printlogo


دلایل فجایع هواپیمایی پس از خرید بلیط هواپیما
کد خبر: 16508
امروزه هواپیماها نقش بسیار پررنگی را در زندگی بشریت ایفا می‎کنند و با استفاده از آنها همه ساله افراد زیادی با خرید بلیط هواپیما به مقاصد مورد نظرشان خواهند رسید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،   در برخی از موارد هواپیماها مانند دیگر وسایل نقلیه دچار حادثه میشوند که در برخی از آنها ووقع این نوع حوادث سبب سقوط هواپیما خواهد شد و در این شرایط افرادی که با نکاتی درباره خرید بلیط هواپیما یا بلیط خارجی سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا خارجی را داشتهاند با خطر مواجه میشوند.
 زمانی که در مورد این گونه حوادث خبری به ما میرسد اولین مسائلی که به ذهنمان خواهد رسید سوالاتی در مورد ایمنی هواپیماها خواهد بود.



اما در صورت رخ داد همچین اتفاقاتی تا پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما و مشخص شدن علت وقوع این نوع حوادث نمیتوان سخنی به میان آورد و اظهار نظر کرد. هواپیما یکی از وسایل نقلیه موجود در جهان میباشد که مانند همه وسایل نقلیه دیگر ممکن است به دلایل مختلف دچار سانحه شود.
 در ایالات متحده آمریکا سازمانی با عنوان سازمان ایمنی حمل و نقل در حال فعالیت میباشد که به بررسی علل سقوط یک هواپیما میپردازد و در صورت نیاز میتواند به کشورهای دیگر نیز خدمات خود را ارائه کند.
با تمامی این خطراتی که ممکن است در هر سفر هوایی رخ دهد و مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی دارند را با خطر مواجه کند سفرهای هوایی یکی از امنترین نوع سفرها میباشد و احتمال وقوع سانحه در آن بسیار پائین میباشد.
در ادامه به ارائه مهمترین دلایلی که سبب میشود یک هواپیما با سانحه روبرو شود خواهیم پرداخت که در صورت وقوع آن سانحه سلامت مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما یا بلیط خارجی سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما و انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی قصد انجام سفر هوایی را دارند در خطر خواهد افتاد.


خطای صورت گرفته توسط خلبانها
امروزه با پیشرفت در این صنعت و استفاده از آخرین تکنولوژیها میزان ایمنی در هواپیماها بیشتر شده است و این وسیله نقلیه قابل اعتمادتر از گذشته در اختیار مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما و انجام پرواز داخلی و پرواز خارجی قصد انجام سفر هوایی دارند قرار گرفته شده است.
 اما همچنان در این نوع وسیلههای نقلیه حوادثی ناگوار رخ میدهد که به دلیل عملکرد نادرست خلبان بوده است و تقریبا این مورد دلیل رخداد بیش از 50 درصد از سوانح هوایی خواهد بود.
 هواپیماها ماشینهایی بسیار پیچیده هستند که نیاز به کنترل و مدیریت زیادی دارند و در صورت کوتاهی ممکن است یک فاجعه صورت گیرد و سلامت مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما یا بلیط خارجی سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما و انجام پرواز داخلی و پرواز خارجی قصد سفر دارند با خطر روبرو شوند.
در هر پرواز هوایی خلبانها باید با سیستمهای زیادی را مورد بررسی و راهاندازی قرار دهند و به  همین دلیل در این فرآیند امکان بروز خطا زیاد بوده است که نتیجه آن میتواند یک فاجعه باشد. اتفاقاتی که میتواند در یک پرواز هوایی منجر به سقوط آن هواپیما شود از اشتباهاتی که در برنامهریزی کامپیوتر هواپیما رخ میدهد تا اشتباه در محاسبه میزان سوخت مورد نظر باشد.


 با توجه هب اینکه این اتفاقات تلخ ممکن است بدلیل عملکرد بد و یا تصمیم اشتباه گرفته شده توسط خلبان بوقوع بانجامد اما باید در نظر داشت که همین خلبانها هستند که در صورت وقوع همچین اتفاقاتی میتوانند با داشتن و تجربه و تخصص مانع از بروز تلفات جانی و مالی شوند و در واقع در چنین زمانهایی آخرین امید مسافرانی هستند که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی را داشتند.
در سال 2019 یکی از هواپیماهای ساخته شده توسط شرکت ایرباس با نام ایرباس 320 در یکی از پروازهای خود بر فراز آسمان شهر نیویورک به دلیل برخورد با یک دسته غاز وحشی کاملا نیروی موتورهای خود را از دست میدهد.
 در این زمان خلبان این هواپیما که چسلی سولنبرگر نام داشت باید تمامی شرایط موجود را بررسی میکرد و با توجه به آنها به سرعت تصمیم گیریهای مورد نیاز را اتخاذ میکرد. این خلبان با توجه هب شناختی که از این هواپیما و هندلینگ آن داشت و با استفاده از تجربه و تخصصی که در طول سالها پرواز با انواع مختلف هواپیما بدست آورده بود تصمیم گرفت که هواپیما را در رودخانه هادسون فرود بیاورد.
او با گرفتن این تصمیم توانست جان 150 مسافری را که در این هواپیما حضور داشتند را نجات دهد. این از همان مواردی است که برخی از افراد تصور میکنند میتوان از طریق کامپیوترها و نیروی غیر انسانی انجام داد.
همچنین میتوانید از روز جهانی هواپیماهای کشوری و چگونگی تهیه بلیط ارزان هواپیما بیشتر بدانید.

