printlogo


فاز اول مرمت کاروانسرای طرلاب قم آغاز شد
کد خبر: 1662
مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: فاز اول مرمت کارونسرای طرلاب در بخش سلفچگان استان قم آغاز شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،حمید یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی این استان گفت: در راستای اجرای مرمت ابنیه تاریخی استان قم، فاز اول مرمت کاروانسرای طرلاب با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال از محل اعتبارت ملی آغاز شد.
مدیرکل میراث فرهنگی قم ادامه داد: این کاروانسرا نیاز به تعمیرات اساسی دارد زیرا تاکنون هیچ گونه رسیدگی به آن نشده است و اگر فاز اول مرمت آن را آغاز نمی‌کردیم، بیم نابودی و تخریب آن وجود داشت.
یزدانی با اشاره به شروع مرمت اضطراری این بنا افزود: این عملیات شامل آواربرداری، پایه چینی سنگی و آجری، اجرای طاق لاپوش و ضربی، بندکشی و همچنین عملیات اجرایی بام: شامل سبک سازی، دوغاب ریزی، پالانه، صندوقه، پوکه ریزی و شیب بندی، غوره گل و کاهگل از دیگر بخش‌های مرمت این بنای شاخص تاریخی است.
او گفت: بنای اصلی کاروانسرای طرلاب متعلق به دوران سلجوقیان  و بخشی الحاقی آن مربوط به دوره قاجاریه است که این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی قم اظهار امیدواری کرد که که بتوانیم شأن اینگونه آثار فاخر و ارزشمند که سالها مهجور و متروک مانده اند را حفظ کنیم.

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/1662