در دیدار با وزیر آموزش و پرورش عنوان شد؛

تاکید مراجع بر کشف استعدادهای علمی و پرورش این ظرفیت‌ها با بهره‌گیری از معارف دینی

مراجع عظام تقلید در دیدار با وزیر آموزش و پرورش بر کشف استعدادهای علمی و پرورش این ظرفیت‌ها با بهره‌گیری از معارف دینی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  نوری، وزیر آموزش و پرورش امروز در سفری یک روزه  با مراجع عظام تقلید و آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر و آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کند.



آیت الله نوری همدانی: باید ظرفیت های علمی نوجوانان و جوانان شناسایی و ارتقا داده شود

آیت الله نوری همدانی در دیدار با یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کار معلمی بسیار با ارزش و رسالت انبیاست، اظهار داشت: معلم در اسلام جایگاه رفیعی دارد که باید قدردان این توفیق الهی باشند.
وی بیان داشت:معلمی که سرنوشت کودکان نوجوانان و جوانان ما را رقم می‌زنند باید ابتدا خود ساخته باشند تا بتوانند گفتار و رفتار آن‌ها در روح و روان دانش‌آموزان اثرگذار باشد.
این مرجع تقلید بااشاره به اینکه کار معلمی را نباید به دید یک شغل نگاه کرد، گفت: معلم باید دانش آموزان را به عنوان یک امانت الهی در دست خود تلقی کند و برای اعتلای علمی و اعتقادی آن‌ها تلاش کند.
وی اضافه کرد: همه علوم به دست آمده به همت و تلاش دانشمندان اسلامی بوده است. امروز نام بسیاری از دانشمندان ما در کشور‌های غربی به بزرگی یاد می‌شود و این بیانگر این است که کشور ما دارای استعداد و نخبگانی است که می‌تواند با تعلیم و تربیت مناسب این استعداد‌ها را کشف و شکوفا کند.
آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: امروز جوانان و نوجوانان کشورمان جایگاه علمی برتری را در دنیا دارند که این ظرفیت‌ها باید شناسایی و برای ارتقای علمی و پرورش آن‌ها تلاش شود.
وی اضافه کرد:  اخلاق، حلم و بردباری از ویژگی‌های یک معلم در طراز نظام اسلامی است.خشونت و تنبیه بدنی از دیدگاه اسلام حرام است و باید در آموزش و پرورش ما اخلاق ادب و احترام حاکم شود تا نسل آینده هم از این خصلت برخوردار شوند.




آیت الله جوادی آملی:حرفه آموزی از ضرورت‌های نظام آموزشی کشور است

همچنین آیت الله جوادی آملی  بر کشف استعدادهای علمی و پرورش این ظرفیت‌ها با بهره‌گیری از معارف دینی تاکید کرد و گفت:دانش آموزان مانند یک ظرف خالی هستند که هر چه در آن ریخته شود به همان قالب شکل می‌گیرند.
وی ادامه داد: باید محتوایی که در داخل این ظرف ریخته می‌شود متناسب با ظرفیت و توانایی دانش‌آموزان و با بهره‌گیری از مباحث دینی باشد.
این مرجع تقلید حرفه آموزی را از ضرورت‌های نظام آموزشی کشور دانست و یادآور شد: باید دروس آموزش و پرورش به طوری باشد که پس از فارغ‌التحصیلی دانش آموزان بتوانند خود را اداره کنند و در کار و شغلی مناسب و متناسب با آموخته‌های خود به کار گرفته شوند.
وی افزود: خروجی آموزش و پرورش باید کارآمد باشد و با هماهنگی دولت نیروی کار کشور را تربیت کند.
آیت الله جوادی آملی در ادامه بد اخلاقی خشونت را زیبنده نظام آموزش و پرورش کشور ندانست و عنوان کرد: باید در تعامل بین دانش آموزان و معلمان، ادب و احترام نهادینه شود تا نسل آینده کشور نیز از این صفت‌های اسلامی برخوردار شوند.



