printlogo


به بهانه پیام اخیر روحانی در خصوص روز خبرنگار؛
سند شبکه ملی اطلاعات بعد از 6 سال همچنان خاک می خورد/ افسار گسیختگی فضای مجازی ادامه دارد!
کد خبر: 11786
6 سال از تهیه سند ملی اطلاعات می‌گذرد و اجرایی شدن این سند همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد درحالی‌که ناهنجاری‌ها و صدمات که فضای مجازی به جامعه می‌رساند هرروز بیشتر و بیشتر می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کافی است که سری به دادگاه‌ها و دادسراهای کشور بزنید تا انبوهی از پرونده‌ها و شکایت‌هایی را مشاهده کنید که علت تمامی آن‌ها فضای مجازی بوده است، فضایی که این روزها تنها اسم مجازی را روی خود دارد و از فضای حقیقی، حقیقی‌تر است.

شهادت روحانی همدانی نمونه بارزی از پرونده‌هایی است که رد پای فضای مجازی در آن مشاهده می‌شود به‌طوری‌که اینیستاگرام بدون رعایت چارچوب‌های قانونی جمهوری اسلامی، به فردی که رسماً خشونت را ترویج کرده و با سلاح‌های غیرقانونی عکس گرفته بود، اجازه فعالیت داده و درنهایت این فرد یک انسان بی‌گناه را به شهادت می‌رساند.

درواقع عدم نظارت و کنترل فضای مجازی موضوعی است که به پاشنه آشیل برخی از کشورها مانند ایران اسلامی تبدیل‌شده است درحالی‌که در بسیاری از کشورها این فضا مدیریت‌شده و تحت کنترل حاکمان است.

فضای مجازی قابل مدیریت و کنترل است

بخشایش اردستانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار قم فردا بابیان این‌که بسیاری از کشورها امروزه این فضا را تحت کنترل و مدیریت دارند، اظهار داشت: این‌طور نیست که این فضا قابل‌کنترل نباشد و قطعاً دولت‌ها این فضا را مدیریت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این موضوع که این فضا قابل مدیریت و کنترل نیست، اشتباه است و قطعاً باید این فضا تحت اشراف باشد تا از ناهنجاری‌های که این فضا ایجاد می‌شود جلوگیری کرد.

6 سال از تنظیم سند شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد

شبکه ملی اطلاعات و ایجاد این شبکه در سال‌های اخیر بارها تکرار شده است، شبکه‌ای که قرار است به‌عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور ایجاد شود و به‌نوعی از ناهنجاری‌ها موجود در فضای مجازی بکاهد.

نکته مهم در ایجاد این شبکه ملی اطلاعات تأکیدات ویژه و خاص مقام معظم رهبری در این خصوص است.

ایشان دراین‌باره می‌فرمایند: «فضای مجازی خیلی مهم است و آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله شبکه ملی اطلاعات است»، «امروز فضای مجازی مخصوص ما نیست و همه دنیا با فضای مجازی درگیرند و کشورهایی که شبکه ملی اطلاعات درست کرده و فضای مجازی را به نفع خودشان و ارزش‌های موردنظر خودشان کنترل کرده‌اند، یکی دوتا نیستند. متأسفانه درزمینهٔ شبکه ملی اطلاعات در کشور کوتاهی شده و کاری که باید انجام گیرد، انجام نگرفته است.

«ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» سندی بود که در سوم دی‌ماه سال ۹۲ در شورای عالی فضای مجازی تصویب و به وزارت ارتباطات به‌عنوان مجری شبکه ملی اطلاعات ابلاغ شد.

در این سند بر ایجاد شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت‌شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت، تأکید شده اما اجرای آن هنوز با اماواگر روبرو شده است.

