printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
از گران‌فروشی تا فروش نان نصفه در قم!+عکس
کد خبر: 12964
بعد از اعلام نرخ جدید نان در قم برخی از نانوایان به دلیل سختی در تهیه پول خرد برای پرداخت باقی مانده پول مشتری، نان را به صورت نصفه و یک سوم نیز عرضه می کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، هفته گذشته فرماندار قم قیمت جدید نان را در سطح استان اعلام کرد که این دستورالعمل از ابتدای آبان ماه اجرایی شد نان سنگک با وزن ۴۷۰ گرم باقیمت ۱۱۰۰ تومان، نان بربری نیز با وزن ۶۵۰ گرم، ۱۰۰۰ تومان ، ، نان تافتون با وزن ۱۷۰ گرم با نرخ جدید ۳۰۰ تومان همچنین نان لواش با وزن ۱۷۰ گرم ۲۰۰ تومان به فروش می رسد.

در بخش نانوایی‌های آزاد پز نیز نان سنگک با وزن ۴۷۰ گرم از ۱۱۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان و نان بربری با وزن ۶۶۰ گرم از ۱۱۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان افزایش یافت.

در این جلسه فرماندار قم در حالی اعلام کرد که قیمت سابق نان سنگک در قم ۷۵۰ تومان نان بربری ۷۰۰ تومان بوده که در عمل چنین نرخی در نانوایی ها ی قم وجود نداشت و این دو نان پر مصرف در قم به قیمت 1000تومان عرضه می شد.

افزایش غیرقانونی قیمت نان توسط برخی از نانوایی ها

از سال 93 قیمت نان در استان قم ثابت بود و این مسئله مورد اعتراض نانوایان بود، البته در این مدت قیمت آرد نیز افزایش پیدا نکرد اما برخی از نانواها بدون ابلاغ قانونی اقدام به افزایش نرخ نان کرده بودند.
 این روزها علاوه بر اعلام نرخ جدید نان از سوی فرمانداری برخی از نانوایان از این نرخ ها تبعیت نکرده و نان را به قیمت بالاتری عرضه می کنند که مورد اعتراض مردم قم قرار گرفته است.

از طرفی افزایش 50 درصدی قیمت نان لواش به عنوان پرمصرف ترین نان در میان مردم قم نیز موجب نارضایتی شده است در این زمینه یکی از شهروندان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: خانه دار هستم و از نظر اقتصادی واقعاً مشکل داریم از وقتی قیمت نان افزایش یافته خیلی ناراحت هستم و چند روزی است از عصبانیت نان خریداری نکرده ام نان غذای اصلی در منزل ما بود.

علاوه بر افزایش قانونی قیمت نان افزایش خودسرانه قیمت نان به بهانه زیاد کردن چانه نیز یکی از معضلات فراگیر در بخش نان در استان قم است که ضعف نظارتی در این زمینه محسوس است ضعف نظارتی بر نانوایایی های استان قم باعث شده که تخلف گران فروشی تبدیل به یک مسئله عادی در نانوایی های قم شود که مردم نیز به آن عادت کرده و مانند گذشته به آن اعتراض نمی کنند.

قیمت گذاری نامعقول نان

قیمت گذاری نان در قم با توجه به وزن نان نیز یکی از ضعف های آشکار در بخش مدیریتی است قیمت 1100 تومان در حالی برای نان سنگ نرخ گذاری شده است که با توجه به کاهش ارزش پول ملی سکه 100تومانی مانند گذشته در بازار وجود ندارد و به قول یکی از شهروندان با این نوع نرخ گذاری ها مسئولان، فقط مردم مدیون یکدیگر خواهند شد یا اضافه پول خرد به مشتری پرداخت نمی شود و یا مبلغ خرد این قیمت توسط مشتری به نانوا پرداخت نمی شود که در نهایت منجر به مشاجره خواهد شد.

با یک برنامه ریزی کاملاً ساده می شد وزن نان را با توجه به پول های رایج در سطح عموم جامعه  تعیین و به صورت رند قیمت گذاری کرد.

عرضه نان نصفه به جای پول خرد

البته در این میان برخی از نانوایان به دلیل سختی در تهیه پول خرد برای پرداخت باقی مانده پول مشتری نان را به صورت نصفه و یک سوم نیز عرضه می کنند و به اندازه پول باقی مانده مشتری نان را تکه کرده و به جای پول خرد از آن استفاده می کنند این کار شاید باعث شود که مسئله دین و پول خرد برای نانوا حل شود از طرفی مصداق فروش بیش از درخواست مشتری است یک خانواده با توجه به نیاز خود اگر روزانه مصرف یک نان سنگک داشته باشد برای خرید یک نان  مبلغ 1500تومان پرداخت کرده و به دلیل اینکه نانوا  400تومان باقی مانده را نمی تواند پرداخت کنند سنگک را به سه قسمت تقسیم کرده و در قبال آن مبلغ باقی مانده به مشتری پرداخت می کند که در نهایت در بسیاری از موارد به دلیل  مازاد بر مصرف خانواده این نان مصرف نشده و دورریز می شود.

گرانی نان باعث تعطیل چند نانوایی نیز شده است یکی از شهروندان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: برای انجام کارهای کارگاه خود به اطراف قم رفته بودیم به سه روستا تاج خاتون، طایقان و خدیجه خاتون برای خرید نان مراجعه کردیم اما نانوایی های سنگکی در این روستا ها بسته بود علت را جویا شدیم اعلام کردند به خاطر گرانی نان نانوایی ها تعطیل شده است.

این نوع نرخ گذاری و عدم نظارت صحیح بر نانوایی ها قم یک از معضلاتی است که این روزها با توجه به ابلاغ قیمت جدید نان آشکار تر شده و می طلبد که مسئولان  مدیریت و نظارت بیشتر و ملموس‌تری را داشته باشند.

در حال حاضر حدود ۹۰۰ نانوایی در سطح استان قم فعال هستند که ۶۰۳ نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند و بقیه نانوایی‌های آزاد پز بوده که تعداد کمی از آن‌ها بدون مجوز فعالیت دارند.


انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/12964