printlogo


بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه راه کشور؛
قطار انقلاب با کمک جوانان شتاب مناسبی می گیرد
کد خبر: 14087
فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه گام دوم انقلاب شروع شده است که این بیانیه انقلاب را به کمک جوانان برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی کمک می کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مطلع آغازین شروع انقلاب اسلامی با گام اول انقلاب به پایان رسید و در شرایطی قدم در گام دوم می‌گذاریم که انقلاب در شرایط حساسی به سر می برد و هر روز دسیسه ها و توطئه های دشمنان برای توقف قطار انقلاب بیشتر و بیشتر می شود.
بیانیه گام دوم انقلاب فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی ایران را شروع کرده است  که این گام انقلاب را برای ساخت تمدن نوین اسلامی و آماده شدن برای طلوع خورشید ولایت امام زمان(عج) نزدیک تر می کند.
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دستورالعملی علمی و عملی برای دستیابی به اهدافی روشن در زمینه متعدد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که بند به بند آن چراغ راهی برای حرکت سریع‌تر و مطمئن‌تر پیش‌روی جوانان که مخاطبان اصلی‌اند، قرار داده است.
در این بیانیه نکات بسیار مهمی، ازجمله مدیریت جهادی در بخش‌های اقتصادی و استفاده از جوانان با ویژگی‌هایی نظیر مؤمن، انقلابی، دانا و کاردان مورد اشاره قرار گرفته است؛ به واقع، امام خامنه‌ای اشاره دارند که زمام اداره‌ی بخش‌های گوناگون کشور به جوانانی سپرده شود که ویژگی‌های مورد اشاره در آنان متبلور باشد.

قطار انقلاب با کمک جوانان شتاب مناسبی می گیرد
این در حالی است که حجت الاسلام و المسلمین محمد ابوالقاسم دولابی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به بحث جوان گرایی در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: باید از توان بالای علمی و اجرایی نخبگان جوان اعم از حوزوی و دانشگاهی استفاده کرد و شرایطی فراهم نمود که فضای انقلابی بر کشور به کمک همین جوان ها حفظ شود.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد در طول چهل سال گذشته به دلایل مختلف آن طور که باید و شاید توجه جدی به نسل های دوم و سوم انقلاب صورت نگرفته که با بیانیه مقام معظم رهبری به مناسبت چهل سالگی انقلاب لازم است در این راستا، عنایت و توجه بیشتری به نسل جوان در این مقطع حساس زمانی صورت پذیرد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید فضا  برای حضور نیروهای جوان و نخبه از سوی دستگاه های دولتی و حاکمیتی هر چه بیشتر و بهتر فراهم شود، گفت: قطار انقلاب با کمک جوانان شتاب مناسبی می گیرد، البته می بایست از تجربه نسل های گذشته در این راستا نهایت استفاده را برد.

برای تحقق الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی از توان داخلی باید استفاده کرد
رهبر معظم انقلاب سال هاست که بر روی جوانگرایی تاکید فراوانی دارند و همیشه در سخنرانی ها خود از جوانان حمایت کرده و از مسئولین خواسته اند تا در حوزه های مختلف از جوانان استفاده کنند چرا که جوانان کلید پیشرفت چند برابری و گذر از مشکلات و تحریم های دشمنان است از همین رو حجت الاسلام حسن خیری، رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به بحث الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی، گفت: رهبری عبارت پیشرفت را بجای توسعه بکار بردند تا ذهنیت به سمت نظریه های توسعه غربی و غیر اسلامی نرود و گرایش پیدا نکند و توجه به درون مایه های فرهنگی و خمیرمایه های فکری و ارزشی اسلامی باشد.
وی تاکید کرد: چندین سال است که ایشان بر این نکته تاکید دارند و پایه و اساس را بر روی پیشرفت عدالت محور قرار داده اند؛ وقتی گفته می شود عدالت طبیعتا همه زوایای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... را شامل می شود.

رفتار و ارزش های انقلابی عامل ماندگاری انقلاب است
حجت الاسلام خیری با اشاره به اینکه چیزی که باعث ماندگاری انقلاب می شود همین ارزش ها و در راس آن رفتار و سلوک انقلابی است، ابراز داشت: امروز هم که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب روی جوانان تاکید دارند به این دلیل است که جوانان به جای سازمان ها و نهاد می توانند انقلاب را بسازند.
وی عنوان داشت: مسئولین ما جدای از مردم نیستند و این مردم هستند که نماینده مجلس، رئیس جمهور و.. را انتخاب می کنند لذا اگر ما بر مشی رهبری گام گذاشتیم که تبلور آن در بیانیه گام دوم انقلاب است یعنی بصیرت داشتند، عمار گونه و ابوذر گونه وارد شدند، تحمل زیاده خواهی ، اشرافیگری مسئولین را نداشته باشیم.

