printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
حال و هوای این روزهای قم/ نبض زندگی در قم می‌زند
کد خبر: 16792
شهر قم نزدیک به دو هفته است که درگیر بیماری کرونا است اما بیشترین افرادی که در کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند یا به قم سفرکرده‌اند و یا با افرادی که به قم سفرکرده‌اند در ارتباط بوده‌اند اما بر خلاف شایعات زندگی در قم جریان دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ورود ویروس کرونا به کشور امروز یکی از اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین خبری است که توجه همه را به خود جلب کرده است، حتی زلزله نسبتاً شدید در استان آذربایجان شرقی و احتمال وقوع سیل در استان‌های جنوب شرقی کشور نیز نتوانست خبر کرونا را به حاشیه ببرد.

در این میان استان قم به‌عنوان کانون اصلی کرونا در کشور شناخته می‌شود و بیشترین افرادی که در کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند یا به قم سفرکرده‌اند و یا با افرادی که به قم سفرکرده‌اند در ارتباط بوده‌اند.

شهر قم نزدیک به دو هفته است که درگیر بیماری کرونا است  , اخبار ضدونقیض در این مدت در خصوص بیماری کرونا منتشر شد،  اوایل اعلام خبر کرونا در قم  شهروندان قمی برای خرید ماسک به داروخانه‌ها هجوم بردند و این مسئله باعث شد سود جویان از این موج روانی ایجادشده برای خرید ماسک سوء استفاده کنند و در عرض کمتر از یک روز داروخانه‌ها خالی از ماسک شده و سر از بازار سیاه با قیمت‌های بسیار بالا درآورد.

این مسئله تا جایی پیش رفت که دادستانی قم نیز به آن ورود پیدا کرد در خصوص عرضه نکردن ماسک به شهروندان و سوءاستفاده و سودجویی تعدادی از داروخانه‌ها و مراکز عرضه محصولات بهداشتی، طی دستور قضایی به دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت معدن و تجارت و معاونت غذا و داروی استان قم مقرر شد تیمی متشکل از بازرسان سازمان‌های مذکور تشکیل شد و برخورد خوبی با محتکران انجام شد.

بعد از اطلاع‌رسانی‌های بهداشتی موج مردم برای خرید ماسک کاهش یافت با توجه به آنچه در این چند روز مشاهده شد در کنار کم‌کاری مسئولان در تهیه و توزیع ماسک مردم به کمبود ماسک و میدان دادن به دلالان ماسک کمک کردند ، تهیه بیش از اندازه ماسک و انبار کردن در خانه، استفاده غیرضروری از ماسک برای افرادی که نیاز به ماسک ندارند از جمله بار روانی بود که باعث شد سود جویان از این فرصت بهره ببرند.

بررسی‌های میدانی در سطح شهر قم نشان از آن دارد که مردم قم با رعایت نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و دستکش به امور روزانه خود نیز می پردازند وزندگی در شهر جریان دارد.

ازآنجایی‌که دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، در طی روزهای گذشته در تماس مکرر با بیماران مبتلابه کرونا بوده است، بنا بر توصیه پزشکان می‌بایستی مدتی در قرنطینه تحت نظر قرار گرفت و بر اساس تویئت امیرآبادی نماینده قم تست کرونای دکتر قدیر مثبت اعلام شد.

جریان زندگی در رگ‌های قم

یکی از شهروندان قمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: از انتشار خبرهایی که باعث نگرانی می‌شود واقعاً دل‌زده شده‌ام رعایت نکات بهداشتی می‌تواند شهروندان را از هر بیماری مصون بدارد البته مسئولان به دلیل سو مدیریت باعث شدند ماسک موردنیاز مردم به دست دلالان بیفتد.

وی گفت: من برای انجام کارهای روزانه با رعایت نکات بهداشتی بدون ترس بیرون از خانه آمده‌ام خرید نان، انجام امور بانکی و اداری از جمله کارهایی است که در این چند روز انجام دادم.

در این مدت در فضای رسانه ای بگومگوهایی بین مسئولان در خصوص کرونا منتشر شد که باعث آزرده خاطر شدن مردم شد.

به گفته شهروندان قمی بیشتر از کرونا سوء استفاده برخی‌ها از وضعیت موجود و شایعه‌پراکنی‌ها باعث آزار مردم شد علی اکبر بیاری جامعه‌شناس در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد : برخی‌ها در شرایطی که جامعه نیاز به آرامش دارد فضای روانی جامعه را برهم می‌زنند و به شایعات دامن می زنند و باعث اضطراب اجتماعی می‌شوند و امنیت روانی جامعه را مختل می‌کنند اما مردم قم بدانند کرونا و هر بحران دیگری به‌زودی از جامعه می‌رود پس باید هوای همدیگر را بیشتر از گذشته داشته باشند و باهم همدل باشند.

مردم قم نیازمند آرامش

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در شرایطی که مردم نگران هستند باعث افزایش نگرانی مردم می شوند خودشان ضرر می‌کنند مردم هم هوشیار باشند که به این شایعات توجه نکنند زیرا اذیت شدن از این شایعات و نگرانی برایشان فایده‌ای ندارد،  اعلام آمار و ارقام و جزییات دردی از مردم دوا نمی کند در این مواقع فقط باید مردم به توصیه‌های ایمنی و بهداشتی توجه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: احتکار کردن ماسک و انتشار شایعه در این زمان این پیام را می‌دهد که این رفتار یک بیماری اخلاقی است و چه‌بسا خطرناک‌تر از کرونا و آنفلوانزا باشد که باید درمان شود.

