سردار جلالی:

مستکبران، دولت‌ها را درگیر جنگ ترکیبی کرده‌اند/تهدیدات سایبری جبهه جدیدی از جنگ را گشوده است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه تهدیدات سایبری جبهه جدیدی از جنگ را گشوده است، گفت: امروز مستکبران باهدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی به دنبال ناتوان کردن دولت‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سردار غلامرضا جلالی در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه کشور در قم افزود: تا قبل از تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، برنامه جامعی در زمینه دفاع در بخش غیرنظامی کشور وجود نداشت.

وی گفت: اهمیت دفاع غیرنظامی وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم با تغییر راهبرد جنگ‌های امروز، مردم و زیرساخت‌ها به‌عنوان محور جنگ‌ها در راهبردهای جنگ‌های نوین در نظر گرفته می‌شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: همین امر سبب شده تا حفاظت از مردم و دارایی‌هایشان و تداوم کارکردهای زیرساخت‌های حساس، حیاتی و مهم به‌عنوان رکن اساسی در دفاع غیرعامل اهمیت یابد.

جلالی با اشاره به اهمیت حفاظت از مردم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های دفاع متذکر شد: پدافند مردم محور بر این دیدگاه استوار است که قدرت و اقتدار اساساً از درون و متن جامعه تولید می‌شود و مردم یکی از منبع اصلی قدرت ملی کشور هستند.

تهدیدات سایبری جبهه جدیدی از جنگ را گشوده است

وی بابیان اینکه تهدیدات سایبری جبهه جدیدی از جنگ را پیش روی کشورهای جهان قرار داده است، تصریح کرد: هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی از طریق حملات سایبری ازجمله این جبهه‌های جدید است از همین رو به‌منظور حفظِ آرامش جامعه در شرایط اضطراری، صیانت و حفاظت از مال مردم و اداره و سازمان‌دهی جهت تسهیل در مدیریت بحران و کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از وقوع تهدیدات نوین و اقدامات خصمانه دشمن در شرایط اضطراری، باید اجرای نظاماتی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، نظام عملیاتی پدافند مردم محور توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور تدوین، تصویب و ابلاغ شد تا همه دستگاه‌ها و نهادها بر نقش و وظایف خود در این زمینه آگاه باشند.

اهمیت و نقش حوزه‌های علمیه در پدافند مردم محور

جلالی با اشاره به اهمیت و نقش حوزه‌های علمیه در پدافند مردم محور، خاطرنشان کرد: کارکردهای حوزه‌های علمیه تنها آموزشی نیست، بلکه نقش اساسی در مقابله با تهدیدات به‌ویژه در حوزه‌های اجتماعی دارند. در مسائل اجتماعی، موضوع تاب‌آوری اجتماعی و تعاون اجتماعی ازجمله بخش‌هایی است که حوزه‌های علمیه با معرفی الگوی اسلامی نقش راهنما را برای جامعه ایفا می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همه‌گیری کرونا در کشور، یادآور شد: این پاندمی، اهمیت تهدیدات زیستی را بیش‌ازپیش نشان داد. یکی از موضوع‌های مهم در مقابله با این ویروس منحوس، بحث رعایت بهداشت فردی و تغییر سبک زندگی است. در این زمینه الگوی سبک زندگی ایرانی- اسلامی که منطبق بر آموزه‌های دینی ماست می‌تواند بسیار راهگشا عمل کند تا بتوانیم مدیریت جامع و کاملی برای این تهدید زیستی و تهدیدات مشابه آن اعمال کنیم.

کنشگری فداکارانه، امتداد رسالت دینی حوزه‌های علمیه است

همچنین در ادامه این دیدار آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار گفت: کنشگری فداکارانه، خدمت محور طلاب و فضلای حوزه، امتداد رسالت دینی حوزه‌های علمیه است و با تربیت چنین طلابی، نقشه وجودی حوزه تکمیل می‌شود.

وی افزود: در اسلام نظریه مقاومت و تاب‌آوری وجود دارد. این نظریه با آیه ۶۰ سوره انفال شروع می‌شود و با ده‌ها حکم فقهی و اخلاقی تکمیل می‌گردد و یک بخش پایه‌ و بنیادین است که خود یک محور اصلی در حوزه فکر، معرفت و اعتقاد دارد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، افزود: فکر، معرفت و اعتقاد یک بنیه اصلی است و آن اگر استوار و محکم باشد می‌تواند، انسان، فرد و جامعه را در برابر هر تهدید درونی و بیرونی مقاوم سازد. همان‌طور که پایه انقلاب ما اعتقاد بود.

اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به محورهای مهم دیگری که موردتوجه اسلام است، اشاره کرد و اذعان داشت: اسلام در بحث‌های اخلاقی، تعالیم زیادی دارد و نسبت به روح جمعی و همبستگی اجتماعی تأکیدات فراوانی داشته است. آگاهی‌های اجتماعی که افراد بتوانند به‌موقع و سریع تشخیص داده و اقدام کنند.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم نظریه تاب‌آوری اسلامی را تحلیل کنیم آن‌وقت است که نقش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، یک نقش مهم و بنیادی خواهند بود. زیرساخت مقاومت، تاب‌آوری و استحکام یک جامعه در این مبانی اعتقادی، اخلاقی، علمی و اجتماعی ریخته می‌شود و ما در این زمینه مسئول هستیم.

وی، سه وظیفه و رسالت اصلی را برای حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: «تولید فکر» متناسب با دنیای امروز و ارائه اندیشه و معارفی که پاسخگوی دنیای معاصر باشد.

اعرافی به دومین وظیفه حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: «تربیت نیروی انسانی»، که بر اساس نظام علمی طراحی‌شده، تعریف می‌شود و باید افرادی درست، عمیق، مهذب، پاک و عالم برای ایفای نقش‌های متفاوت شناسایی و تربیت شوند و سومین رسالت حوزه‌های علمیه «کنشگری اجتماعی، مردمی، فرهنگی و تبلیغی» است.

وی، افزود: کنشگری خیلی مهم است. هم در دانشگاه و به‌ویژه در حوزه‌های علمیه، فلسفه وجودی و تکمیلی یک طلبه باید به‌مثابه یک کنشگر درصحنه، نقش ایفا کند، فداکاری کرده و مسائل موردنیاز را تبیین کند و سربزنگاه به دفاع برخیزد و این می‌تواند یک خروجی قابل قبول برای حوزه علمیه باشد. وی گفت: همین حرکت عظیمی که در ایام کرونا از سوی طلاب جهادی شکل گرفت و ده هزار نفر ایفای نقش کردند و حتی در عرصه های دیگر همچون فضای مجازی و رسانه که حوزه علمیه نسبت به آن برنامه و طرح هایی دارد و در حال انجام است.

اعرافی گفت: در عرصه پدافند غیرعامل و مقاوم سازی باید هر سه نقش حوزه‌های علمیه دیده شود و نقش آفرینی ها بر آن اساس ایفا گردد.

در حاشیه این دیدار، همچنین اساسنامه شورای راهبری و دفتر پدافند غیرعامل حوزه های علمیه به امضای سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه رسید.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/29971
اخبار مرتبط

نظرات شما