امروز لازمه کشور نگاه مدیریت جهادی و انقلابی است
هر ساله مقام معظم رهبری با شروع سال جدید نامگذاری انجام می دهند که چندین سال کلمه اقتصاد در نامگذاری ها دیده می شد چرا که ایشان بر چرخش اقتصاد کشور با تولید داخل بسیار تاکید داشته و دارند.
محمدحسن آصفری نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه امروز لازمه کشور نگاه مدیریت جهادی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت فعلی دولتی نیست که نگاه او اقتصاد مقاومتی باشد بلکه این دولت همیشه به دنبال لقمه آماده بوده است.
وی افزود: اگر ما با نگاه به توانمندی های داخلی به موضوع نفت توجه داشته باشیم مطمئنا می توانیم هم مشکل اشتغال زایی کشور را حل کنیم و هم می توانیم بدون قطع وابستگی حرف اول را در منطقه بزنیم و نیازی به این نداشته باشیم که آمریکایی ها و یا اروپایی ها به ما چراغ سبز نشان دهند و بخواهند منابع معدنی و یا مواد اولیه را در اختیار ما قرار دهند.
این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز داشت: لازمه همه این مسائل ایجاد ارتباط جدی بین صنعت و مراکز علمی است و در کنار آن با نگاه به جوانان تحصیل کرده و نخبگان کشور بتوانیم از این نفت در جهت اقتصاد مقاومتی و تولید فرآورده های نفتی در کشور استفاده کنیم که لازمه این امر مدیریت جهادی و انقلابی در مجلس و دولت می باشد که امروز شاهد این نوع مدیریت نیستیم.

بیانیه گام دوم می تواند منشا تحولات بزرگ در کشور شود
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین دقیقی شاهرودی» در گفتگو با خبرنگار قم فردا با بیان اینکه مهم ترین ظرفیت برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیروی جوان با روحیه انقلابی و همت مضاعف هستند، گفت: ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان خطرناکی را در اختیار کانون‌های ضد معنویت و اخلاق نهاده است، با این وجود ما باید از همین ظرفیت ها برای تدام مسیر انقلاب اسلامی و بیان دستاوردهای چهل ساله نظام جمهوری اسلامی به نسل جوان و جهانیان استفاده کنیم.
این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب باید به گفتمان روز جامعه تبدیل شود و مساجد، ائمه جماعات و جمعه و سایر روحانیون و طلاب مهم ترین نقش را در این زمینه دارند، گفت: توجه به حضور نسل جوان در سازندگی کشور و استفاده از توانمندی ها، خلاقیت ها و دانش جوانان در کنار دانش و تجارب میانسالان و پیران، می تواند راهگشای کشور برای از میان برداشتن موانع و رفع مشکلات مختلف باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دقیقی شاهرودی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، میراث به جای مانده از امام خمینی(ره) و شهدا را به صورت هوشمندانه به نسل جدید انقلاب و جوانان انتقال می‌دهند و بیانیه گام دوم انقلاب با صراحت، صداقت و انصاف بیان شده است که عقلانیت، حکمت، صلابت و استواری در آن مشهود است و به نوعی وظیفه‌سازی و مسئولیت‌آفرینی می‌کند؛ بنابراین قابلیت بالایی دارد که در جامعه ما به صورت گسترده‌ای در مورد آن بحث شده و گفتمان‌سازی شود.
این کارشناس در حوزه مسائل دینی، فرهنگی و سیاسی در ادامه درباره نقش مفهوم «آتش به اختیار» برای ترغیب جوانان برای اجرایی کردن دقیق، مدبرانه و عالمانه محورهای مختلف بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: امید می رود این بیانیه منشاء تحول بزرگ در همه عرصه های مدیریتی کشور و بازنگری در برخی از تصمیم گیری ها شود و در این میان، باید از ظرفیت میلیون های تحصیل کرده دانشگاهی و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی به خوبی استفاده کرد.

در سال های قبل بحث اقتصاد مقاومتی در کشور توسط رهبر انقلاب مطرح شد که اگر در آن زمان به معنی و مفهوم و خواسته ایشان بیشتر دقت می شد شاید امروز تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمن در زندگی روز مره تاثیر بسزایی نداشت .
حال که بعد از آن مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را که به مانند نقش راهی برای کشور است تبیین کردند باید همه اقشار مختلف جامعه مخصوصا مسئولین نظام خط به خط این بیانیه را مورد بررسی قرار دهند تا به هدفی که مشخص شده است برسیم و در آینده با پیشرفت های سازنده به قله های بلند و جایگاه بهتر در دنیا برسیم.

حسین حیدری

انتهای پیام/160
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/14087