printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
قمی‌ها پرچمدارکاهش مصرف آب در کشور/ ضرورت مکانیزه کردن سیستم آبیاری در حوزه کشاورزی
کد خبر: 1225
در ماه‌های گذشته شهروندان قمی برخلاف سایر هم‌وطنان کشورمان با اصلاح الگوی مصرف توانستند روند صعودی مصرف آب را متوقف و حتی صرفه‌جویی لازم را داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کمبود آب و کاهش ذخایر آبی کشور در سال‌های اخیر بارها خبرساز شده است به‌طوری‌که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این مسئله در چند سال آینده به یک بحران امنیتی تبدیل خواهد شد البته در سال‌های گذشته نیز شاهد تجمعات مختلفی در برخی از استان‌ها به خاطر این حقابه و انتقال آب بودیم.
در چنین شرایطی ضرورت کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی در آن‌یک امر اجتناب‌ناپذیر است اما بااین‌وجود بازهم شاهد مصرف بالای بسیاری از خانواده‌ها هستیم که درواقع یک ظلم به مردم و آیندگان این سرزمین است.
بر اساس آمارهای منتشرشده مصرف روزانه آب در ایران با مصرف روزانه 190 لیتر برای هر نفر 40 لیتر بیشتر از میانگین مصرف جهانی است که خود نشان‌دهنده عدم درک شرایط بحرانی کنونی توسط مردم است.
در این میان وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب در سراسر کشور برنامه‌های مختلفی را برای آموزش و فرهنگ‌سازی مصرف آب به‌خصوص در مدارس انجام داده‌اند که بی‌نتیجه هم نبوده است.
در ماه‌های گذشته شهروندان قمی برخلاف سایر هم‌وطنان کشورمان با اصلاح الگوی مصرف توانستند روند صعودی مصرف آب را متوقف و حتی صرفه‌جویی لازم را داشته باشند.
قمی‌ها پرچمدار کاهش مصرف آب در کشور
علی جان صادق پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در گفتگو با خبرنگار ما از کاهش مصرف آب در مصارف خانگی در قم خبر داد و گفت: مصرف آب در هشت‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 556 میلیون لیتر کاهش یافت.
وی سرانه مصرف آب برای هر شهروند قمی را در سال گذشته حدود 156 لیتر در روز اعلام کرد و با تشکر از همراهی مردم با برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب درزمینهٔ مدیریت مصرف آب یادآور شد: در هشت ماه نخست سال جاری میانگین مصرف آب هر شهروند قمی با حدود دو لیتر در روز به 154 لیتر درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اقدامات فنی، مهندسی و فرهنگی شرکت آب و فاضلاب را در راستای کاهش مصرف آب در شهر قم مؤثر دانست و اظهار داشت: مدیریت فشار شبکه با زون بندی مناطق مختلف شهر ازجمله اقداماتی فنی و مهندسی است که در این زمینه صورت گرفته که در کاهش مصرف مؤثر بوده است.
وی همچنین با اشاره به برنامه‌های فرهنگی شرکت آب و فاضلاب مبنی بر فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب، تغییر نگاه به استفاده از آب را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: نهادینه کردن مصرف صحیح آب در جامعه با استفاده از اقدامات فرهنگی و آموزشی می‌تواند منجر به این تغییر نگاه شود
افزایش بارندگی در سال جاری
سید مصطفی قربانی نیا کارشناس هواشناسی نیز در گفتگو با خبرنگار قم فردا،  بابیان این‌که پیش‌بینی افزایش بارندگی در استان را کرده بودیم، اظهار داشت: در 8 ماهه اول امسال میزان بازندگی در استان قم 105/3 دهم میلی‌متر است که نشان از افزایش میزان بارندگی در استان نسبت به سال گذشته دارد.
 
وی بابیان این‌که این آمار از مرکز ملی پایش و هشدار خشک‌سالی به‌دست‌آمده است، ابراز داشت: میزان بارندگی در 8 ماهه نخست سال گذشته 62/7 میلی‌متر بود که امسال آمار بهتری نسبت به سال گذشته داریم.
قربانی نیا خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ماه‌های آینده هم شاهد بارش‌های خوبی در کشور خواهیم بود.
 
کارشناس سازمان هواشناسی استان قم افزود: این افزایش بارندگی هم به حدی نیست که مشکلات خشک‌سالی‌های اخیر را جبران کند و همچنان شاهد کمبود بارش در کشور هستیم.
وی افزود: مردم درزمینهٔ آب و مصرف آن باید الگوهای استاندارد را رعایت کنند و اجازه ندهند که میزان مصرف آب از این بیشتر شود.
قربانی نیا افزود: در استان قم 124 ایستگاه هواشناسی شامل 11 ایستگاه سینوپتیک، 2 ایستگاه جاده‌ای، 45 ایستگاه باران‌سنج دستی، 50 ایستگاه دیتالایر باران‌سنج، 10 ایستگاه اقلیم‌شناسی و هشت ایستگاه سطح سنجی فعال است تا بتوانیم آمارهای دقیق و صحیحی ارائه دهیم.
کاهش مصرف آب تنها راهکار عملی
در شرایط فعلی که کشورگریبانگیر بی‌آبی است تنها راهکار عملی برای مقابله با این وضعیت، کاهش مصرف آب و بهینه کردن مصرف است.
البته بالای 70 درصد منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که صرفه‌جویی در این حوزه می‌تواند تأثیر بسزایی در ذخایر آبی کشور داشته باشد.
نباید این موضوع را هم فراموش کنیم که سیستم آبیاری بسیاری از کشاورزان همچنان سنتی است که باعث هدر رفت زیاد آب می‌شود.
این در حالی است که هزینه بسیار بالای مکانیزه کردن سیستم آبیاری در کنار حمایت ضعیف دولت از کشاورزان همچنان سد راهی در برابر مکانیزه شدن سیستم آبیاری کشاورزان است.
 

انتهایی پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/1225