printlogo


پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب، مراجع، علما و سران قوا در پی در گذشت آیت الله امینی
کد خبر: 18848
آیت الله امینی بعد از سال ها مجاهدت در مسیر انقلاب و نشر معارف اسلامی جمعه شب درگذشت و امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ابراهیم حاج امینی نجف‌آبادی معروف به ابراهیم امینی در تیرماه سال 1304 در نجف‌آباد اصفهان به دنیا آمد اما در همان اوایل کودکی و در سن 6 سالگی پدرش را از دست داد.
دروس ابتدایی را در مدارس غیردولتی گذراند و برای ادامه تحصیل و به دلیل علاقه‌مندی که به دروس دینی داشت وارد حوزه علمیه قم شد و در 17 سالگی در کلاس‌های امام خمینی (ره) شرکت کرد.
در طول فعّالیّت های سیاسی، اجتماعی، چه در جامعهء مدرّسین یا غیر آن، همواره فردی آزاد و معتدل بوده و سعی میکرد از مرز حق تجاوز نکند، از افراط و تفریطها و گروه گرایی ها و جناح بازی ها خودداری کرد و در تعریف و تمجید یا انتقاد از شخصیّت های روحانی و سیاسی نیز سعی کرده از مرز حق تجاوز نکند.
این عالم ربانی جمعه شب به رحمت خدا رفتند. ایشان مدتی بود از بیماری رنج می بردند و چند بار نیز در بیمارستان بستری شده بودند.
از همین رو رهبر معظم انقلاب ، مراجع اعظام، سران قوا، حوزه های علمیه، جامعه مدرسین، علما و فضلا در پی در گذشت آیت الله امینی با صدور پیامی درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفتند.


رهبر معظم انقلاب:عمر با برکت آیت‌الله امینی صرف مجاهدت سیاسی و نشر معارف اسلامی شد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و انقلابی مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
 بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی مبارک قم و فضلا و علاقمندان و مستفیدان از آثار قلمی آن مرحوم و بویژه خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. عمر با برکت این عالم بزرگوار یکسره در راه علم و کسب و نشر معارف اسلامی و نیز مجاهدت سیاسی و اجتماعی و حضور فعال در مناصب رسمی نظام جمهوری اسلامی همچون امامت جمعه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و مجامع تصمیم‌گیر حوزوی، مصروف گردیده است، همچنانکه سلوک فردی ایشان نمونه‌ی چشم‌نوازی از پارسائی و پرهیزگاری و بی‌اعتنائی به جاذبه‌های مادی را مجسّم ساخته است. رحمت خدا بر این روحانی انقلابی و صادق و مجاهد باد. از خداوند متعال مغفرت و رضوان الهی برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای/۶ اردیبهشت ۱۳۹۹


آیت الله مکارم شیرازی: آیت الله امینی خدمات فراوانی را به نظام اسلامی ارائه کرد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پیامی درگذشت آیت الله امینی را تسلیت گفت.
در پیام این مرجع تقلید آمده است: فقدان اسفناک عالم ربانی آیت الله آقای امینی(ره) موجب نهایت تأسف گردید. ایشان در دوران عمر خود با شرکت در نهادهای مختلف نظام اسلامی خدمات فراوانی به اسلام و انقلاب نمود. نظری صائب و فکری وسیع و گسترده داشت و همه جا از حق و حقیقت طرفداری کرد.
در این پیام تصریح شده است: اینجانب این ضایعۀ بزرگ را به حوزۀ علمیۀ قم و بیت مکرم ایشان تسلیت گفته، برای ایشان علوّ درجات و برای تمامی بازماندگان صبر و اجر فراوان از درگاه خداوند منان مسألت دارم.


آیت الله نوری همدانی: آیت‌الله امینی از هیچ‌ کوششی برای تعالی نظام اسلامی دریغ نکرد

