printlogo


کارشناس مسائل اقتصادی:
دولت اعتقادی به اقتصاد درون‌زا ندارد/ کالاهایی وارد می‌شود که توان تولید آن‌ها را داریم
کد خبر: 15726
استاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که دولت اعتقادی به اقتصاد درون‌زا ندارد، گفت: متأسفانه کالاهایی وارد می‌شود که توان تولید آن‌ها راداریم.
محمدجواد توکلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به این‌که دولت درزمینهٔ اقتصادی مسیر خوبی را انتخاب نکرده، اظهار داشت: باید درزمینهٔ اقتصادی به توانمندی داخلی اتکا می‌کردیم و چشم امید به کشورهای غربی نداشتیم.

وی ادامه داد: تکیه‌بر درون و درون‌زایی در عین برون‌گرایی به این مفهوم است که اقتصاد داخلی بتواند در داخل تولید و ارزش‌افزوده ایجاد کند و در مقابل از اقتصاد خارجی نیز استفاده کند.

توکلی افزود: هم‌اکنون در تراز تجارت خارجی کشورمان مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای 85 درصد از سهم واردات را به خود اختصاص داده‌اند که در نوع خود قابل‌توجه و بررسی است.

وی بیان داشت: درواقع 65 درصد واردات ما را مواد اولیه شامل می‌شود و درحالی‌که در داخل کشور ظرفیت آن راداریم به‌عنوان‌مثال دانه‌های روغنی را وارد می‌کنیم و در کارخانه‌های داخلی به روغن تبدیل می‌شود.

استاد اقتصاد حوزه و دانشگاه افزود: درحالی‌که چندین سال است که ما طرح خودکفایی دانه‌های روغنی را داشتیم اما چون رانت 4 میلیارد دلاری در واردات است اجازه ندادند این کار صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همین مشکل در علوفه و دام اتفاق افتاده و در خوراک مرغ و طیور نیز این کارها صورت می‌گیرد.

توکلی ابراز داشت: ظرفیت داخلی به‌خوبی می‌توانند جبران کاستی‌های موجود را بکند به‌شرط آن‌که از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر ما سالیانه بر اساس آمار اعلامی و رسمی 12 و نیم میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور داریم که در صورت مقابله با آن می‌توان بیکاری را ریشه‌کن کرد.

توکلی افزود: علاوه بر این 12 و نیم میلیارد دلار هم واردات کالاهای ساخته‌شده داریم که در صورت ساخت آن‌ها در داخل دیگر بیکاری در کشور معنا نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: باید خودمان را باور داشته باشیم و به سمت خودکفایی و خوداتکایی برویم تا دشمن نتواند از محل تحریم کالاها به کشور ضربه بزند.

انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/15726