printlogo


شکست قطعی آمریکا در رویارویی با ایران در سوریه
کد خبر: 1683
با اعلام رسمی دولت آمریکا مبنی بر تصمیم به خروج این کشور از سوریه، کارشناسان نظامی غرب به معنای واقعی این تصمیم یعنی شکست آمریکا در رویارویی منطقه‌ای با ایران اذعان کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در هفته گذشته برخلاف ادعاهای مطرح‌شده قبلی دولت ایالات‌متحده به‌یک‌باره اعلام کرد که به‌زودی تمامی نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه را از این کشور خارج خواهد کرد.
 دلایلی که آقای ترامپ برای اعلام تصمیم جدید خود در مورد جنگ سوریه مطرح کرد، به لحاظ واقعیت خارجی فاقد ارزش و نادرست است.
به گفته او، ارتش آمریکا در جنگ با داعش به‌تمامی اهداف خود رسیده و دیگر دلیلی برای ادامه حضور ارتش آمریکا در سوریه وجود ندارد! این ادعای نادرست در حالی مطرح می‌شود که اولاً ارتش آمریکا خود عامل اصلی شکل‌گیری داعش بود ازاین‌رو آن دولت هیچ‌گاه به‌طور واقعی با داعش نجنگید بلکه در مقاطعی که این گروه‌های تروریستی در محاصره و تنگنا قرار می‌گرفتند و ارتش سوریه و نیروهای موردحمایت ایران و روسیه حلقه محاصره را بر آنان تنگ‌تر می‌کردند به یاری آنان می‌شتافت و در موارد متعدد با هلی برد نیروها و فرماندهان ارشد داعش باعث فرار و نجات جان آنان از مهلکه می‌گردید.
 ثانیاً همگان می‌دانند که دلیل اصلی حضور آمریکا در سوریه، مبارزه با جریان تروریستی داعش که خود در شکل‌گیری آن نقش کلیدی داشت، نبود.
 دلیل اصلی که بارها از سوی دولت و فرماندهان آمریکایی عنوان گردید، سرنگونی دولت قانونی سوریه و مقابله جدی با حضور ایران در آن منطقه بود به‌طوری‌که تا چند هفته پیش نیز دولت آمریکا رسماً اعلام کرد تا زمانی که ایران در سوریه حضورداشته باشد، ما هم باقی خواهیم ماند! بنابراین در این شرایط، آمریکا بدون رسیدن به اهداف و ادعاهای موردنظر خویش تصمیم به خروج از سوریه گرفته است؛ اتفاقی که از دید کارشناسان به معنای شکست آمریکا در رویارویی منطقه‌ای با ایران تلقی می‌گردد.
 لذا «لیندسی گراهام» نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا بلافاصله در واکنش به تصمیم دولت این کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: خروج نیروهای آمریکائی از سوریه به‌مثابه پیروزی بزرگی برای ایران و «بشار اسد» (رئیس‌جمهور سوریه) است.
اما در خصوص حضور دونیروی متخاصم (ایران و آمریکا) در سوریه و نیز واکاوی دلایل تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از آن کشور، می‌توان این موضوع را از ابعاد مختلف موردتوجه قرارداد؛ ازجمله اینکه مستشاران نظامی ایران به خواست دولت قانونی سوریه برای نابودی دشمن مشترک جهان اسلام که با حمایت غرب موجودیت یافته بود وارد سوریه شدند درحالی‌که نیروهای آمریکایی بدون خواست دمشق در سوریه حضور داشتند و در اصل برای مقابله بانفوذ ایران و سرنگونی دولت بشار اسد وارد سوریه شدند درواقع نیروهای آمریکایی به‌مثابه نیروهای اشغالگری بودند که دولت سوریه همواره خواهان خروج این نیروها و دیگر نیروهایی که بدون مجوز در سوریه حضورداشته‌اند شده بود اما آمریکا تا چندی پیش با صراحت اعلام می‌کرد تا نیروهای ایرانی از سوریه خارج نشده‌اند نیروهای آمریکایی نیز خارج نخواهند شد.
بنابراین خروج این نیروهای اشغالگر، به معنای شکست و ناکامی آنان از رسیدن به اهداف اعلام‌شده خویش و پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه به‌حساب می‌آید.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه پیام روشنی برای هم‌پیمانان آمریکا به همراه دارد، نیروهای موسوم به دموکراتیک و کردها که به حمایت آمریکایی‌ها دل‌خوش کرده بودند اکنون باید دریافته باشند که آمریکایی‌ها هرگز قابل‌اعتماد نبوده‌اند و به‌راحتی متحدان خود را تنها می‌گذارند. این پیام نه‌فقط برای نیروهای مخالف دولت سوریه بلکه برای تمام هم‌پیمانان آمریکا در منطقه است که با دلگرمی به حمایت آمریکا به سیاست ناموجه ستیز و دشمنی با جمهوری اسلامی ایران روی آورده‌اند.
درمجموع بررسی اتفاقات اخیر و بحران 7 ساله گذشته در سوریه، رویکرد سنجیده و سیاست درست جمهوری اسلامی ایران را در مدیریت این بحران به اثبات می‌رساند اما با نزدیک شدن به پایان این بحران باید همچنان مراقب بود زحمات 7 ساله جمهوری اسلامی ایران در معرض خطر قرار نگیرد؛ جنگ خانمان‌سوز چندساله در سوریه، هزینه‌ها و صدمات فراوانی به آن کشور و کل منطقه وارد ساخت؛ در این شرایط لازم است تدابیر صحیحی برای حرکت به سمت صلح و آرامش و بازسازی سوریه اندیشید. در این شرایط حفظ منافع راهبردی ایران و دولت‌های همسو در مسیر حفظ تمامیت ارضی سوریه و بازسازی آن کشور دارای اهمیت فراوان می‌باشد.
از سوی دیگر نباید اجازه داد دولت‌های مخالف و دشمنانی که در این مدت به بحران سوریه دامن زده‌اند از این موقعیت سوءاستفاده کنند. مسلماً فضای فعلی سوریه بسیار لغزنده و ناپایدار است و نیاز به مراقبت و کنترل سنجیده و عقلایی برای صیانت از دستاوردهای ناشی از زحمات چندساله‌ای که با فداکاری‌های شهدا و جانبازان در مبارزه با داعش به‌دست‌آمده، دارد. حفظ این دستاورد بزرگ، نیازمند بصیرت و هوشمندی فراوان و تداوم همدلی مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است.
دکتر محمد ملک‌زاده، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی


انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/1683