printlogo


دبیر علمی بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث؛
ترویج معارف دینی و قرآنی مهم‌ترین رسالت دانشگاه قرآن و حدیث است
کد خبر: 13832
دبیر علمی بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به 20 ساله شدن این دانشگاه گفت: ترویج معارف دینی و قرآنی مهم‌ترین رسالت دانشگاه قرآن و حدیث است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، هادی حجت پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث، اظهار داشت: مراسمی به همین مناسبت 27 آذرماه در دانشگاه علوم و حدیث برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه برای معرفی دانشگاه قرآن و حدیث است تا عموم مردم بتوانند ضمن آشنایی با دانشگاه بتوانند در صورت امکان از امکانات آموزشی این دانشگاه بهره‌مند بشوند.

حجت به نقش شهرری در تأسیس دانشگاه اشاره کرد و گفت: این دانشگاه در سال 1378 در شهری ری و در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تأسیس‌شده و بحمدالله در این سال‌ها به رشد معنوی و علمی خوبی رسیده است.

وی بابیان این‌که دانشگاه در سال اول 80 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی جذب و کار خود را شروع کرد، ابراز داشت: این مجموعه در طی 20 سال گذشته با اخذ مجوز به دانشگاه تبدیل شد به‌طوری‌که در حال حاضر شعبه‌ای در شهرری و همچنین در شهرهای مشهد و اصفهان فعالیت دارد.

دبیر علمی بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: شهر قم سابقه‌ای طولانی درزمینهٔ حدیث دارد به‌طوری‌که قم مرکز محدثان شیعه بوده و اگر به جوامع حدیثی نگاهی بیندازید کتاب اصول کافی نتیجه تلاش‌های کلینی در شهرری و قم است.

وی افزود: شهرهای قم، مشهد، اصفهان و ری نماد شهرهایی هستند که عالمان و بزرگان در این شهرها ساکن بوده‌اند و نقش زیادی در نشر معارف اهل‌بیت (ع) داشتند.

حجت به اثرگذاری دانشگاه قرآن و حدیث اشاره کرد و بیان داشت: در چند قرن اخیر شاهد یک رکود در نشر معارف و احادیث اهل‌بیت (ع) بودیم اما تشکیل موسسه علمی دارالحدیث به همت آیت‌الله ری‌شهری این رکود را پایان داد.

 وی اهداف دانشگاه را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: این دانشگاه وظیفه رساندن معارف دینی به علاقه‌مندان در داخل و خارج از کشور را دارد و درواقع رسالت اولیه دانشگاه توجه بیشتر به علوم قرآنی و حدیث بوده است که در عمل نیز نتیجه‌بخش بوده است.

دبیر علمی بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث به رشته‌های موجود در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 9 رشته در مقطع کارشناسی، 7 رشته در مقطع دکتری و 19 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در این مرکز دایر است.

حجت بابیان این‌که به‌منظور باز کردن مباحث حدیثی در مجامع علمی رشته‌هایی را طراحی کرده‌ایم، تأکید کرد: در کشور هیچ رشته‌ای اختصاصی برای حدیث نداشتیم به همین علت ابتدا با طراحی یک‌رشته علوم و حدیث کار خود را شروع کردیم.

وی ادامه داد: علوم و معارف قرآن، کلام قرآن، تبلیغ در حج و زیارت، علوم قرآن با گرایش‌های عرفان اسلامی، اقتصاد اسلامی، علوم و معارف نهج‌البلاغه، ارتباطات گرایش حج و زیارت، اسلام و روانشناسی اجتماعی کلام امامیه ازجمله این رشته‌ها است.

انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/13832