/29955
اخبار مرتبط

نظرات شما