printlogo


جزئیات آخرین تمهیدات بهداشتی وزارت بهداشت در مناطق سیل‌زده
کد خبر: 15455
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها مناطق جنوب شرق کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بندرعباس شاهد وقوع سیل هستند و خسارات زیادی به این مناطق وارده شده است، اما تأمین سلامت مردم به ویژه جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیر در این مناطق موضوع مهمی است که مسئولیت آن بر عهده وزارت بهداشت است.

محمد اسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،درباره «اقدامات وزارت بهداشت در مناطق سیل زده»، اظهار داشت: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، زاهدان، زابل و بندرعباس علیرغم بارش‌های شدید اوضاع بهداشتی تحت کنترل است و کمبود خاصی گزارش نشده است. علیرغم این موضوع کماکان نیروها در آماده باش به سر می‌برند و احتمال طغیان بیماری‌ها، آلودگی آب و نیز نیازهای بهداشتی را رصد می‌کنند.

وی ادامه داد: در بندرعباس، شهرستان بشاگرد  و در روستای ده پاتک متاسفانه یکی از هموطنان در اثر سیل فوت شده است؛ ضمن اینکه راه های روستایی باز است و ارتباط با تمام خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت برقرار است.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد:اقدامات آمادگی و پیشگیری  شامل تأمین سوخت و مواد غذایی و کنترل وسایل مورد نیاز برای تداوم ارائه خدمت و در صورت نیاز به تخلیه اضطراری و لغو مرخصی‌ها  در دستور کار قرار گرفته و جلسات متعدد هماهنگی و بازدیدهای میدانی و گزارش دهی کماکان ادامه دارد.

مطلق با بیان اینکه مشکل در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از سایر دانشگاه‌ها جدی تر بوده است،افزود: 930 روستا تحت پوشش این دانشگاه قراردارند که 264 روستا تحت تأثیر سیل بوده و راههای ارتباطی646 روستا قطع است.

وی یادآور شد: در خصوص کنترل بیماری‌های روده‌ای و جهت پیشگیری از آن با توجه به پیش بینی شرایط آب و هوایی، توزیع کلر برای ضدعفونی آب در بین خانوارها  صورت گرفته و آموزش در این خصوص داده شده است؛ ضمن اینکه برای کنترل، پیشگیری و ارتقاء آمادگی خانوارها بر اساس پیش بینی آب و هوا و بارش ها، آموزش‌های مکرر ارائه شده است.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه تیم‌های متعدد امدادی جهت پایش و ارزیابی در منطقه حضور دارند، تصریح کرد: نظارت‌های لازم بر توزیع مواد غذایی هم از نظر کفایت و هم سلامت انجام شده و این روند ادامه دارد.

مطلق با اشاره به اینکه  23 مادر باردار در فرآیند امدادرسانی نجات یافته‌اند، متذکر شد:امکانات واحدها و تسهیلات زایمانی جهت امکان زایمان ایمن بررسی و تجهیزات لازم فراهم شده است.

وی از اطلاع رسانی درباره  بیماری‌های واگیر در منطقه خبر داد و گفت: مراقبت تشدید شده علائم بیماری‌های واگیر در حال انجام است. اقدامات لازم درباره  بیماران نیازمند مراقبت خاص انجام و داروهای مورد نیاز تأمین شده است.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدامات درباره تأمین سلامت روان مردم در منطقه انجام شده است، ابراز داشت: در خصوص وضعیت داروها و وسایل بهداشتی، مورد خاصی نبوده و مرکز کنترل بیماری‌های وزارت بهداشت تأمین مواردی نظیر سرم‌های مارگزیدگی و عقرب زدگی، واکسن‌های وبا و آنفلوآنزا و داروهای مورد نیاز برای بیماری‌های محتمل پوستی پس از سیل و سایر موارد را در دستور کار دارند.

مطلق افزود: بدیهی است که با وجود احتمال شیوع بیماری‌های واگیر پس از سیل، همکاران کنترل بیماری‌های واگیر در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مراقبت تشدید شده را در دستور کار خود قرار داده‌اند و همه وقایع بهداشتی به شدت کنترل می‌شود.

وی بیان داشت: همچنین مرکز سلامت محیط و کار با نظارت بر آب آشامیدنی منطقه و نیز اقدامات حوزه بهداشت محیط مناطق سیل زده را مورد رصد قرار می‌دهند. بدیهی است آموزش‌های لازم نیز از طرق مقتضی به صورت مکرر به مردم اطلاع رسانی می‌شود.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/15455