printlogo


تحقق حمل و نقل هوشمند نیازمند هماهنگی سازمانی است
کد خبر: 20161
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: عدم هماهنگی کافی و اختلاف نظرات حل نشده بین حوزه‌های ذی‌ربط در موضوع هوشمندسازی حمل و نقل شهری از موانع پیشرفت کار است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، همایون یزدان پناه با اشاره به اینکه شبکه سیستم‌های حمل و نقل همانند رگ‌های بدن هستند که زندگی را در سراسر شهر جاری می‌کنند بیان کرد: ضرورت دسترسی آسان، ایمن، به موقع و ارزان شهروندان به دورترین نقطه از محل کار یا سکونت آنان، گواهی بر ضرورت  کارآیی سیستم حمل و نقلی شهری است.

یزدان‌پناه اظهار کرد: چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تقاطع‌ها که به صورت هوشمند کنترل می شوند، شمارش وسائل نقلیه به صورت اتوماتیک، اخذ آمار لحظه‌ای سفر در معابر و مسیر یابی بهینه از مصادیق حمل و نقل هوشمند در شهرها  به شمار می‌روند.

وی افزود: یکی از قابلیت‌های دیگر حمل و نقل هوشمند در شهر این است که شهروندان از طریق تلفن همراه و شبکه اینترنت یا اینترانت شهری به اطلاعات خطوط عبوری ناوگان حمل و نقل عمومی از ایستگاه‌های اتوبوس دسترسی پیدا می‌کنند که متاسفانه چنین قابلیت موثری به خوبی تاکنون در ایران اجرایی نشده‌است.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با اشاره به علل اجرایی نشدن بسیاری از طرح‌های هوشمندسازی حمل و نقل شهری در ایران، بیان کرد: نقص در پوشش و همچنین کیفیت زیرساخت ارتباطی در بعضی نقاط مسیر حرکت اتوبوس‌ها، ناکافی بودن دانش فنی شرکت‌ها در این زمینه و کم بودن تجربه شهرداری‌ها در عملیاتی کردن پروژه‌های هوشمندسازی شهری از مشکلات اولیه و قدیمی کلانشهرها بوده که باعث اجرایی نشدن کامل بسیاری از طرح‌های هوشمندسازی شده است.

یزدان‌پناه با اشاره به مشکلات موجود در هوشمندسازی حمل و نقل شهری، گفت: عدم یکپارچگی و هماهنگی کافی بین حوزه های ذی‌ربط و نبود مدیریت یکپارچه و منسجم در خصوص این موضوع از آسیب‌هایی است که نه تنها در حوزه حمل و نقل هوشمند بلکه در بسیاری از موارد دیگر مشابه ارائه خدمات یکپارچه الکترونیکی و هوشمند در کشور نیز مانع پیشرفت مناسب پروژه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه ضعف در تعاملات درون و برون سازمانی منجر به ایجاد مشکلات و موانعی در اجرای  مناسب و به هنگام پروژه‌های عملیاتی مشترک می‌شود، خاطرنشان کرد: رفع مشکل عدم هماهنگی کافی و در بسیاری از موارد اختلاف نظرات کارشناسی بین حوزه‌‎های ذی‌ربط در موضوع الکترونیکی سازی سیستم‌ها و هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل شهری، نیازمند یک مدیریت واحد و یا حداقل یکپارچه است که بتواند در نهایت پروژه‌های ارائه شده توسط سازمان‌های ذیربط برای ارائه خدمات الکترونیکی و هوشمند را به یک طرح واحد تبدیل و عملیاتی نماید.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم بیان کرد: در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا برای جلوگیری از بروز این گونه مشکلات، مدیر ارشد اطلاعات دیجیتال شهر و یا سازمان (CIO) ذیل بالاترین مقام اجرایی (CEO) ایجاد شده است که نقش هماهنگ کننده و هم افزا نمودن حوزه‌های مرتبط با موضوع هوشمندسازی را ایفا کرده و در موارد اختلافی بین بخش‌ها که اجماع نظر حاصل نمی‌شود را مدیریت می‌نماید.

یزدان پناه تصریح کرد: این ضعف تنها مختص ساختار سازمانی شهرداری‌ها نیست بلکه در اکثر سازمان‌های کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه عدم تخصیص بودجه کافی به صورت واقعی و در زمان مناسب به حوزه اجرای پروژه‌های دولت الکترونیکی و هوشمندسازی شهرداری‌ها و کشور یکی دیگر از موانع موجود در حوزه توسعه خدمات الکترونیکی و هوشمند محسوب می‌شود، افزود: برای هوشمندسازی باید نیروهای متخصص و کارآمد که از دانش مدیریت فناوری اطلاعات برخوردار هستند، مسئولیت امور را به عهده بگیرند اما متاسفانه هم‌اکنون شاهد چنین تحولی در سیستم مدیریتی نیستیم.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20161