printlogo


کدخدایی: قانون اساسی آینه‌ای از مردم سالاری دینی است
کد خبر: 10808
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه قانون اساسی آینه‌ای از مردم سالاری دینی است، گفت: انتخابات یکی از اصلی ترین روش های اداره جامعه بوده که از آغاز انقلاب اسلامی انقلاب به درستی انجام شده و هیچ وقفه ای در آن ایجاد نشده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(پنجشنبه) در همایش فرمانداران سراسر کشور، با اشاره به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم سالار دینی است و مهمترین اصل در این جهت اصل ششم قانون اساسی است که اداره کشور باید به اتکاء آراء عمومی باشد و آرا عمومی از طریق انتخابات خواهد بود.

کدخدایی خاطر نشان کرد: این به عنوان یک راهبرد اساسی در جمهوری اسلامی پذیرفته شده است که آن را امام خمینی(ره) از قبل از انقلاب تبیین کردند و پس از انقلاب انجام شد و مقام معظم رهبری هم آن را ادامه دادند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: مردم نقش اصلی را در تفکر اسلامیدر قالب یک نظام و جامعه اسلامی دارند. صیانت از آرای مردم یک وظیفه برای همه ما چه در شورای نگهبان، چه در وزارت کشور و چه سایر ارکان نظام است.

وی خاطر نشان کرد: راهبرد رهبری یعنی حق الناس بودن رأی مردم ضرورت صیانت از آرای مردمی را چندین برابر می‌کند. وزارت کشور هم در حفاظت از آرای مردم نقش دارد و این‌گونه نیست که نظارت فقط بر عهده شورای نگهبان باشد. مسئولان اجرای انتخابات هم باید بر حسن اجرای انتخابات نظارت داشته باشند. البته ناظر نهایی شورای نگهبان است ولی مجریان هم باید انتخابات را صحیح اجرا کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اگر ما رأی مردم را حق الناس بدانیم، سلامت، مشارکت و امنیت انتخابات یک مسئله مهم برای ما می‌شود. فرمانداران و استانداران در اجرای صحیح قانون نقش دارند و علایق و سلایق به جای خود اما قانون باید اجرا شود.

کدخدایی تصریح کرد: مشارکت، سلامت و امنیت انتخابات با اجرای صحیح قانون حاصل می‌شود. اگر قانون صحیح اجرا شود ما هیچ نگرانی بابت مشارکت و حتی اعتراض نخواهیم داشت؛ زیرا می‌توانیم پاسخ همه مسائل را بدهیم.

کدخدایی خاطرنشان کرد: انتخاب صحیح معتمدین و برخورد با تخلفات اعتماد جامعه را افزایش می‌دهد. یکی از ضعف‌های قانون انتخابات، برخورد با تخلفات است اما با این حال برخورد قاطع با تخلف اگر انجام شود دیگر به جانبداری متهم نخواهیم شد. در انتخابات تخلف رخ می‌دهد و طبیعی است. رخ دادن تخلف در انتخابات طبیعی است اما چگونگی برخورد با آن هم مهم است. هر جا هستیم باید برخورد قاطعی با تخلف داشته باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: گاهی احساس می‌شود حوزه اجرا و نظارت از هم جداست که البته ما باید با هم در این زمینه همکاری داشته باشیم که این همکاری هم به معنای وحدت اجرا و نظارت نیست. جلسات کارشناسی در حال حاضر بین شورای نگهبان و وزارت کشور و وزیر کشور و آقای جنتی در حال برگزاری است و این دوره یکی از ادواری است که همکاری خوبی میان وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار است.

وی ادامه داد: قانون اساسی آینه‌ای از مردم سالاری دینی مبتنی بر آموزه‌های دینی است و انتخابات یکی از اصلی ترین روش های اداره جامعه بوده که از آغاز انقلاب اسلامی انقلاب به درستی انجام شده و هیچ وقفه ای در آن ایجاد نشده است.

کدخدایی با اشاره به موضوع برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، افزود: انتخابات الکترونیک از الزامات ما در جامعه اسلامی است و قانون این موضوع را تکلیف کرده و ما هم آمادگی داریم تا هرجایی که بتوانیم امنیت و سلامت را تضمین کنیم، با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک هماهنگ باشیم.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/10808