printlogo


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
اجرای سهمیه‌بندی بنزین در چند شهر خلاف قانون و عدالت است
کد خبر: 11531
قاضی پور گفت: دولت با ملغی کردن کارت سوخت باعث شد میلیاردها تومان مجدداً هزینه شود و این سامانه مجدداً راه اندازی شد لذا انتظار می رود دولت با اجرای مجدد سهیم بندی بنزین کارت سوخت ها را معتبر کند و به صورت یکپارچه شود، نمی شود در چند شهر سهمیه بندی انجام شود در شهرهای دیگر نه،این با عدالت سازگار نیست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مسئله سهمیه بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت از سال 1386 در کشور اجرائی شد و صاحبان خودرو با استفاده از کارت سوخت اقدام به تهیه بنزین می کردند این مسئله مزایای زیادی داشت از جمله  کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از قاچاق سوخت و افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی اما  خرداد ماه سال 94 دولت روحانی بنزین  را تک‌نرخی اعلام کرد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی متوقف گردید.

بعد از گذشت 4سال مجدداً اعلام شد که قرار است بنزین سهمیه بندی و دونرخی شود به این ترتیب با فعال شدن کارت سوخت سوخت‌گیری برای خودروها تنها با استفاده از کارت‌های سوخت قدیمی یا تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت ممکن خواهد شد.

با اجرای سهمیه‌بندی سوخت  از تیرماه سال 86 هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ 100تومان و بنزین آزاد 400 تومان عرضه شد،  مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین در 28 آذر 1389 با اجرای هدفمندی یارانه ها کلید خورد و هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به 400 تومان و بنزین آزاد 700 تومان افزایش یافت.

افزایش بعدی قیمت بنزین در سال 1393در دولت روحانی با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بود که هر لیتر بنزین سهمیه‌ای  به 700 تومان و بنزین آزاد 1000 تومان رسید و بعد از کنار گذاشته شدن کارت سوخت و با تک نرخی شدن بنزین در سال 1394 قیمت  بنزین  1000تومان شد و با سهمیه بندی شدن مجدد سوخت قرار شد بنزین سهمیه ای 1000تومان باشد و هنوز قیمت دقیق بنزین آزاد اعلام نشده است.

در‌حالی که در اطلاعیه خردادماه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده بود عرضه بنزین در جایگاه‌های سراسر کشور از تاریخ بیستم مرداد ماه سال جاری تنها با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو امکان پذیر خواهد بود اما در چند روز گذشته اعلام شد اجرای این برنامه از 20 مرداد فقط در 4 شهر تهران، کرج، تبریز و اصفهان انجام می‌شود و بقیه شهرها و روستاهای کشور طی روزهای بعد از آن یک به یک مشمول این برنامه می‌شوند که این مسئله ابهاماتی را به وجود آورده است.

کارت سوخت‌ها یکپارچه شود

نادر قاضی پور عضو کمیسیون عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: دولت باید برای مبلغ 14 میلیارد دلاری که مجلس در اختیار دولت قرار داد سربرگ و دفترچه تهیه می کرد تا روستائیان، مردم شهرهای مرزی و محرومان از آن بهره مند می شدند و کالاهای اساسی را با قیمت مناسب و با ارز4200 تومان به دست مردم می رساند اما این کار را انجام نداد.

وی گفت: در خصوص بنزین هم نباید کارت سوخت جمع آوری و سهمیه بندی قطع می شد اما دولت توجهی نکرد و کارت های سوخت را ملغی اعلام کرد از زمانی که کارت سوخت کنار گذاشته شد مصرف سوخت از جمله بنزین بیشتر شد زیرا در خانواده ها این فرهنگ سازی انجام شده بود که با توجه به سهمیه ای که دارند از خودروی شخصی استفاده کنند و استفاده از وسایل نقلیه عمومی افزایش پیدا کرده بود همچنین قاچاق سوخت کاهش پیدا کرده بود.

قاضی پور تأکید کرد: دولت با ملغی کردن کارت سوخت باعث شد  میلیاردها تومان مجدداً هزینه شود و این سامانه مجدداً راه‌اندازی شد لذا انتظار می رود دولت با اجرای مجدد سهیم بندی بنزین کارت سوخت ها را معتبر کند و به صورت یکپارچه شود نمی شود در چند شهر سهمیه بندی انجام شود در شهرهای دیگر نه، این با عدالت سازگار نیست و خلاف قانون است.                                                 




انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/11531