آیت الله علوی گرگانی: سند تحول بنیادین به طور کامل اجرایی شود
در ادامه آیت الله علوی گرگانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید این نهاد مقدس دانش‌آموزان را در مسیر دینی و معارف اسلامی سوق دهد، اظهار داشت: در این شرایط که دشمنان چه در داخل و چه در خارج از کشور برای انحراف بچه‌های ما کار می‌کنند این آموزش و پرورش است که باید وظیفه مهم و سنگین هدایت فکری و اعتقادی فرزندان این مرز و بوم را به شایستگی انجام دهد.
این مرجع تقلید با انتقاد از حاکمیت سند منحرف ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امیدوارم که وزیر جدید سند تحول بنیادین که به تایید مقام معظم رهبری رسیده و دانش‌آموزان را با مباحث دینی و اسلامی رشد می‌دهد به طور کامل اجرایی کند.
وی افزود: آینده کشور ما نیازمند جوانانی است که در کنار آگاهی‌های علمی با دین و معارف اهل بیت علیهم السلام انس داشته باشند چرا که در این صورت آینده کشور امید بخش و روشن خواهد بود.
آیت الله علوی گرگانی با انتقاد از برخی مدیران سابق آموزش و پرورش که وعده دادند در تعلیم و تربیت دینی دانش آموزان تلاش کنند، اما متاسفانه بر خلاف آنچه گفته بودند حرکت کردند، گفت: امیدوارم که وزیر جدید به وعد‌ها هایی که داده است عمل کند و نظام آموزشی را در مسیری قرار دهد که دانش‌آموزان ما با مباحث دینی بیگانه نباشند.
این استاد برجسته حوزه با اشاره به مطالبات معلمان از وزارت آموزش و پرورش از وزیر جدید خواست که برای برآورده شدن مطالبات به حق معلمان از همه توان و امکانات خود استفاده کند.

 آیت‌الله مکارم‌شیرازی: آموزش و پرورش باید متحول شود/‌ اجرای سند ۲۰۳۰ را خطرناک می‌دانیم
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت ارتباط حوزه‌های علمیه با نظام آموزشی کشور اظهار داشت: ارتباط آموزش و پرورش و دانشگاه با حوزه علمیه از قدیم مرسوم بوده و بوعلی سینا، شیخ بهایی و شیخ طوسی در کنار هم پرورش یافته‌اند.
وی افزود‌: روح حاکم بر نظام آموزشی ما، باید روح اسلامی باشد و هیچ نشانه‌ای از فرهنگ غرب در آن وجود نداشته باشد و ما نسبت به پاکسازی آن مسئول هستیم.
وی با اشاره به نقش گستردۀ علمای شیعه در گسترش علوم اسلامی تصریح کرد: برخی چنین تصور می‌کردند که علمای شیعه نقش چندانی در گسترش علوم خصوصا علوم اسلامی نداشتند، اما ما با برگزاری کنگرۀ «نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی» ثابت کردیم که شیعه در تمام علوم از جمله فقه، اصول، کلام و حتی طب، نجوم، معماری و غیره پیشتاز بوده و نقش مؤثری داشته است.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود‌: باید دستاوردهای علمای بزرگ شیعه در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشگاهیان گنجانده شود تا آنها نسبت به مواریث مهم پیشینیان خود و سابقۀ عظیم علمی آگاه شو‌ند.
وی در بخش پایانی سخنان خود ایجاد تحول در آموزش و پرورش را یک ضرورت دانست‌ و ادامه دادد: سند 2030 اعتقادات دینی و مذهبی دانش‌آموزان را هدف قرار داده که لازم است نسبت به اجرای این گونه سندها و جایگزینی فرهنگ غربی هوشیار بود.

 آیت الله سعیدی: تقویت دین باوری دانش آموزان در اولویت باشد
همچنین آیت الله سعیدی در دیدار وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش باید در دوره جدید، تقویت دین باوری دانش آموزان  در اولویت کار خود قرار دهد.
وی افزود: برای این امر مهم باید مدیرانی که به مسائل اعتقادی و دینی باور دارند جایگزین مدیران سست اراده و کم اعتقاد شوند.
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)  شرط موفقیت وزیر جدید در این دوره مدیریتی را داشتن همکارانی هموسو با باور‌های انقلابی و دینی ارزیابی کرد و یادآور شد: باید آموزش و پرورش در دوره جدید بتواند با ضعف و کاستی‌های دینی نسبت به ارتقای باور‌ها و اعتقادات دانش آموزان کوشا باشد.
وی با اشاره به مطالبات فرهنگیان تصریح کرد: این اعتراض‌ها نشان دهنده عزت و اقتدار نظام اسلامی و دولت انقلابی است که مردم با آرامش و امنیت مطالبات خود را دنبال می‌کنند.
آیت الله سعیدی خاطرنشان کرد: این مهم بیانگر این است که مردم به نظام اسلامی و دولت اعتماد دارند و تلاش می‌کنند در سایه چنین تجمع‌هایی خواسته‌های به حق خود را دنبال و به دست آورند.
وی تاکید کرد: باید این تجمع ها مدیریت شود تا دشمنان از این محمل برای پیشبرد اهداف شوم بهره برداری نکنند.


