printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
کاهش صرافت مردم قم برای خرید ماسک/ به‌زودی ماسک در قم توزیع می‌شود
کد خبر: 16694
اواخر هفته گذشته به دلیل اعلام اخبار ضد و نقیض در خصوص کرونا مردم قم به داروخانه‌ها هجوم آورده و برای خرید ماسک صف تشکیل داده بودند اما مردم قم امروز از صرافت خرید ماسک افتاده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  اواخر هفته گذشته که اخبار ضد و نقیض در خصوص ابتلای چند نفر در قم به کرونا منتشر شد شهروندان قمی برای خرید ماسک به داروخانه ها هجوم بردند و این مسئله باعث شد سود جویان از این موج روانی ایجاد شده برای خرید ماسک سوء استفاده کنند و در عرض کمتر از یک روز داروخانه ها خالی از ماسک شده و سر از بازار سیاه با قیمت های بسیار بالا در آورد.

این مسئله تا جایی پیش رفت که دادستانی قم نیز به آن ورود پیدا کرد علی اصغر سلطانی معاون دادستان عمومی و انقلاب قم  گفت: با عنایت به گزارش واصله در خصوص عرضه نکردن ماسک به شهروندان و سوءاستفاده و سودجویی تعدادی از داروخانه‌ها و مراکز عرضه محصولات بهداشتی، طی دستور قضایی به دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت معدن و تجارت و معاونت غذا و داروی استان قم مقرر شد سریعاً تیمی متشکل از بازرسان سازمان‌های مذکور تشکیل شود.

وی افزود: این تیم نسبت به بازرسی و نظارت شبانه روزی از داروخانه‌ها و مراکز عرضه محصولات بهداشتی سطح استان و تمام انبار‌های آن، اقدام و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و ممانعت از عرضه ماسک، ضمن پلمب مرکز مربوطه، مراتب جهت برخورد قانونی سریعاً به دادسرای عمومی و انقلاب گزارش خواهد کرد.

شنیده ها حکایت از این داشت که امروز شنبه 3 اسفند ماسک به تعداد مورد نیاز در داروخانه های استان توزیع خواهد شد، اما گزارش های میدانی ما از داروخانه های سطح شهر قم حکایت از آن دارد که هنوز هیچ ماسکی توزیع نشده و همچنان ماسک در سطح شهر کمیاب است.

مسئول یکی از داروخانه های قم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: روز گذشته پیامکی ارسال شد که 3 اسفند ماسک به داروخانه ها عرضه خواهد شد اما هنوز خبری از توزیع ماسک نیست.

یکی از شهروندان قمی که برای خرید ماسک به یکی از داروخانه ها مراجعه کرده بود در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از هفته گذشته به چند داروخانه سطح شهر مراجعه کردم اما هنوز نتوانستم ماسک تهیه کنم امروز هم مراجعه کردم هیچ داروخانه ای ماسک نداشت.

البته به گفته مسئولان داروخانه ها موج مردم برای خرید ماسک کاهش یافته اواخر هفته گذشته مردم به داروخانه ها هجوم آورده و برای خرید ماسک صف تشکیل داده بودند اما امروز مراجعات به صورت تکی است و مردم قم  از صرافت خرید ماسک افتاده اند.

سید هاشم صدر مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد: ماسک به تعداد مناسبی تهیه شده است اما  آنچه باید مورد توجه قرار داد این است هرچه ماسک به داروخانه ها عرضه  شود مردم  یک ساعته همه آن‌ها را خریداری می کنند و دوباره با کمبود ماسک مواجه خواهیم شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: به همین خاطر می خواهیم یک سازو کار مناسب برای توزیع آن  تهیه کنیم که  ماسک به زودی در دسترس همه مردم  قرار بگیرد.

 با توجه به آنچه در این چند روز مشاهده شد در کنار کم کاری مسئولان در تهیه و توزیع ماسک مردم به کمبود ماسک و میدان دادن به دلالان ماسک کمک کردند ، تهیه بیش از اندازه ماسک و انبار کردن در خانه، استفاده غیر ضرور از ماسک برای افرادی که نیاز به ماسک ندارند از جمله بار روانی بود که باعث شد سود جویان از این فرصت بهره ببرند.

با وجود اینکه رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود افراد سالم و بدون سرماخوردگی یا عفونت تنفسی، نیازی به استفاده از ماسک ندارند.اما در سطح شهر مشاهده می کنیم افراد سالم بیش از دیگران از ماسک استفاده می کنند.

مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از بیماری های تنفسی رعایت فاصله حداقل یک متری از افراد مبتلا, پرهیز از انتشار ترشحات تنفسی, شست وشوی مداوم دست‌ها و پرهیز از  دست دادن و روبوسی است و افراد مبتلا نیز باید از رفتن سر کار خودداری کنند تا بیماری به دیگران منتقل نشود.


انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/16694