printlogo


رئیس شورای کُردهای سوریه: در نهایت بخشی از ارتش سوریه خواهیم بود
کد خبر: 12887
رئیس شورای کُردهای سوریه موسوم به «شورای دموکراتیک» پس از ناامید شدن از آمریکا، بر همکاری واقعی با دمشق برای دستیابی به تفاهمی که ثبات را برای کشورشان به ارمغان آورد تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ، «ریاض درار» رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه (شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه که بخش اعظم آنها را شبه نظامیان کُرد تشکیل می‌دهد) در گفت‌وگو با روزنامه  الاخبار لبنان تحولات پرشتاب در شمال و شرق سوریه را به قیمت جدا شدن بخش بیش‌تری از خاک سوریه به نفع ترکیه خواند و گفت، آمریکا زمین‌های جدیدی را تقدیم ترکیه کرد تا رابطه پرتنش خود با ترکیه را اصلاح و آن را به ناتو بازگرداند.

درار گفت: تفاهم ایالات متحده و روسیه مبتنی بر این واقعیت است که راه حل در سوریه طی چند مرحله خواهد بود و پس از آن که همه طرف‌ها دست از سرسختی در مواضع خود بردارند.

وی افزود: نیروهای دموکراتیک سوریه همواره روابط آتی با دمشق را مورد بحث قرار می‌دهند تا به یک همکاری واقعی و تفاهمی برسند که  ثبات را فراهم می‌کند و به همه گروه‌ها و اقوام سوری حق آنها را می‌بخشد.

درار همچنین تأکید کرد: تجربه خودمدیریتی که برای پوشاندن خلأ اداری که منطقه (شمال شرق سوریه) تجربه کرده است بکار گرفته شد در معرض بحث و اصلاح است تا به یک ساختار تفاهم مناسب برای طرفین دست یابیم.

رئیس شورای دموکراتیک سوریه امیدوار است که میانجیگری روسیه به تفاهم‌هایی منجر شود که به آنها اجازه مشارکت سیاسی از طریق انتخابات مناسب و شایسته احترام  را می‌دهد .

وی تاکید کرد: تفاهمی که برای ورود ارتش سوریه (به مناطق تحت کنترل کُردها) صورت گرفت در راستای نقش مطلوب نیروهای مسلح سوریه در حفاظت از حاکمیت و مرزهای این کشور است و نیروهای دموکراتیک سوریه در نهایت بخشی از ارتش ملی سوریه خواهند بود.

از سوی دیگر «مظلوم کوبانی»، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه دیروز با یک هیئت نظامی از روسیه در فرودگاه شهر قامشلی در استان الحسکه دیدار کرد. هیئتی که برای انتقال مجموعه خواسته‌های کردها به دمشق و تقویت تفاهم نظامی کُردها با دولت سوریه و امکان تبدیل آن به یک توافق جامع به القامشلی رفته بود .

یک مقام کُرد در گفت‌وگو با الاخبار تصمیم آمریکا برای نگاه داشتن بخشی از نیروهایش در خاک سوریه را کمکی به آنها برای ندادن امتیازهای بیشتر به دمشق خواند و گفت: کُردها از مسکو خواستند دمشق را برای پذیرش خودمدیریتی کُردها به عنوان یک راه حل اداری برای این منطقه تحت فشار قرار دهد. وی افزود: کُردها ساختار نظامی و سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای آسایش را حفظ خواهند کرد و آن را به شکلی نمادین تحت نظارت دولت سوریه قرار می‌دهند.

الاخبار نوشت: در سایه شتاب تحولات در شمال شرق سوریه و نزدیک شدن به ساعات پایانی آتش بس میان ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه نگاه‌ها متوجه دیدار روسای جمهور ترکیه و روسیه است که انتظار می‌رود برنامه‌هایی برای آینده شمال و شرق سوریه وضع کنند.

با وجود اینکه کُردها به موضع جدید آمریکا در نگاه داشتن برخی نیروهایش در شمال سوریه خوشبین هستند، اما در عین حال پیش بینی می‌کنند آنکارا عملیات نظامی خود را از سر گرفته و مناطق در امتداد راس العین تا المالکیه را تهدید کند و چه بسا از طریق المالکیه با نفوذ به مرزهای سوریه و عراق تا  دیرالزور و الرقه هم برسد.

بنا به گزارش این روزنامه لبنانی، در صورتی که ترکیه به فشارهای خود ادامه بدهد واشنگتن از تصمیم خود برای ماندن در نزدیکی چاه‌های نفت منصرف می‌شود و این امر کُردها را به مسیر تفاهم با دولت سوریه بازخواهد گرداند. با این وجود منابع کُردی مطلع از روند ملاقات میان روس‌ها و کردها معتقدند اوضاع به طور جدی تشدید نمی‌شود و روسیه تلاش خود را می‌کند تا در آینده نزدیک تفاهمی به منظور حفظ نوار مرزی با ترکیه در الحسکه حاصل شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت که واشنگتن تعداد اندکی از نظامیان خود را در سوریه و در نزدیکی مرز اردن باقی خواهد گذاشت.

وی افزود: «نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه در مرحله نخست به مناطق دیگر منتقل می‌شوند اما در پایان به آمریکا باز خواهند گشت.»

ترامپ در ادامه سخنانش  گفت: «آمریکا هرگز قول نداده که ۴۰۰ سال در سوریه بماند تا از کُردها حمایت کند.»

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا هم دیروز گفت که برای محافظت از میادین نفتی شمال شرق سوریه در برابر حمله احتمالی داعش و گروه‌های تندرو ممکن است برخی از واحدهای نظامی کشورش در این مناطق باقی بمانند.

الاخبار افزود: اگرچه اسپر برای ماندن نیروها محدودیت زمانی تعیین نکرد ، اما اظهارات وی نشان می‌دهد که این نیروها در پایگاه هایشان  در نزدیکی  میادین نفتی کونیکو ، العمر و رمیلان در ریف‌های دیر الزور و الحسکه باقی می‌مانند و نیروهای دموکراتیک سوریه این اتفاق را  برای ایجاد تعادل و محافظت از شبه نظامیان کُرد در برابر هرگونه حمله نظامی دولت ترکیه یا سوریه کافی می‌داند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/12887