printlogo


حسینی: اگر مهارت نیروهای امنیتی نبود بعضی‌ها زیر بار جاسوس بودن جیسون رضائیان نمی‌رفتند
کد خبر: 10805
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اگر مهارت و دقت سربازان گمنام امام زمان(عج) نبود بعضی‌ها زیر بار نمی‌رفتند افرادی مانند جیسون رضائیان جاسوس هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، «گاندو» عنوان یک مجموعه تلویزیونی است که توانست در شب‌های تابستان بسیاری از خانوده‌ها را پای تلویزیون بنشاند. این مجموعه تلویزیونی که روایتی هنرمندانه از یک پرونده واقعی است، نحوه دستگیری یکی از جاسوسان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به نام «جیسون رضاییان» را روایت می‌کند و در زمان پخش توانست اقشار مختلف جامعه بسیاری را جذب کند.

علیرغم اینکه از پخش آخرین قسمت این سریال به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی موسسه شهید آوینی چند روزی می‌گذرد همچنان « گاندو» کانون بحث و گفت‌وگوی بسیاری از افراد و جمع‌ها است.

 

از طرفی در سال‌های گذشته و بعد از فتنه 88 هم یک فیلم سینمایی با عنوان قلاده‌های طلا به کارگردانی ابوالقاسم طالبی ساخته شد که حوادث پس از انتخابات ۸۸ را به تصویر کشید.

در زمانی که قلاده‌های طلا ساخته شد، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و علیرغم اینکه در آن سالها انتقاداتی به ساخت این فیلم وجود داشت، حسینی از ساخت فیلم، اکران در جشنواره فجر و اکران عمومی آن حمایت و از سازندگان این فیلم تقدیر کرد.

حسینی در آن دوران معتقد بود که قلاده‌های طلا به اندازه ده‌ها و صدها کتاب، گزارش و تحقیق تاثیر داشت و روشنگری کرد.

در همین راستا و با توجه به حمایت جدی‌ای که این روزها حسینی که این روزها به عنوان استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران  اسلامی فعالیت می‌کند، از فیلم‌هایی همچون قلاده‌های طلا داشته با وی درباره مجموعه تلویزیونی پرمخاطب « گاندو» گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

* گاندو سریالی جذاب بود که با استقبال خوب مردم مواجه شد

فارس: در زمانی که فیلم قلاده‌های طلا ساخته شد شما وزیر ارشاد بودید و از آن فیلم و سازندگانش هم حمایت و تجلیل کردید، با توجه به این مقدمه، نظر شما درباره فیلم « گاندو» که به اعتقاد برخی شباهت‌هایی با فیلم « قلاده‌های طلا» دارد، چست؟

حسینی: مجموعه تلویزیونی گاندو یک سریال جذاب و دارای پیام‌های اساسی است که با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد و مخاطبین بسیاری را جذب خود کرد.

 

این سریال نشان داد که در این حوزه ظرفیت بالایی وجود دارد که جا دارد هنرمندان متعهد به این نوع سوژه‌های واقعی و تاریخی که جنبه سیاسی و ضدجاسوسی هم دارند و می‌توانند در مسیر راهبردهای نظام باشند با جرأت و جسارت، ورود کنند و به ارتقاء  سطح آگاهی و بینش مردم از حوادث پشت صحنه، پیشبرد اهداف کشور و عزت و اقتدار ایران عزیز کمک کنند.

* گاندو هنرمندانه حقایق تلخ نفوذپذیری برخی مدیران را به تصویر کشید

مردم ما در گذشته درباره نفوذ، جاسوسی و دو تابعیتی‌ها مطالبی شنیده بودند اما در این سریال آن چه را شنیده بودند، بر صفحه تلویزیون به وضوح دیدند که برایشان به مراتب باور پذیرتر از شنیده‌ها بود.

گاندو هنرمندانه حقایق تلخ نفوذپذیری برخی مدیران و نقش اطرافیان و حواشی آنها و سرمایه‌گذاری سیا و کاخ سفید برای جاسوسی از کارگزاران کشور و مراکز حساس و حیاتی را به تصویر کشید.

بسیاری از قضایا، ضعف و قوت‌ها و تفاوت رویکردها با نمایش این مجموعه تلویزیونی برای افکار عمومی شفاف شد و مردم دیدند که نیروهای نفوذی چگونه در کنار تصمیم گیران رخنه می‌کنند و اینکه اگر دولتمردان و کارگزاران دچار وادادگی شوند و نگاه غرب گرایانه داشته باشند و سیاست های به اصطلاح باز آنها باعث شود که نفوذی‌ها در قالب ها و عناوین گوناگون وارد کشور شوند، آسیب های جدی‌ای به اقتصاد و فرهنگ می‌توانند بزنند.

