printlogo


حسینی: تفکرات زنگنه در وزارت نفت به نفع منافع ملی نیست
کد خبر: 10191
یک فعال دانشجویی با انتقاد از عملکرد وزارت نفت گفت: به اعتقاد ما تفکرات زنگنه در وزارت نفت به نفع منافع ملی نیست به این دلیل که وی عملکرد مناسبی در وزارت نفت نداشته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سیداحسان حسینی فعال دانشجویی دانشگاه تهران در در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره عملکرد زنگنه در وزارت نفت گفت: ما اگر بخواهیم به این موضوع به صورت مفصل بپردازیم ابتدا باید تفکرات حاکم بر وزارت نفت و به خصوص شخص آقای زنگنه را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: رویکرد آقای زنگنه برای اداره وزارت نفت این بود که خام فروشی نفت را ادامه دهیم تا به سمت ساخت پالایشگاه حرکت نکنیم. به عقیده زنگنه پالایشگاه سودده نیست و با این رویکرد ما بعد از ۴۰ سال از انقلاب هنوز داریم نفت خود را به صورت خام در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهیم.

این فعال دانشجویی افزود: این درحالی است که بسیاری از کشورها پالایشگاه ساخته‌اند و فرآورده تولید می‌کنند ولی ما مجبوریم نفت خود را مبلغ پائین بفروشیم و بعد با صرف هزینه های بالا فرآورده های نفتی خریداری کنیم.

حسینی با بیان اینکه پالایشگاه یکی از سودآورترین صنعت ها در دنیا است، گفت: امروز حتی کشورهایی که نفت خام و میعانات گازی ندارند هم به این سمت ساخت پالایشگاه حرکت می‌کنند. برای نمونه کشور سنگاپور هیچ منبع نفتی و گازی ندارد ولی الان حتی از عربستان و خیلی از کشورهای دیگر که نفت و گاز دارند، هم درآمد سالیانه حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی اش بیشتر است.

وی یادآور شد: تفکر حاکم بر وزارت نفت ایراد اساسی دارد که باعث شده ما به سمت پالایشگاه حرکت نکنیم و تحریمهای نفتی هم دقیقا روی همین نقطه ضعف اساسی ما تمرکز کند و توانسته اقتصاد کشور را دچار مشکل کند. پس این تفکر حاکم است که مشکلات اساسی را ایجاد کرده است.

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران تصریح کرد: آقای زنگنه در مصاحبه‌هایی که داشته می‌گوید ما آرایش جنگی گرفتیم، اما این آرایش باید یک نتیجه ملموس داشته باشد اینکه آرایش جنگی بگیریم و به صادرات نفت من از دو نیم میلیون بشکه در روز به زیر حدود هشتصد هزار  بشکه برسد، آرایش جنگی‌ به چه درد کشور می‌خورد.

حسینی تاکید کرد: به نظر می‌رسد در وزارت نفت یک عده منتظر ایستاده‌اند تا خریدار زنگ بزند و آنها بتوانند نفت کشور را بفروشند! ما این مسئله را باید واکاوی کنیم و ببنیم چرا وزارت نفت ما اینگونه عمل می‌کند  و کاری کرده که آمریکا به راحتی بتواند ما را تحریم کند و این تحریم‌ها اثرگذار باشد.

وی افزود: گویا نیروهای وزارت نفت منتظرند ترامپ عوض شود و بعد باب مذاکره با کشورهای غربی را ادامه دهند تا از این طریق مشکلات تحریم های نفتی را حل کند. این عملکرد که ما می‌بینیم قابل قبول نیست. وزارت نفت است برای فروش نفت باید بازاریابی کند ولی هر موقع ما این حرف را زده ایم آقای زنگنه با آوردن نام‌های مانند بابک زنجانی، سعی کرده موضوع را منحرف کند، متاسفانه آقای زنگنه از بابک زنجانی یک هیولا ساخته که با آن همه را بترساند.

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران ادامه داد: ما می گوییم که یک دیپلماسی فعالانه داشته باشند و از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنند. در کل بعید است با این روند فعلی ما بتوانیم در وزارت نفت توفیقاتی برسیم.

وی گفت: در بحث تحریم‌های نفتی ما دو راهکار را مطرح کردیم یکی بحث عرضه نفت در بورس بود، یعنی اینکه بیاییم و از ظرفیت بخش خصوصی داخلی استفاده کنیم و نفت را با یک تخفیف قابل قبول به بخش خصوصی داخلی بدهیم تا آنها هم بتوانند هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها را جبران کنند، نمی توان نفت را با قیمت بالا به بخش خصوصی بفروشیم و بخش خصوصی هم هزینه دور زدن تحریم ها را خودش بدهد.

حسینی تصریح کرد: اینکه ما به عرضه نفت در بورس این قدر تاکید می کند برای این است که ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای فروش نفت وجود دارد ولی برخی مواقع حرف‌هایی می‌زنند که بخش خصوصی داخلی را از اینکه نفت بخرند، می ترسانند

این فعال دانشجویی یادآور شد: با این روند انتظاری نمی‌توان داشت که تیم فعلی وزارت نفت بتواند این وزارتخانه را در تحریم ها اداره کند. آقای زنگنه اگر واقعاً نمی‌خواهد به خاطر منافع ملی تلاش کند چرا بر کسی وزارت نفت نشسته، کنار برود و بگذارند کسانی که حاضرند همه جوره تلاش کنند بیایند.

حسینی افزود: راهکار دیگری که ما پیشنهاد دادیم بحث توسعه پتروپالایشگاه ها بود که وزارت نفت در این حوزه هم سنگ‌اندازی کرد و گفت ساخت پتروپالایشگاه سودده نیست این در حالی است که کل دنیا دارد به این سمت پیش می‌رود و بعد که جلوتر رفتیم گفتند که تحریم فرآورده‌های نفتی راحت تر از تحریم نفت است در صورتی که این هم غلط است زیرا بازار نفت یک بازار انحصاری است، خریداران و مشتریان آن محدود و قابل شناسایی هستند و روش های حمل و نقل متفاوت است ولی بازار فراورده این گونه نیست و تنوع در خریدار و مشتری وجود دارد و دیگر لازم نیست با یک نفتکش بزرگ فراورده ها را حمل و نقل کنیم.

وی گفت: وزارت نفت با یک راهکار اصولی مقابله با تحریم ها مخالفت می کند از طرفی صادرات نفتی کشور 50 درصد کاهش داشته بعد می‌گوید آرایش جنگی گرفتیم، این آرایشی جنگی که وزیر از آن می گوید به چه دردی می خورد؟

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: اگر با همین مسیر کنونی در وزارت نفت پیش برویم ممکن است باز باب مذاکره باز شود. جریانات دانشجویی باید فکری برای اقدامات وزارت نفت داشته باشد. به اعتقاد ما تفکرات زنگنه در وزارت نفت به نفع منافع ملی نیست به این دلیل که وی  عملکرد مناسبی در وزارت نفت نداشته است.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/10191