آیت‌الله حسینی‌بوشهری: دروس حفظ محور ارتباطی با مهارت آموزی و شغل آینده فرزندانمان ندارد
همچنین آیت الله حسینی بوشهری در دیدار وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت:  آموزش و پرورش باید در کنار مباحث علمی دانش آموزانی را تربیت کند که دارای روحیه جهادی و انقلابی و مهارت باشند.
وی ادامه داد: امروز مشکلی که در آموزش و پرورش وجود دارد این است که دروس ما حفظ محور هستند که هیچ ارتباطی با مهارت آموزی و شغل آینده فرزندانمان ندارند در حالی که خروجی آموزش و پرورش باید مهارت محور باشد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آموزش و پرورش در پیشانی رسیدن به تمدن اسلامی قرار دارد، چون سرمایه نیروی انسانی در این دستگاه با اهمیت تربیت می‌شود.
وی سند تحول بنیادین را چراغ راه روشن نظام آموزشی کشور ارزیابی کرد و یادآور شد: باید آموزش و پرورش در دوره جدید این سند را احیا و اجرایی کند.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به نقش معلمان در شکل گیری شخصیت و هویت دانش آموزان گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان در مدارس از معلمان بیش از والدین خود تبعیت پذیری دارند باید مربیان آموزش و پرورش از این فرصت برای هویت بخشی و دین باوری دانش آموزان استفاده کنند تا مدیران آینده کشور از سلامت فکری بیشتری برخوردار باشند.
وی در ادامه رفع مشکلات معیشتی معلمان را ضروری دانست و یادآور شد: معلمی که دغدغه معیشت داشته باشد هیچ گاه نمی‌تواند معلم خوبی برای نظام تعلیم و تربیت کشور باشد و باید این موضوع را با اهتمام بیشتری دنبال کنید.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ تشویق دانش آموزان نخبه و پرتلاش، کنترل فعالیت‌های فضای مجازی دانش آموزان با ارتقاء سواد رسانه‌ای آن‌ها، اهمیت دادن به محتوای دینی و تربیتی، سپردن امور تربیتی به افراد متعهد، ایجاد پیوند بین مدرسه_مسجد و والدین را از دیگر مطالبات حوزه از وزیر جدید آموزش و پرورش اعلام کرد.



 وزیر آموزش و پرورش در قم: فعال کردن همکاری‌های بین حوزه و آموزش و پرورش در دستور کار است
همچنین یوسف نوری امروز در حاشیه دیدار با مراجع تقلید در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در دیدار‌های امروز با مراجع و علما به دنبال فعال کردن همکاری‌های بین حوزه و آموزش و پرورش هستیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا زمینه حضور طلاب جوان مستعد و آموزش‌دیده را در مدارس فراهم کنیم و فصل جدیدی را در تقویت باور‌های اعتقادی دینی و اسلامی دانش آموزان آغاز کنیم.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پروش از دانشگاه فرهنگیان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیان کرد: برای تقویت مناطق محروم براساس شاخصه‌های پیشرفت و برخورداری، تربیت نیروی مورد نیاز و تقویت امکانات در دستور کار این وزارت خانه است.

نوری ادامه داد: توجه به مناطق محروم از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید است، با توسعه عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار و تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تجهیز مدارس مناطق محروم آموزش در این مناطق را ارتقا می دهیم.

وی تصریح کرد: در خصوص آموزش دینی و ارتقاء آگاهی‌های اعتقادی دانش آموزان کم کاری شده است، لازم است نهادی دینی و حوزوی برای رشد معنوی دانش آموزان کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش آمادگی دارد با روش‌های جذاب و جدید و کارآمد این امکان را برای رشد معنوی دانش آموزان فراهم کند.


انتهای پیام/160


گالری عکس
http://qomefarda.ir/30066
اخبار مرتبط

نظرات شما