printlogo


وعده آقای وزیر برای حل مشکلات رتبه‌بندی معلمان
کد خبر: 16149
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ماجرای رتبه‌بندی معلمان این روزها در صدر اخبار حوزه تعلیم و تربیت قرار دارد؛ از اینکه اصلا رتبه‌بندی که در حال حاضر اجرا می‌شود، رتبه‌بندی مناسب فرهنگیان است تا اینکه در روند اجرای آن، گلایه‌های تعدادی از معلمان را موجب شده و همچنین مدل اجرا و مبلغ اضافه شده به حقوق فرهنگیان مورد بحث و نقد است.

نظام رتبه‌بندی معلمان بر اساس جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه ششم توسعه تهیه و تصویب شد که آمده است: «تهیه نظام رتبه‌بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص با شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه‌بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی بر اساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی».

مجلس نیز برای سال 98 اعتباری معادل 2 هزار میلیارد تومان در نظر گرفت تا نظام رتبه‌بندی پس از تصویب، اجرا شود البته در راهبرد کلان 6 نقشه جامعه علمی کشور بر «تحول و نوسازی نظام تعلیم و تربیت اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی به منظور انطباق با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و تحقق اهداف کلان نقشه» اشاره شده و در شماره هشتم راهبرد ملی این راهبرد کلان بر بالا بردن توان مدیریت منابع انسانی و ارتقای صلاحیت‌ علمی و حرفه‌ای و منزلت اجتماعی و سطح معیشتی معلمان» تأکید شده است.

در راهکار 2-10 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به «استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی به آنان بر اساس نظام معیار اسلامی» و همچنین در راهکار 3-10 بر «اصلاح قوانین و مقررات موجود استخدامی، مالی و اداری متناسب با حرفه‌‌های تخصصی و مشارکت دستگاه‌های ذیربط» اشاره شده است.

نظام رتبه‌بندی که مدت‌ها بود در هیأت دولت در دست بررسی بود در نهایت سوم آذر امسال با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه، تصویب شد؛ براساس این مصوبه، مقرر شد معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی شده و عوامل امتیاز آور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات، مهارت و توانایی‌­ها، دوره‌های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه شود.

پس از تصویب نظام رتبه‌بندی توسط هیأت دولت، وزارت آموزش و پرورش برای اجرای آن دست به کار شد و در تاریخ 4 دی، شیوه‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد تا بر اساس آن رتبه‌بندی انجام شود.

مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند

بر اساس شیوه‌نامه، مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند و این افراد در صورت اشتغال تمام‌وقت در واحدهای آموزشی در صورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.

 
در این شیوه‌نامه آمده است: کارمندانی که به استناد مصوبه سال ۵۸ شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای این شیوه‌نامه بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت به مدرسه از تاریخ اول مهر 99 باشند. در هر صورت با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ادامه فعالیت این افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه بر اساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند.

در این شیوه‌نامه آمده است: مدت تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهیدرجایی و همچنین طول تحصیل مشمولان قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹ و دوره مهارت‌آموزی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان تجربه مربوط محسوب نمی‌شود.

مدت تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهیدرجایی و دوره مهارت‌آموزی موضوع ماده ۲۸ به عنوان تجربه محسوب نمی‌شود

همچنین عنوان شد که برای ایجاد انگیزه برای معلمانی که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را دریافت کرده یا دریافت می‌کنند، به ازای هر سال سابقه تجربی، بعد از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این تصویب‌نامه مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آن‌ها نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل ۱۰۰ و ۵۰ امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار شوند. 

معلمانی که در اجرای رتبه‌بندی حرفه‌ای (موضوع تصویب‌نامه سال دوم اردیبهشت۹۴) هیأت وزیران و دستورالعمل‌های مربوط، از عناوین رتبه‌های حرفه‌ای پایه، ارشد، خبره و عالی برخوردار شده‌اند پس از کسب امتیازات مربوط به شایستگی‌های معلمی به ترتیب با رتبه‌های (۲)، (۳)، (۴) و (۵) تطبیق می‌یابند. همچنین معلمانی که در رتبه مقدماتی قرار دارند به شرط احراز ۲ سال تجربه و امتیازات مکتسبه از شایستگی‌های معلمی در رتبه (۱) قرار می‌گیرند و ارتقای رتبه بعدی آنها بر اساس مفاد این شیوه‌نامه خواهد بود.

در نهایت در حقوق دی معلمان، رتبه‌بندی اعمال شد؛ علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت به حقوق دی معلمان حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان اضافه کرد و گفت: رتبه‌های ۲ تا ۵ را تطبیق دادیم و آنها حقوق دی خود را با اعمال رتبه بندی دریافت کردند و همچنین معوقات رتبه‌بندی نیز پرداخت شد و تنها احکام رتبه‌های یک در بهمن صادر می‌شود و بر اساس مفاد آیین‌نامه و شیوه‌نامه اقدام می‌کنیم.

