printlogo


استاد دانشگاه:
گزینش لازم برای جذب مربیان مهدکودک‌ها انجام نمی‌شود
کد خبر: 20128
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه گزینش لازم برای جذب مربیان مهدکودک‌ها انجام نمی‌شود گفت: صرفاً فقط برای اینکه کودک زمانی را که والدین در محل کارشان هستند در مهدکودک‌ها نگهداری شود یک نگاه نازل به مهدکودک‌ها است.
 علی اکبر بیاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: حقیقت وجودی انسان  غیر از ظاهر و جسم است حقیقت وجودی انسان فناناپذیر و بی نهایت است ظرفیت بالا برای رسیدن به کمال دارد دقیقاً همان مسئله ای که به خاطر آن خلق شده که به قرب الهی و جایگاه خلیل اللهی برسد از نظر دین اسلام برای انسان تعریف شده است .

وی تصریح کرد: این انسان با این ویژگی ها برای اینکه بتواند به آن مقام قرب الهی برسد نیازمند زمینه‌هایی است یکی از مهم ترین زمینه ها این است که یک محیط تربیتی صحیح و مبتنی بر احکام اسلام برای این انسان ایجاد شود و مهم ترین دوران برای این مسئله دوران کودکی است.

 بیاری ادامه داد : اسلام حتی قبل از اینکه فرزند به دنیا بیاید برخی از مسائل و دستورالعمل ها را برای والدین برای داشتن فرزند صالح بیان می کند و وقتی کودک به دنیا آمد در نام‌گذاری در عقیقه کردن گوسفند و حتی باز کردن کام کودک با تربت سیدالشهدا برنامه‌هایی دارد و بعد از تولد نوزاد نیز برای تربیت صحیح اسلام برنامه هایی ارائه کرده است یکی از بخش های مهم زندگی انسان برای رسیدن به مقصد کمال ایام کودکی است  و در دوران ما این بخش از مهم زندگی است در مهد کودک ها سپری می شود.

 این جامعه شناس خاطرنشان کرد : حتی قبل از اینکه انسان وارد مدرسه به عنوان مرکز اصلی آموزش شود وارد مهدکودک می شود مهدکودک‌های ما این نگاه آموزشی و تربیتی را به کودکان ندارند  و حتی مربیانی که در مهدکودک ها مشغول کار هستند و سیاست‌گذارانی که در این مسئله دخیل هستند نگاه آموزشی به مهد کودک ها ندارد.

نگاه نازل خدماتی به مهد کودک ها

 بیاری عنوان کرد: به فرمایش رهبر معظم انقلاب مهدکودک ها تبدیل به مراکز خدماتی شدند ، صرفاً برای اینکه کودک زمانی را که والدین در محل کارشان هستند در مهدکودک ها نگهداری شود یک نگاه نازل به مهدکودک ها است به همین خاطر است که مقام معظم رهبری در این خصوص هشدار داده و احساس خطر می کنند که باید به صورت جدی این مسئله دنبال شود.

 استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در این زمانه مهد کودک ها با توجه به حضور گسترده کودکان باید تبدیل به مراکز آموزشی شود همچنین آموزش باید متناسب با سن و سال کودکان باشد یعنی علاوه بر اینکه در زمانی که والدین آن‌ها در محل کار هستند در این مراکز  آموزش های لازم را نیز در قالب های بازی و یا هر قالبی که متناسب سن کودکان باشد باید ارائه شود.

 این جامعه شناس افزود: در اسلام تأکید شده است بیشترین تأثیرگذاری از محیط در سنین کودکی در انسان شکل می گیرد و ماندگار می شود ریشه این مسئله به نگاه  اسلام به انسان بر می گردد  که اگر فرد می‌خواهد به آن جایگاه قرب الهی برسد باید زمینه‌ها و بسترهای آن از دوران کودکی شکل بگیرد .

بیاری گفت : دوران کودکی اوج زمان یادگیری انسان است و این آموزه ها ماندگار خواهد شد متأسفانه نگاه خانواده ها نیز به مهدهای کودک مناسب نیست و صرفاً به آن به عنوان یک مرکز خدماتی نگاه می کنند اگر یک خانواده مخیر باشد کودک خود را به مهد کودک که امکانات خدماتی و رفاهی بالایی دارد اما آموزش ضعیفی دارد و مهدکودکی که امکانات خدماتی و رفاهی معمولی دارد اما آموزش قوی دارد بسپارد کودک خود را به علت امکانات خدماتی و رفاهی بالا به مهد کودک اولی می‌سپارند و اصلاً نگاه آموزشی به مهدکودک ندارند و تنها به دنبال خدمات رفاهی هستند زیرا تصور می کنند کودکان آن‌ها در مهد کودک ها فقط باید به دنبال رفاه و دریافت خدمات بالا باشند.

 وی خاطرنشان کرد: وقتی متولیان امر مشاهده می کنند که خانواده ها به دنبال چنین مسائلی هستند و آموزش برایشان اولویت ندارد برای ارائه خدمات بیشتر باهم رقابت می کنند و جای زیادی برای آموزش نمی گذارند زیرا هنوز این مسئله بین والدین و مربیان مهد کودک که یک مرکز خدماتی صرفاً خدماتی نیست جا نیفتاده است.

 استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در خصوص مربیانی که در مهدکودک ها مشغول فعالیت هستند نیز گزینش و فیلترهای لازم صورت نمی‌گیرد و در بسیاری از مواقع مربیان مهد تخصص لازم را در برخورد با کودک ندارند مربیان مهد کودک ها باید درک کنند که کودک و زمینه‌های یادگیری کودکان چیست مربیان باید زبان کودک را بلد باشد و صرفاً به نگهداری و رسیدگی خورد و خوراک و استراحت و بازی معمولی کودک نپردازند.



انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20128