فارس: چیزی که در این سریال بیشتر مورد توجه شما قرار گرفت، چیست؟

حسینی: یک نقطه برجسته که در این سریال مورد توجه همگان هم قرار گرفت این بود که تعدادی از  عناصر مومن، جوان، با انگیزه، خوش فکر، شجاع و انقلابی توانستند کار ی بزرگ را به نتیجه برسانند که باعث غرور، مباهات و افتخار مردم ایران است.

 

این سربازان ناشناخته و بی‌ادعا در رویارویی و کارزار با سازمان سیا  توانستند بر این سیستم پیچیده و پیشرفته فائق آیند و با فداکاری، جهاد خستگی‌ناپذیر، ابتکار و خلاقیت، طراحی دقیق و حساب‌شده، رصد موشکافانه حوادث و کار متقن و مستند جاسوسان را به دام بیندازند و با دست پر همه را وادار به همراهی کنند حتی مقاماتی که نمره‌شان در این ماجرا منفی است جز اظهار عصبانیت و کلی گویی، منطق و استدلالی بر ضعف این اقدام عظیم اطلاعاتی و امنیتی ندارند.

سربازان ناشناخته و بی‌ادعا در رویارویی و کارزار با سازمان سیا  توانستند بر این سیستم پیچیده و پیشرفته فائق آیند و با فداکاری، جهاد خستگی‌ناپذیر، ابتکار و خلاقیت، طراحی دقیق و حساب‌شده، رصد موشکافانه حوادث و کار متقن و مستند جاسوسان را به دام بیندازند 

* اگر مهارت و دقت سربازان گمنام امام زمان(عج) نبود بعضی‌ها زیر بار نمی‌رفتند که افرادی مانند جیسون رضائیان جاسوس هستند

اگر اسناد و مدارک غیر قابل انکار این پرونده سنگین نبود چه بسا بعضی مدیران غربگرا زیر بار نمی‌رفتند و هم آوا با خارجی‌ها قبول نمی‌کردند امثال جیسون رضائیان جاسوس هستند بلکه جایگاه آنها را به خبرنگاری صرف تقلیل می دادند ولی وقتی نیروهای  جوان انقلابی و سربازان گمنام امام زمان(عج) در اطلاعت سپاه ماموریت خود را با مهارت تمام انجام دادند، هم درستی حرف خود را به کرسی نشاندند و هم برای مردم بسیار جالب و مایه مباهات و غرور بود و خودباوری و اعتماد به نیروهای توانمند داخلی  و شعار ما می‌توانیم، مضاعف شد و همه متوجه شدند که نیروهای جان برکف انقلاب با ایثار، فداکاری، صبر، درایت و تخصص‌ می توانند طراحی ها و نقشه های دشمن را نقش بر آب کند.

اگر اسناد و مدارک غیر قابل انکار این پرونده سنگین نبود چه بسا بعضی مدیران غربگرا زیر بار نمی‌رفتند و هم آوا با خارجی‌ها قبول نمی‌کردند امثال جیسون رضائیان جاسوس هستند بلکه جایگاه آنها را به خبرنگاری صرف تقلیل می دادند 

* ساخت گاندو با یک نوع جسارت و جرات همراه بود

نکته دیگری که در رابطه با این پرونده وجود دارد این است که جدای از اینکه کار اطلاعاتی‌ و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج)  وظیفه‌ای سخت و دشوار بود، ساخت چنین سریالی و نمایش  آن هم  با فشارها، موانع، سختی ها و دشواری های فراوان همراه بوده است زیرا کسانی که دستشان رو می‌شود و مناسبات سیاسی، ساده لوحی و تعلل آنها برملا می‌شد قطعاً نمی پسندیدند که چنین سریالی ساخته شود و به همین دلیل مرتب  به عوامل و دست اندرکاران گاندو فشار می آوردند و هنوز این هجمه‌ها ادامه دارد. 

ساخت این مجموعه تلویزیونی در شرایط فعلی را باید یک نوع جسارت و جرات تحسین برانگیز قلمداد کرد. درباره فیلم قلاده های طلا هم که بعد از فتنه ۸۸  ساخته شد فشارهای زیادی وجود داشت ولی فرق داستان این بود که دولت آن زمان تقریبا همراه بود اما الان دولت موافق ساخت چنین برنامه هایی نیست، مخصوصاً اینکه گاندو نقشه نفوذی‌هایی را نشان می‌داد که تا دفتر رئیس جمهور نفوذ کرده بودند.
این کار جسارت خاصی می خواست که خوشبختانه انجام شد و انشاالله یک فصل جدیدی باشد که با سرعت به سمت ساخت فیلم و سریال‌های این چنینی برویم.

