مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم:

موزه‌های قم در ایام نوروز فعال است

ارجمندی گفت: موزه‌های استان قم در ایام عید نوروز از ساعت ۱۰ تا ۱۴ پذیرای زائران و مسافران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: موزه‌های استان از جمله موزه مراجع، مردم‌شناسی در خانه تاریخی زند، مقابر گنبد سبز و خانه تاریخی ملاصدرا در شهر کهک در ایام عید نوروز از ساعت ۱۰ تا ۱۴ پذیرای زائران و مسافران است.
وی  درباره موزه مراجع اظهار داشت: گنجینه آثار مراجع تقلید، در مجموعه فرهنگی تاریخی منزل امام خمینی (ره) واقع در بلوار معلم شهر قم، روایتگر سیره و زندگی‌نامه ۱۲ نفر از مراجع و فقهای برجسته شیعه مانند آیات حاج شیخ عبدالکریم حائری، کوه کمره‌ای، سید محمدتقی خوانساری، بروجردی، امام خمینی (ره) و محمدتقی بهجت فومنی است.
وی گفت: زندگی‌نامه و آثار مکتوب مراجع دینی به همراه عکس‌هایی از ایشان در فضایی بیش از ۲۸۰ مترمربع به‌نمایش‌درآمده است.
ارجمندی گفت: موزه مردم‌شناسی قم در خانه تاریخی زند شهر قم به نشانی خیابان انقلاب اسلامی (چهار مردان)، کوچه ۱۷ واقع شده است و در این موزه فرهنگ، آداب‌ورسوم، اعتقادات، نوع پوشش و بینش اجتماعی حاکم بر جامعه در دوران گذشته قم به نمایش گذاشته شده است.
ارجمندی خاطرنشان کرد: مقابر گنبد سبز واقع در مجموعه‌ای تاریخی و فرهنگی به همین نام قرار دارد که بنا بر اعلام تاریخ‌شناسان مدفن سه نفر از بزرگان اعراب اشعری و احیاکنندگان قم در دوره اسلامی است.
وی افزود: مجموعه مقابر گنبد سبز مربوط به قرن هشتم هجری قمری در خیابان شهید روحانی، جنب گلزار شهدای قم قرار دارد و در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ هجری خورشیدی با شماره ۱۲۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
وی گفت: خانه تاریخی ملاصدرا نیز در شهر کهک در حدود ۳۰ کیلومتری شهر قم، یادگاری ارزشمند از اقامت این دانشمند در قم است. این خانه از خشت خام، مَلات گِل و سقف با تیر‌های چوبی ساخته شده و دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوار‌های سیاه و اندود گل و تزیینات گچ‌بُری ساده با کاربندی‌های زیبا در سقف است که چهار طرف آن دارای فضا‌هایی چهارگوش مسقف می‌باشد.
وی با بیان این که خانه تاریخی ملاصدرا در پنجم دی سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی با شماره ثبت ۱۸۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت: محمد ابن ابراهیم قوامی شیرازی ملقب به صدرالمتألهین یا ملاصدرا از بزرگان فلسفه اسلامی و از دانشمندان برجسته جهان است.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/48116
اخبار مرتبط

نظرات شما