حمدلو شهروند قمی گفت: رسانه ها گاهی چنان بزرگ‌نمایی می‌کنند که اگر در قم زندگی نمی کردم تصور می‌کردم واقعاً شهر قم در خاموشی فرورفته آشنایان از شهرهای دیگر تماس می گیرند و تصور می‌کنند همه مردم قم در قرنطینه هستند، درست است باید نکات بهداشتی و ایمنی اطلاع‌رسانی و رعایت شود اما نباید از حد آن تجاوز کرد و فکر مردم را مشغول کرد.

این شهروند قمی افزود: بهترین کاری که مسئولان می‌توانند انجام دهند کنترل توزیع ماسک و الکل و دیگر مواد ضدعفونی‌کننده است حتی اگر ماسک تأثیر چندانی در جلوگیری از ابتلا به کرونا نداشته باشد توزیع گسترده آن باعث کاهش بار روانی ایجادشده روی مردم می شود.

اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در قم که عده‌ای آن را به طلبه‌های چینی ربط می‌دادند  گفت: از المصطفی در دو ماه اخیر دو نفر از چین پذیرش‌شده که روال قرنطینه را طی کرده‌اند و قطعاً ورود کرونا ربطی به طلاب چینی جامعه المصطفی ندارد

خبرهای خوش کرونایی

البته در میان اخبار تلخی که اعلام می‌شد در این چند روز برخی اخبار خوشایند باعث خوشحالی مردم قم شد  دکتر ابرازه قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ترخیص ۸ تا ۱۰ درصدی روزانه بیماران دو بیمارستان کامکار و فرقانی خبر داد.

همچنین از شب گذشته  یک بسته رایگان شامل مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده و تعدادی ماسک به منازل قم تحویل داده شد.

همچنین محمد توکلی در حاشیه حضور در قم با اشاره به تجهیز آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا در قم اظهار کرد: با تجهیز این آزمایشگاه دیگر نیازی نیست که تست های تشخیص ویروس کرونا به تهران ارسال‌شده و کارهای تشخیص در قم انجام می‌شود.

وی بیان کرد: برای پرسنل بیمارستان‌هایی که با بیماران مبتلابه کرونا سروکار دارند دو خوابگاه اختصاصی مشخص‌شده است و بسته‌های حفاظت فردی نیز برای کارکنان و بیماران تامین شده است. این بسته‌ها هر شب وارد قم شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

نماینده وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر 320 نفر بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های کامکار و فرقانی قم بستری هستند یادآور شد: برخی از این بیماران به بیماری آنفلوانزا مبتلا بوده و برخی مشکوک به کرونا هستند.

وی با اشاره به اینکه 21 نفر از بیماران مبتلابه کرونا که بهبودیافته بودند از بیمارستان مرخص شدند یادآور شد: 13 نفر از این بیماران در بیمارستان کامکار و 8 نفر در بیمارستان فرقانی بستری بودند.

پیش بینی های صورت گرفته در قم برای جلوگیری از انتشار کرونا ویروس

مسئولان قم برای ایجاد آرامش و کاهش استرس و نگرانی خانواده‌ها و جلوگیری از شیوع احتمالی کرونا و آنفلوانزا دست به اقداماتی زدند.

مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌های قم تا آخر هفته جاری تعطیل اعلام شد، حسب دستور دادستان مرکز استان قم جلسه فوری با حضور معاون دادستان، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت و معدن ، سازمان مدیریت بحران، سازمان تعزیرات حکومتی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، تشکیل و مقرر شد با توجّه به کشف بیش از هفت‌صد هزار ماسک احتکار شده از افراد سودجو، تمامی ماسک‌ها در 32 داروخانه سطح شهر باقیمت هر عدد پانصد تومان در اختیار شهروندان قرار گیرد و تیم بازرسی با حضور نماینده دادستان، به‌صورت شبانه‌روزی نظارت لازم را بر توزیع ماسک‌ها به عمل‌آورند.

در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در قم، ناوگان اتوبوس‌رانی قم هر شب پس از پایان سرویس‌دهی ضدعفونی می‌شود. ضدعفونی کردن سرویس های بهداشتی سالن انتظار وابخوری های و رنگ‌کاری درب سرویس های بهداشتی سازمان پایانه‌های مسافربری استان قم هر روز انجام می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای تأمین استان و شورای معاونین اداره کل ورزش و جوانان استان قم، کلیه اماکن ورزشی دولتی و بخش خصوصی، برگزاری هرگونه همایش، گردهمایی، مسابقات و ..... تا پایان هفته جاری تعطیل می‌باشد.

همچنین با توجه به نگرانی مردم  در خصوص مصرف روزانه نان عضو کمیته کشوری آنفولانزا با تأکید بر اینکه مردم نگرانی در مصرف نان نداشته باشند گفت: حرارت می‌تواند ویروس را از بین ببرد به همین دلیل مردم   بدون نگرانی به شرطی که بدون واسطه نان را از نانوایی خریداری کنند، اقدام به تهیه و مصرف نان کنند.

شست و شوی مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه یا سرفه، دوری از افراد دارای علائمی شبیه آنفلوانزا و خودداری از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی ازجمله رعایت موازین بهداشتی است که مردم باید به این موارد توجه جدی داشته باشند تا به‌زودی این بحران را پشت سربگذاریم.


انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/16792