* سوژه‌های زیادی برای ساخت فیلم‌های با مضمون نفوذ و جاسوسی وجود دارد/ نباید برای جذب مخاطب صرفا به دنبال سوژه های عشقی و عاطفی رفت

متاسفانه در ۶ سال اخیر با جاسوس های متعددی در مراکز حساس و با دسترسی های بالا مواجه شده‌ایم مانند دری اصفهانی، سیامک نمازی، نازنین زاغری، کاووس سیدامامی، مراد طاهباز، کسی که در خانه یکی از اعضای کابینه به عنوان خادم حضور داشت و یا زنانی که برای کسب خبرهای دسته اول به سراغ برخی مدیران ارشد رفتند، همه اینها سوژه های متعدد و متنوعی است که می شود بر اساس فعالیت پنهان آنها فیلم و سریال ساخت.

 

گاندو نشان داد نباید برای جذب مخاطب صرفا به دنبال سوژه های عاشقانه و عاطفی برویم، مردم ما نشان دادند که از فیلم های جدی که واقعیت ها، حوادث و رویدادهای کشور را بیان کند به خوبی استقبال می کنند.

گاندو نشان داد نباید برای جذب مخاطب صرفا به دنبال سوژه های عاشقانه و عاطفی برویم، مردم ما نشان دادند که از فیلم های جدی که واقعیت ها، حوادث و رویدادهای کشور را بیان کند به خوبی استقبال می کنند

* گاندو به زبان‌های مختلف دوبله شود

بسیاری از پرونده‌های جاسوسی می‌توانند دست مایه فیلم و سریال‌ها شوند تا واقعیت‌ها بر مردم عیان شود تا حواس‌ها بیشتر جمع شود و موجب روشنگری شود تا کسی به خود جرأت ندهد که با نفوذیها همکاری کند با در برخورد با آنها تساهل و تسامح نماید. هم چنین سزاوار است چنین آثاری به زبان های مختلف دوبله شوند تا دیگران بفهمند غربیها چه اقداماتی را در کشور ما و دیگر کشورهای مستقل انجام می دهند و با این حال خودشان را طلبکار هم جلوه می‌دهند، گاندو هم نیاز است به زبان‌های مختلف دوبله شود.

* گاندو به خوبی نشان داد دستاورد برجام تقریبا هیچ است 

فارس: به نظر شما نکته جالبی که گاندو با نشان دادن آن باعث شد مردم متوجه برخی واقیعتها شوند، چه بود؟ 
حسینی: نکته ای که در این باره وجود داشت این است که این سریال موضوع جنگ اقتصادی را هم نشان داد و برای مردم معلوم شد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار که به کشور بازگشت برای چه بود؛ به خوبی مشخص شد که دستاورد برجام تقریبا هیچ بوده و برگشت اموال بلوکه شده که اظهار می شد به خاطر برجام آزاد شده، در واقع با جیسون رضاییان مبادله شده است و همچنین نشان داد که این جاسوس ها چقدر برای غربی ها مهم هستند که حاضرند برای آنها اینگونه هزینه کنند و مبالغ هنگفتی بدهند.

البته نباید این تصور ایجاد شود که دفعات بعد هم می توانند با پول موجبات آزادی چنین افرادی را فراهم کنند. در ارتباط با آزادسازی نازنین زاغری شاهد هستیم که انگلیس‌ها چه تقلا و تلاش می‌کنند اما دستگاه قضایی قاطعانه ایستاده و زیر بار  نرفته است.

* نیروهای انقلابی، دانشجویان و تشکل‌های دانشگاهی از عوامل گاندو حمایت و تجلیل کنند

فارس: وظیفه نیروهای انقلابی در مقابل ساخت چنین فیلم هایی چیست؟

حسینی: به هر حال ساخت این سریال را به فال نیک می‌گیریم و انتظار داریم این روند ادامه داشته باشد و مردم هم حمایت کنند.

نیروهای انقلابی، دانشجویان و تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشگاهی هم لازم است از بازیگران و هنرمندان این سریال حمایت و تجلیل کنند.

 

با این که این فیلم واکنش برخی را به همراه داشته ولی رسانه ملی باید در فیلم ها و سریال های خود از افراد فداکار استفاده کند و نباید بازی در این سریال‌ها به عنوان یک نقطه منفی در پرونده عوامل تلقی شود. 

* ساخت فیلم‌هایی مانند «گاندو» با گروه خونی برخی مسئولان سازگاری ندارد

انتظار دیگر این است که چون عده ای از مردم موفق به دیدن این سریال جذاب و پرکشش نشدند یکی دو شبکه دیگر سیما هم این سریال را پخش کنند آن هم با دیالوگ اصلی و بدون تغییر چون معلوم شد ملاحظه دولتمردان فایده ندارد و آنها در هر صورت مخالفت خود را ابراز می کنند چون با نوع نگاه و مدیریتی ای که دارند با اصل ساخت چنین سریال‌هایی مخالف هستند و چنین سوژه‌ها و مضامینی با گروه خونی آنها سازگاری ندارد.

حال که قرار است کارگزاران دولت به این اثر ماندگار هنری هجمه کنند و تولید‌کنندگان، عوامل مجموعه و صداو سیما فحش بخورند لااقل مردم با اسامی آقایان با شفافیت بیشتر آشنا شوند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/10805