آیت الله حسین نوری همدانی در پیامی درگذشت آیت‌الله ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پیام تسلیت این مرجع تقلید آمده است: با نهایت تأسف و تأثر خبر ارتحال فقیه عالیقدر یار صدیق امام و انقلاب و عضو جامعه مدرسین و مجلس خبرگان رهبری حضرت آیت الله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی رحمت الله علیه را دریافت کردم.
این عالم خدوم و با اخلاص در تمام عرصه ها یک روحانی ممتاز بود، اینجانب که سالیان متمادی با ایشان هم درس و هم مباحثه بودم و بیش از هفتاد سال رفاقت داشته ام که تا آخرین روزهای عمر بابرکت ایشان ادامه داشت چیزی جز اخلاص و تقوی و تواضع و اخلاق از آن بزرگوار سراغ ندارم.
در ادامه این پیام آمده است: علاقه وافر ایشان نسبت به امام راحل رحمت الله علیه و انقلاب زبان زد بود و از پیشگامان نهضت اسلامی محسوب می شد و در تعالی این نظام مقدس از هیچ کوششی دریغ نمی کرد.
کتاب های او به عنوان مجموعه آثار بسیار مفید برای همه پژوهشگران خصوصا جوانان است، مرحوم آیت الله امینی را حقیقتا می توان یک الگوی ارزنده و پرکار برای طلاب جوان توصیف کرد.
بی شک فقدان آن فقیه عالی قدر خسارتی عظیم و ثلمه جبران ناپذیر برای حوزه های علمیه است.
در پایان این پیام آمده است: اینجانب ارتحال این مجاهد نستوه را محضر مبارک مولایمان حضرت بقیة الاعظم عجل الله تعالی، حوزه های علمیه، خاندان مکرم آن فقید سعید و عموم ملت ایران تسلیت عرض می کنم و علو مقام و حشر با ائمه معصومین علیهم السلام را برای آن مرحوم مسئلت می کنم.

نماینده ولی فقیه در استان قم درگذشت آیت‌الله امینی را تسلیت گفت
 آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس، امام‌جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان قم به دنبال ارتحال آیت‌الله امینی با صدور پیامی درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفت که متن این پیام به شرح زیر است:

خبر ارتحال فقیه عامل و یار دیرین امامین انقلاب، امام جمعه شهر مقدس قم، عضو فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، حضرت آیت‌الله ابراهیم امینی (رضوان‌الله تعالی علیه) مصیبتی گران و غیرقابل‌جبران است که موجبات تأثر و تألم فراوان را به همراه داشت.
نوای پرصلابت خطبه‌های سرشار از معنویت و اخلاق و البته بصیرت افزای ایشان هنوز از منبر نماز جمعه شهر علم و بصیرت طنین‌انداز است.
آن مجاهد نستوه عمر پربرکت خویش را در مسیر تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و اخلاقی انقلاب اسلامی صرف نمود و با صراحت و صداقت، تا پایان عمر پربرکت خویش، با دغدغه جامعه اسلامی و دستاوردهای خون پاک شهیدان زیست.
این‌جانب فقدان این عالم وارسته را به محضر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید و علما، مردم شریف قم، نجف‌آباد و آحاد ملت شریف ایران، بالأخص بیت معزز آن مرحوم تسلیت عرض نموده و در طلیعه ماه رحمت و مغفرت، از جوار مضجع شریف بانوی کرامت علو درجات و رحمت واسعه الهی را برای ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل را برای بازماندگان مکرمشان مسألت دارم.


آیت الله صافی گلپایگانی: متانت و ساده‌زیستی آیت‌الله امینی برای مسؤولان الگو باشد

آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی در پیامی درگذشت آیت الله امینی را تسلیت گفت.
در پیام این مرجع تقلید آمده است: درگذشت عالم پارسا، روحانی عظیم القدر آیه الله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی رحمه‌الله علیه موجب تأثر و تأسف گردید. آن شخصیت بزرگوار با آثار علمی و تألیفات ارزنده، خدمات بزرگی به نشر معارف نورانی اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام نمود.
تدبیر، عقلانیت، متانت و ساده‌زیستی ایشان در تمام مناصب مختلفی که بر عهده داشت، برای مسئولان امور، درس و الگو است.
در پایان این پیام آمده است: رحلت آن فقید سعید را به خاندان محترم و حوزه‌های علمیه تسلیت گفته و رحمت و رضوان الهی را در این ماه مبارک از خداوند متعال برای ایشان مسألت دارم.


پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله امینی

متن پیام تسلیت حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی ارتحال عالم ربانی، فقیه وارسته، حکیم پارسا متخلق به أخلاق الهی، آیت الله ابراهیم امینی به این شرح است:
متن پیام معظم له به شرح زیر است؛
ارتحال عالم ربانی،  فقیه وارسته،  حکیم پارسا متخلق به أخلاق الهی حضرت آیة الله حاج ابراهیم امینی ( رضوان الله تعالی علیه) . سانحه سنگین و ضایعه أسفبار بود،  این ثلمه جبران  ناپذیر را به حوزه های علمیّه، جامعه روحانیت و شاگردان آن محقق رحیل تسلیت و علّو درجه آن بزرگ مرد منزه از لوث دنیا و مصون از رجس هوی و نیز اجر صابران برای بازماندگان و آقا زاده بزرگوار ایشان از درگاه پروردگار متعال مسئلت می شود.