روحانی: طرفدار باز گذاشتن دسترسی به فضای مجازی است

در این میان حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در پیامی که به مناسبت روز خبرنگار صادر کرد، در خصوص فضای مجازی اظهار داشت: دولتهای یازدهم و دوازدهم طرفدار باز گذاشتن دسترسی به فضای مجازی و استفاده شهروندان از این فضا بوده است.

حال این سؤال مطرح است که باز گذاشتن فضای مجازی بدون هیچ‌گونه نظارت و کنترلی به‌خصوص درزمینهٔ حریم خصوصی افراد بر اساس چه معیار و اساسی است؟آیا این فضا دستخوش سیاسی بازی نشده است؟

درواقع عدم نظارت و کنترل بر روی فضای مجازی یکی از علت‌های اصلی ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که همچنان در پیچ‌وخم وزارت خانه ارتباطات گیرکرده است.

دراین‌بین کارشناسان نیز بر روی این مهم تأکیددارند که شبکه ملی اطلاعات باید هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

شبکه ملی اطلاعات خواسته‌ای همیشگی کارشناسان

مهدی صرامی کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت پیشرفت فضای مجازی کشور به‌عنوان یک شبکه پویا و مستقل است، اظهار داشت: برای داشتن یک فضای مجازی پیشرفته که منافع آن برای مردم، کاربران، فعالان و کسب‌وکارها محسوس باشد، باید به سمت شبکه ملی اطلاعات پیش رویم. همان‌گونه که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز این مدل شبکه را به‌عنوان داشتن یک قدرت و حاکمیت در فضای مجازی پایه‌ریزی کرده‌اند.

وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای مردم و سرویس‌دهنده‌های داخلی از حیث کاربری و نیز درآمدزایی ایجاد می‌کند. ۳ ویژگی اصلی شامل موضوع امنیت، دسترسی به‌سرعت بالا و قیمت پایین خدمات ازجمله ویژگی‌هایی است که شبکه ملی اطلاعات می‌تواند برای کاربران و سرویس‌دهندگان فراهم کند.

دکتر سعید رضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و رئیس مرکز پژوهش سیاست‌های فضای مجازی در این زمینه می‌گوید: شبکه ملی اطلاعات، مرکز مدیریت داده و ترافیک باهدف حفاظت از بزرگ‌ترین سرمایه ملی که همان داده‌های کشور است، می‌باشد. شبکه ملی اطلاعات باهدف صیانت از سرمایه داده‌ای کشور شکل‌گرفته است، هم میزبانی مجموعه داده‌های خدماتی ملی کشور در آن محقق می‌شود و هم‌ظرفیتی را فراهم می‌کند که در هر شرایطی حتی تهدیدهای خارجی، سیستم ارتباطی، خدماتی و محتوایی کشور دچار اختلال نمی‌شود و قدرت دفاعی بالایی در مقابل بدافزارها دارد. در چنین بستری امکان تأمین استانداردها و کیفیت بالای خدمات همراه با یکپارچه‌سازی فراهم می‌شود.

حرف تا عمل دولتی‌ها

در این میان مدیران دولتی در خصوص شبکه ملی اطلاعات اظهارات جالبی دارند به‌طوری‌که فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی شهریورماه سال 95 با تأکید بر اهمیت فضای مجازی ازنظر دامنه اثرگذاری بالای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی و نیز چالش‌های ناشی از آن، گفت: یکی از اصلی‌ترین اقدامات، جهت مدیریت این فضا و باهدف بهره‌مندی از مزایا و رفع مخاطرات آن، اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات است. اجرای این طرح، اصلی‌ترین برنامه در حوزه افزایش مقاومت‌پذیری فضای مجازی و تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد بود.

باوجود گذشت 3 سال از این اظهارات دیگر مدیر دولتی که کلید وزارتخانه ارتباطات را در دست دارد همچنان به‌کندی روند اجرایی شدن سند شبکه ملی اطلاعات را دنبال می‌کند به‌طوری‌که بعید می‌رسد در دولت روحانی نهایی شده و اجرا شود.



انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/11786