نقص فنی و مکانیکی
همانطور که گفته شد امروزه در این زمینه پیشرفتهای بسیار چشمگیری انجام شده است و در ساخت این وسایل نقلیه غول پیکر از آخرین و مدرنترین تکنولوژی استفاده میشود. با این حال همه ساله برخی از سوانح هواپیمایی مربوط به نقص فنی و مشکلات پیش آمده در تجهیزات هواپیما میباشد که این دلایل 20 درصد از عوامل بروز سوانح هواپیمایی میباشند.


 در طراحی هواپیماهای امروزی از موتورهای پیشرفته و مدرنی استفاده میشود که همین موضوع احتمال وقوع حادثه را به حداقل خواهند رساند. در سال 1989 بوئینگ 737 دچار سانحه هوایی میشود. دلیل این اتفاق از بین رفتن و خرد شدن تیغههای فن بوده است که سبب شد تا این هواپیما موتور شماره یک خود را از دست دهد.
 بدلیل پیچیدگی در نوشته شدن دستورالعملها خلبان نتوانست بفهمد که کدام یک از موتورها دچار آسیب شده است و نیروی خود را از دست داده است.
در طی این پرواز به شکلی عجیب و باور نکردنی آنها موتور شماره دو هواپیما را خاموش میکنند. بدون وجود نیروی محرکه  هواپیما بوئینگ 737 از باند فرود 27 که متعلق به فرودگاه میدلند بوده است و از طول کمی برخوردار بود خارج میشود و در نتیجه این سانحه 47 تن از مسافرانی که با این هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی داشتهاند جان خود را از دست خواهند داد.
 این سانحه هواپیمایی را میتوان ترکیبی از خطای خلبان و نقص فنی دانست که موجب بروز این فاجعه در آن سال شده بود.
یکی دیگر از سوانحا هوایی که اخیرا رخ داده است مربوط به هواپیمای ایرباس 380 بوده است که در خطوط هوایی کانتاس در حال فعالیت بوده است. این هواپیما در طول پرواز هردو موتور خود را از دست میدهد. در این پرواز 459 مسافر حضور داشتند.
 این اتفاق در حوالی جزیره باتام در اندونزی رخ داد. خلبان با استفاده از تجربه و تخصصی که داشت توانست هواپیما را به سلامت فرود آورد. در برخی موارد تکنولوژی جدید که معرفی میشود در واقع به معرفی یک شکست جدید میباشد. در سال 1950 گونهای از پروازها معرفی و استفاده میشد که در ارتفاع بالا صورت میگرفت و همین موضوع باعث تغییرات فشار بوده که بسیار خطرساز بودهاند.
این اتفاق بر اثر خستگی فلزات بکاربرده شده در هواپیما در مقابل فشار وارد شده برآنها بوده است. همین موضوع دلیلی برای رخ داد چندین سانحه هوایی بوده است که این مدل تا زمانی که تغییرات مورد نیاز برروی آن اعمال نشده بود از ادامه مسیر صرف نظر کرد.
آب وهوا عاملی موثر در سفرهای هوایی
وجود آب و هوای نامناسب و بد در هنگام پرواز یکی دیگر از دلایلی است که سبب میشود هواپیماها دچار سانحه هوایی شوند. این عامل حدود 10 درصد از این گونه سوانح را به خود تخصیص داده است. در هواپیماها از ابزارها و لوازم مخصوصی برای مقابله با انواع مشکلات آب و هوایی وجود دارد اما با این حال گاها شاهد این هستیم که هواپیماهایی به دلیل نامساعد بودن آب و هوا دچار سانحه میشوند.
در سال 2005 هاپیمایی که قصد داشت از فرودگاه بینالمللی بالتیمور واقع در واشنگتن به سمت فرودگاه میدوی در شیکاگو پرواز کند با یک کولاک شدید در مقصد روبرو شد. با این حال این هواپیما تلاش کرد تا در این فرودگاه به زمین بنشیند. بر اثر این تصمیم هواپیما در هنگام فرود برروی باند لیز میخورد و در میان راه با چند خودرو برخورده کرده است. در این سانحه یک نوزاد جان خود را از دست میدهد.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/16508