ائمه جمعه قم:آیت الله امینی عمر خود را در راه توفیق اهداف نظام سپری کرد

حضرات آیات علیرضا اعرافی، سیدمحمد سعیدی و سیدهاشم حسینی بوشهری در پی درگذشت آیت‌الله ابراهیم امینی با صدور پیام تسلیتی تاکید کردند که آن مرحوم عمر خود را در راه تبلیغ دین و تألیف آثاری کم‌نظیر سپری کرد.
در متن پیام ائمه جمعه شهر قم آمده است: ارتحال عالم ربانی فقیه والامقام و امام‌جمعه قم، آیت‌الله حاج شیخ ابراهیم امینی که عمری را در راه اعتلای نام بلند اسلام، ترویج معارف اهل‌بیت(ع) و پیروزی و توفیق آرمان‌ها و اهداف انقلاب و نظام سپری کرد و هنوز صفای خطبه‌های شورانگیز و اخلاقی ایشان در یاد مردم قم است موجب تالم و تاثر فراوان گردید.
در این پیام تصریح شده است: اینجانبان رحلت این فقیه بزرگ و یار دیرین امام و انقلاب و رهبر معظم انقلاب را  به محضر مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه و بیت مکرم وی تسلیت عرض می‌نمایم.
در پایان پیام آمده است: از خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان معزز، اجر و صبر مسالت داریم.


آیت الله جنتی: آیت الله امینی خود را همواره خادم مردم و محرومان می‌دانست

آیت الله احمد جنتی در پیامی درگذشت آیت الله ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پیام تسلیت رئیس مجلس خبرگان رهبری آمده است: عالَم اسلام، حوزه علمیه و نظام اسلامی در طلیعه ماه مبارک رمضان، عالِمی عارف، مبارز، باتقوا، دغدغه مند و ساده زیست را از دست داد و موجب تأثر و تألم عمیق کسانی گردید که با زندگی و منش او آشنا بودند.
در ادامه این پیام آمده است: آیت الله امینی که به حق یار دیرین و مورد وثوق حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» بود در تمام عرصه های خدمت به انقلاب و نظام که مسؤولیتی بر عهده اش گذارده شد با مشی طلبگی و ساده زیستی بی آنکه به دنبال مطامع دنیوی باشد، در زندگی فردی و سلوک با مردم، خوش درخشید و خود را همواره خادم مردم به ویژه محرومان می دانست. زندگی ساده و بی آلایش او قبل و بعد از انقلاب علی رغم داشتن سمت های مهم کشوری، گواه بر این مدعاست.
در این پیام تصریح شده است: آن عالم خداباور با تمام مسؤولیت هایی که داشت، اما تبیین معارف ناب اسلامی با قلمی روان برای همگان به ویژه جوانان و طرح مسائل و مشکلات اجتماعی با بیانی ساده را همواره دغدغه خود می دانست و تا آخر عمر لحظه ای در این راه بیکار ننشست «عاش سعیداً و مات سعیداً».
در پیام رئیس مجلس خبرگان رهبری آمده است: اینجانب این ثلمه عظیم را محضر مبارک حضرت حجت (عج)، رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه، علمای اعلام به ویژه خبرگان محترم و بیت مکرم ایشان تسلیت گفته برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر و اجر مسئلت می نمایم.


رئیس قوه قضائیه در پیامی درگذشت آیت‌الله امینی را تسلیت گفت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی درگذشت آیت‌الله «ابراهیم امینی» عضو مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.
متن این پیام بدین شرح است:
خبر درگذشت آیت‌الله ابراهیم امینی، از علمای پیشتاز انقلاب اسلامی و از یاران صدیق حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، مورد تأثر اینجانب شد.
این فقیه گرانقدر عمر با برکتش را در خدمت به فقه جعفری، حوزه‌های علمیه و انقلاب شکوهمند اسلامی سپری کرد. به نحوی که در زمان مبارزات دوران ستمشاهی و در کسوت شاگرد و نماینده حضرت امام (ره)، در دوران پیروزی انقلاب و نمایندگی ایشان در مسئولیت‌های مختلف، در قامت نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و نیابت ریاست این مجلس، در مقام امامت جمعه شهر مقدس قم و به‌عنوان یکی از اعضای برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پشتیبان و در خدمت انقلاب اسلامی، حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بود و از هیچ تلاش علمی و عملی در دفاع از اصل مترقی ولایت فقیه دریغ نکرد.
اینجانب این ضایعه را به محضر بقیة الله الاعظم، ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شاگردان و خانواده محترم ایشان و مردم شریف نجف‌آباد تسلیت می‌گویم و برای آن فقید سعید علو درجات و بهرهمندی از دریای رحمت ماه مبارک رمضان و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.


تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت آیت الله امینی

متن پیام تسلیت آقای علی لاریجانی رئیس مجلس به این شرح است:
رحلت اندوهبار عالم مجاهد و پارسا، آیت الله ابراهیم امینی رضوان الله تعالی علیه موجب تالم و تاثر گردید. این فقیه عالیقدر از سرمایه‌های ارزشمند انقلاب اسلامی و از شخصیت‌های گرانقدر و دارای تراز ممتاز در میان علما بودندکه در سراسر عمر پربرکت خویش به نشر علوم اسلامی و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام اهتمام ورزیدند.
این عالم بزرگوار از جمله نخستین مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌های اثرگذار و یاوران صمیمی نهضت امام خمینی رحمة الله علیه بودند و در همان زمان با یاری جمعی از علمای مبارز تشکلی را پایه ریزی کردند که بعدها هسته مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را شکل داد.
ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از یاران صدیق و غیرتمند امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب بودند که شجاعانه و با همت والا در عرصه‌های مهم کشور نقش آفرینی و خدمات ارزنده‌ای را به نظام اسلامی تقدیم کردند. از نمایندگی مجلس خبرگان در ادوار گوناگون تا عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، امامت جمعه شهر مقدس قم، فعالیت‌های فرهنگی و تالیف کتب تعلیمات دینی نظام تحصیلی کشور، همه جا و همه وقت در موضع عالمی دینی و شخصیتی انقلابی و مردمی ظاهر شدند و همه وزن وزین خود را در حوادث این سالیان در کفه حق و حقیقت و دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب نهادند.
اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فدا، مقام معظم رهبری، ملت غیور ایران، حوزه‌های شریف علمیه، بیت مکرم و جمیع دوستداران و ارادتمندان ایشان، از درگاه خداوند متعال برای روح بلند آن عالم ربانی که در سرآغاز ماه مبارک رمضان به جوار لطف حق پیوستند، علو درجات و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.


جامعه مدرسین: آیت الله امینی عمر با برکت خود را در خدمت به اسلام گذراند

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی درگذشت آیت الله ابراهیم امینی را تسلیت گفت.
در پیام این نهاد حوزوی آمده است: رحلت عالم گران‌قدر آیت‌الله حاج شیخ ابراهیم امینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از برجستگان رجال علمی و چهره‌های موجه فقهی و اخلاقی حوزه‌های علمیه موجب تأثر و تألم گردید.
در ادامه این پیام تصریح شده است: ایشان تلاش‌های علمی و عملی گسترده‌ای در صیانت  و دفاع از ولایت‌فقیه و یاری امام و رهبری داشتند و ازجمله شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و از اصحاب خاص علامه طباطبایی بودند.
این عالم جلیل‌القدر عمر بابرکت خود را در خدمت به اسلام گذراند و سفرهای داخلی و خارجی متعددی برای تبیین اندیشه انقلاب اسلامی و دفاع از حکومت اسلامی  انجام داد. سال‌ها حضور در منصب امامت جمعه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری تنها بخشی از خدمات برجسته ایشان برای پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است.
در این پیام اذعان شده است: آثار علمی و  اخلاقی  ایشان از جمله آثار قلمی مفید و تأثیرگذار برای نسل جوان و فرهنگ اسلامی هست و نشان از عمق نگاه و تحلیل ایشان نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی  جامعه اسلامی داشت.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این فقیه پرهیزگار و انقلابی  را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم(عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم،  شاگردان و علاقه‌مندان  ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.

شاید مهمترین شاخصه‌ زندگی آیت الله امینی ساده و بی آلایش بودنش است که سعی کرده بود در طی این سال‌ها همواره آن را رعایت کند.
به هر حال امروز نیز وی به مانند دوران زندگی‌اش بدون تشریفات و مراسم خاصی البته به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی که به دلیل بروز بیماری کرونا در کشور وضع شده در نهایت سادگی به خاک سپرده شد هر چند که بیماری و علت فوتش به ویروس کرونا ربط نداشت اما همین موضوع عاملی شد که وی در نهایت سادگی به خاک سپرده شود.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/18848