printlogo


رئیس سازمان صمت قم:
گرانی حبوبات مختص قم نیست/ حذف ارز دولتی برای واردات حبوبات
کد خبر: 18992
سیجانی رئیس سازمان سمت قم با اشاره به اینکه گرانی حبوبات در کل کشور رخ‌داده و مختص قم نیست گفت:گویا نرخ ارز حبوبات از ارز دولتی به ارز نیمایی تغییر پیداکرده است همین عامل باعث افزایش قیمت حبوبات در کشور شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  برای خرید به یکی از فروشگاه های سطح شهر قم سر زدم هم‌زمان با من یک بانوی وارد فروشگاه شد به فروشنده گفت یک کیلو لوبیا چیتی! هنوز صحبت خانم خریدار تمام نشده بود که فروشنده گفت کیلو 28 تومان است ؟ خانم خریدار کمی مکث کرد گفت چاره چیست یک کیلو بدهید و ادامه داد یک کیلو نخود و عدس و لپه هم برایم بکشید.

فروشنده گفت این ها هم هرکدام کیلویی 27 تومان است خانم خریدار با تعجب گفت جدی می گویید! چرا این‌قدر گران من ماه پیش خرید کردم نصف این قیمت بود چطور قیمت ها دو برابر شده است.

فروشنده گفت متأسفانه همه  کالاها گران شده است؛ خانم خریدار که گویا پول به اندازه کافی به همراه نداشت گفت پس از هرکدام نیم کیلو بدهد.

خریدار که از فروشگاه خارج شد از فروشنده سؤال کردم علت این گرانی حبوبات چیست؟ گفت راستش نمی دانم شاید به خاطر ماه رمضان است. گرانی ها این روزها حساب و کتاب ندارد شاید حبوبات هم اسیر دست دلال ها شده است.

از فروشنده سؤال کردم آیا حبوبات در بازار کم شده است گفت نه به مقدار کافی حبوبات وجود دارد.

گرانی حبوبات برای یک فروشگاه و دو فروشگاه نبود بلکه در کل استان حبوبات افزایش قیمت 100درصدی داشته است برای پیگیری این مسئله با محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم تماس گرفتیم وی در خصوص گرانی حبوبات در بازار در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد: این گرانی ها مختص استان قم نیست در جلسه تنظیم بازار نیز این موضوع را مورد بحث و گفتگو قرار دادیم مسئول تأمین حبوبات و غلات  جهاد کشاورزی قم  است با بررسی هایی که انجام داده بودند  اعلام کرد که حبوبات در کل کشور دچار کمبود شده است.

سیجانی افزود: تولید حبوبات در کشور جواب گوی نیاز داخلی نیست و همواره بخشی از حبوبات وارد می شد مدتی است در بخش واردات حبوبات به کشور دچار مشکل شدیم.

رئیس سازمان صمت قم خاطرنشان کرد: از طرفی گویا نرخ ارز حبوبات از ارز دولتی به ارز نیمایی تغییر پیدا کرده است همین عامل باعث افزایش قیمت حبوبات در کشور شده است.

وی ادامه داد: در قم مسئله گران‌فروشی حبوبات نداریم بلکه  گرانی وجود دارد که آن هم یک مسئله کلی و از مبدأ عرضه یعنی استان های دیگر و یا مبدأ واردات است.

سیجانی گفت: با بررسی بنکداری ها و انبارداری های قم مسئله گران‌فروشی وجود نداشته تنها یک فروشگاه بزرگ در این زمینه تخلفاتی داشت که برای آن تشکیل پرونده شد.

خاطر نشان می شود عدس از کانادا،  نخود از اتیوپی و استرالیا، لوبیا از چین، قزاقستان وقرقیزستان وارد کشورمی شود.

البته  دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در خصوص گرانی حبوبات معتقد است با بسته شدن مرزهای وارداتی و صادراتی، بعضی از کشورها صادرات برخی از محصولاتشان را محدود و ممنوع کردند و همین امر باعث شد افرادی که بار غلات و حبوبات دارند نیز محصولاتشان را با قیمت بیشتری بفروشند، این افزایش قیمت به خاطر کمبود یا کسری بار نبود بلکه به خاطر سودجویی برخی افراد در فروش بارشان بود.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی به افزایش قیمت برنج خارجی نیز اشاره کرد و گفت: در برنج خارجی نیز با افزایش قیمت مواجه شدیم. برنجی که باید ۷۴۰۰ فروخته شود ۹۵۰۰ تومان فروخته می شود  و حدود دوماه است که این افزایش قیمت ۲۰۰۰ تومانی بیش از  مصوبه دولت اتفاق افتاده است.


انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/18992