معاون وزیر: هدف نهایی رتبه‌بندی افزایش حقوق نیست

وی با تأکید بر اینکه نظام‌های حرفه‌ای شغل محور هستند نه شاغل محور و بر اساس شایستگی‌ها که محرز می‌شود تعریف و تدوین می‌شود، بیان کرد: رتبه‌بندی فرایندی است که از ارتقای صلاحیت‌ها آغاز شده و به کیفیت منجر می‌شود که در آن مشوق ‌‌‌‌‌های مالی پیش بینی می‌شود اما متأسفانه مشوق‌های مالی اصل در رتبه‌بندی می‌شود. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه اصلا هدف نهایی رتبه‌بندی افزایش حقوق نیست، ادامه داد: نظام آموزش و پرورش اولین دیدگاه و تجارب خود را برای رتبه‌بندی سپری می‌کند و نقطه شروع خوبی است اما باید به‌تدریج نهادینه و مستقر شود و در بازه‌های زمانی مشخص با اصلاحات و تغییراتی، خود را به نقطه نهایی مطلوب برساند.

وقتی احکام جدید معلمان صادر شد، گلایه‌هایی از سوی برخی معلمان مطرح شد؛ برخی از نحوه رتبه‌بندی اعتراض داشتند، برخی از اینکه مشمول نشده بودند و برخی هم از حذف بندهایی برای مناطق محروم مانند تعجیل.

برخی معلمان از نحوه رتبه‌بندی اعتراض داشتند، برخی از اینکه مشمول نشده بودند و برخی هم از حذف بندهایی برای مناطق محروم مانند تعجیل.

دوم بهمن امسال حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس نامه‌ای به جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نوشت و خواستار بررسی اعتراض فرهنگیان به نظام رتبه‌بندی شد. 

در بخشی از این نامه آمده است: فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی انتظار دارد، ضمن بررسی اشکالات، نتیجه  جهت اطلاع فرهنگیان شریف که طی دو هفته اخیر معترض اجرای نظام رتبه‌بندی  بوده اند، به نمایندگان مردم اعلام گردد.  

1- عدم صدور احکام نیروهای خدماتی 
2- عدم صدور احکام نیروهای شاغل در ادارات و لازم دانستن ارائه تعهد توسط نیروها اداری برای استعفا جهت صدور حکم که این امر منجر به خروج نیروهای توانمند و با تجربه از ادارات  و سبب ایجاد اختلال در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پرورشی می‌شود.
3- حذف تعجیل درجه معلمان مناطق مرزی
4- عدم صدور احکام نیروهای توانبخشی در مدارس آموزش و پرورش استثنایی
5- عدم صدور احکام بر اساس شیوه نامه واحد و تنوع در اجرای برنامه در نقاط مختلف کشور 
با توجه به اینکه مبلغ ذکر شده در قانون بودجه 1398 شامل تمام فرهنگیانی که از ابتدای فروردین سال 1398 شاغل بوده‌اند، می‌شود، لذا فرهنگیانی که از فروردین تا مهرماه سال جاری بازنشسته شده‌اند، را شامل می‌شود.

در هفته گذشته فراکسیون فرهنگیان مجلس با وزیر آموزش و پرورش و برخی معاونان وی جلسه داشت و مشکلات رتبه‌بندی معلمان به وزیر ارائه شد و تصمیماتی هم گرفته شد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: قبلا نامه‌ای را به وزیر آموزش و پرورش داده بودیم و مواردی را عنوان کرده بودیم که این اشکالات در نظام رتبه‌بندی که شما اجرا می‌کنید که البته ما نظام رتبه‌بندی نمی‌دانیم، مطرح است.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش آن موارد را بررسی کرده بود و گزارشی ارائه داد که موارد مطرح شده را اصلاح می‌کند به عنوان مثال مورد تعجیل حل شد و قرار شد دوباره به حکم معلمان مناطق مرزی بازگردد.

معلمانی که مأمور به اداره شده‌اند، مشمول رتبه‌بندی می‌شوند

حاجی‌بابایی اضافه کرد: مورد دیگر درباره معلمانی بود که 6 ماهه اول سال بازنشسته شدند که مشمول رتبه‌بندی نشدند؛ تعداد این افراد حدود 34 هزار نفر است و آنها دو سال بیشتر کار کردند و با 32،33 سال بازنشسته شده بودند و منتظر نظام رتبه‌بندی بودند.

وی تصریح کرد: عنوان کردیم عدد آن هم خیلی بالا نمی‌شود و در نهایت وزیر آموزش و پرورش قبول کرد که این کار انجام شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: درباره پرسنل اداری هم، آن دسته که معلم بوده و مأمور به اداره شده‌اند، مشمول رتبه‌بندی می‌شوند؛ همچنین موضوع رتبه‌های قبلی هم حل شد.

به گزارش فارس، بر اساس گفته‌های رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، آقای وزیر قول داده است که مشکلات رتبه‌بندی را حل کند؛ حالا باید دید آیا این موضوع محقق می‌شود؟




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/16149