printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
بازار قم آرام اما نیازمند نظارت بیشتر
کد خبر: 13577
بررسی های میدانی نشان می دهد که بعد از افزایش نرخ بنزین جو آرام بر بازار قم حاکم است اما نیازمند نظارت بیشتر و طولانی مدت مسئولان نظارتی بر بازار قم و مراکز ارائه خدمات و کالا است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بعد از آغاز سهمیه ‌بندی بنزین و افزایش  نرخ بنزین این نگرانی در بین مردم به وجود آمد که تحت تأثیر قیمت بنزین کالاهای دیگر نیز افزایش  پیدا کند این نگرانی در بین مردم قم هم وجود داشت اما خوشبختانه فضای شهر قم آرام بود و تحت تأثیر خط دهی ضد انقلاب برای ایجاد آشوب قرار نگرفت.

مسئولان استان قم نیز به مردم قم این اطمینان را دادند که کالاهای دیگر افزایش پیدا نخواهد کرد مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم در این زمینه اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین هیچ‌گونه افزایش قیمت کالاها و خدمات را در این استان نخواهیم داشت و قیمت ها مانند گذشته خواهد بود.

وی افزود: طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار قم مقرر شد اتاق اصناف و سازمان صمت استان بر قیمت ها کنترل و نظارت بیشتری داشته باشند.

همچنین محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: بنزین تنها کالایی است که مشمول افزایش قیمت شده است و از آنجایی که بنزین در خط تولید کالا نقش آن‌چنانی ندارد قیمت تمام‌شده کالاهای دیگر افزایش پیدا نخواهد کرد.

سیجانی بیان کرد: در حوزه توزیع عمده کالاهای توزیع شده توسط خودروهایی که مصرف سوخت آن ها گازوئیل است انجام می شود پس به بهانه حمل و نقل کالا هم نباید کالایی افزایش قیمت داشته باشد تنها تأثیر افزایش قیمت بنزین  در حمل و نقل داخل شهری کالاها است که با افزایش سهمیه سوخت وانت ها جبران می شود.

امیر یزدی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به بی تأثیر بودن افزایش نرخ بنزین در هزینه ارائه خدمات سازمان اتوبوس رانی قم، اظهار کرد: نرخ کرایه اتوبوس شرکت واحد قم هیچ تغییر و افزایش قیمتی نداشته و نخواهد داشت.

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری قم بیان کرد: نرخ کرایه هایی که از قبل مصوب و اعلام شده برقرار است چون تغییر و افزایش نرخ گازوئیل که سوخت اصلی اتوبوس های درون شهری است را نداشتیم طبیعتاً تأثیری بر نرخ های حمل و نقل عمومی درون شهری قم به وجود نخواهد آمد.

برای بررسی این وعده مسئولان استان قم به برخی از مراکز ارائه کالا  و خدمات در سطح شهر قم سر زدیم.

در میدان میوه و تره بار قم هم چیز مثل گذشته بود و قیمت ها تقریباً همان قیمت هایی بود که پیش از افزایش قیمت بنزین وجود داشت و همان شلوغی گذشته بر این میدان حاکم بود و  تقریباً نارضایتی در خصوص گرانی میوه به علت افزایش قیمت بنزین وجود نداشت.

برای طی یک مسیر از تاکسی های درون شهری استفاده کردیم علی رغم اینکه جو حاکم و گفتگوی در تاکسی بین مسافران و راننده افزایش قیمت  بنزین و نارضایتی از آن و از طرفی نارضایتی از آشوب های به وجود آمده بود  کرایه همان نرخ قبلی  دریافت شد.

قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در شهر قم هم همان نوسانات روزانه را به دنبال داشت و افزایش قیمت به علت افزایش قیمت بنزین نیز در فروشگاه های عرضه گوشت مشاهده نمی شد اما برخی از شهروندان معتقد بودند که این عدم افزایش قیمت ها موقتی است  و در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار می کردند بعد از این که تب و تاب و هیجانات کاهش پیدا کرد مجدداً بازار رها خواهد شد و مسئولان مانند این روزها نظارت نخواهند داشت و میدان برای افزایش قیمت کالا  و خدمات باز خواهد شد.

با وجود اینکه قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مردم از جمله برنج، حبوبات، میوه، گوشت، روغن و.... افزایش قیمتی بعد از افزایش نرخ بنزین  نداشت قیمت طلا بعد از افزایش نرخ بنزین افزایش قابل توجهی داشت.
یادآور می شود بازار مسکن که ماه ها بود دچار رکود بود همچنان همین مسیر را طی می کنند و خرید و فروش مسکن همان سکون قبلی را طی می کند و تحت تأثیر قیمت بنزین قرار نگرفته البته مشاوران املاک اعتقاد دارند آغاز سمت نام مسکن ملی پول هایی که به هدف خرید مسکن نزد مردم پس انداز شده بود را به سمت این طرح هدایت می کند و احتمال دارد قیمت مسکن کاهش پیدا کند اما همچنان رکود بر این بازار حاکم خواهد بود.

به دلیل افزایش نرخ بنزین شاید  بیشترین گرانی به این بهانه از سوی راننده گان باشد در این زمینه یک شهروند قمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد: راننده سرویس مدرسه وی تماس گرفته و اعلام کرده به دلیل افزایش قیمت بنزین باید مبلغ 50 هزار تومان به کرایه ماهانه بیفزاید در حالی که سرویس مدارس سهمیه بنزین دارند اما رانندگان همچنان از این شرایط سو استفاده می کنند و نیازمند نظارت بیشتر از سوی مسئولان احساس می شود.

بررسی های میدانی نشان می دهد که جو آرام بر بازار قم حاکم است اما نیازمند نظارت بیشتر و طولانی مدت مسئولان نظارتی بر بازار قم و مراکز ارائه خدمات و کالا است، خاطرنشان می شود بنا بر اعلام مسئولان اگر مردم قم هر نوع گران‌فروشی به بهانه  افزایش نرخ بنزین را مشاهده کردند با شماره 124 یا 135تعزیرات حکومتی در میان بگذارند.


انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/13577