printlogo


آقازاده‌ها هم شهید می‌شوند + عکس
کد خبر: 20477
در حالی که برخی از فرزندان مسئولان به اسم آقازاده خود را ژن برتر می دانند هستند آقازاده های واقعی که با وجود اینکه پدرانشان از مقامات بالای کشور بودند خود را از مردم می دانستند و خود را فدای مردم کردند از جمله شهید حسن عرب که هنگام شهادتش، پدرش محمد عرب معاون وزیر امور خارجه بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اصطلاح آقازاده این روزها به خاطر تخلفات فرزندان مسئولان دارای بار منفی در میان مردم است و مردم نگاه خوبی نسبت به فرزندان مسئولان که به عنوان آقازاده شناخته می شوند ندارند حتی خود این به اصطلاح آقازاده ها در گفتار و رفتار خودشان را تافته جدا بافته می دانند که شان آن ها فقط خوشگذرانی است و در قاموسشان نمی‌گنجد که مانند مردم عادی باشند.

اما در این میان هستند آقازاده های واقعی که با وجود اینکه پدرانشان از مقامات بالای کشور بودند خود را از مردم می دانستند و خود را فدای مردم کردند از جمله شهید حسن عرب که هنگام شهادتش، پدرش محمد عرب معاون وزیر امور خارجه بود.

شهید حسن عرب سال  ۶۷ زمانی که دانشجو بود از طریق بسیج عازم جبهه‌های حق علیه باطل شد و در هشتم اردیبهشت همان سال در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسید و در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم به خاک سپرده شد، «حسین عرب» دیگر فرزند این خانواده نیز از جانبازان اعصاب و روان دوران دفاع مقدس است.

حضور هم‌زمان دو آقازاده در جبهه

حسن و حسین هر دو هم‌زمان در جبهه حضور داشتند اما با توجه به شناخته بودن این دو شخص در قم  وقتی حسن در جبهه حضور داشت حسین را از قم اعزام نمی کردند به همین خاطر حسین برای اعزام به جبهه از طریق تهران اقدام کرده و عازم جبهه شد حسین  با وجود مجروحیت همچنان در جبهه حضور داشت و حتی حاضر نشده در بنیاد شهید و امور ایثارگران برای خودش پرونده تشکیل دهد.

شهید حسن عرب پس از اخذ دیپلم تا مدتی با بخش تحقیقات سپاه همکاری داشت. در این دوره از دروس اخلاق آیت الله مشکینی و آیت الله مظاهری بهره می‌جست و در جلسه درس اخلاق آیت الله بهاءالدینی نیز شرکت می‌کرد. شهید عرب مظهر نسلی بود که کاملاً خود را مخاطب کلام امام خمینی (ره) ساخته بود. او کوچک‌ترین فردی بود که با سپاه همکاری می‌کرد و به همراه دو دوست نوجوان دیگرش از مقر سپاه در قم محافظت می‌نمود.

شهید عرب دوره سربازی را در نیروی زمینی ارتش گذراند و سپس تحصیل خود را در رشته روابط سیاسی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد. قبل از شروع جنگ تحمیلی برای مقابله با غائله‌ها و تجزیه طلبی‌های ضدانقلاب، عازم کردستان شد. وی در طول دفاع مقدس، حدود ۹ بار به جبهه اعزام شد و در عملیات‌های مختلف شرکت کرد.

من امانتی از طرف خدا نزد شما هستم

در فراز‌هایی از نامه‌ها و وصیت‌نامه‌های این شهید والامقام آمده است: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به اسلام نرسد به زندگی تان رنگ معنوی بدهید دعا به رزمندگان و کمک به رزمندگان همواره سرلوحه زندگی و دعاهایتان باشد.

من امانتی از طرف خدا نزد شما بودم و هستم و شما من را به خدا واگذار کردید و من هم جمجمه ام را نزد خدا به عاریه گذاشته ام. البته به شما بگویم من به قصد شهید شدن به جبهه نرفته ام بلکه برای پیروزی اسلام به اینجا آمده ام، ولی در اینجا برایم مسئله‌ای نیست اگر شهید شوم و اگر هم شهید نشوم و پیروز برگردم ناراحت نیستم، زیرا خود را برای جنگ‌های بعدی که اسلام با شیطان بزرگ دارد، آماده می‌کنم پس شما هم تا آنجا که می‌توانید در فکر من نباشید در فکر اسلام باشید که امثال من در برابر اسلام هیچ نیستیم و باید برای اسلام جان‌فشانی کنیم تا اینکه انقلاب جهانی مهدی (عج) آماده شود.

مرحوم محمد عرب که از طرف رهبر معظم انقلاب لقب شیخ المعاونین را دریافت کرده بود که شهریور سال جاری دار فانی  وداع گفت در خصوص حضور فرزندانش در جبهه این‌گونه نقل می کند.
شما  با ما کاری نداشته باشید بروید من می آیم

آن‌ها خودشان فعالیت های ما را می دیدند و ذوق و شوق پیدا می کردند، آقای خوشرو سفیر ایران در سوئیس می گوید: حسن در دامان مادری مجاهد پرورش یافته، از وقتی حرف زدن را یاد گرفته اند حرف های سیاسی شنیده اند. حسن و حسین مکبر بودند حتی وقتی یکی از روزها  از محل کار به باز می گشتم حسن را دیدم که به طرف مامورین سنگ پرتاب می کند،گفتم پسرم بیا به خانه برویم، اما او با عصبانیت گفت شما  با ما کاری نداشته باشید بروید من می آیم.

محمد عرب پدر شهید حسن عرب  در این خصوص که آن زمان معاون اداری مالی وزارت امور خارجه بودید چرا فرزندان خود را راهی جبهه کردید می گفت: اتفاقا آن زمان منافقین می گفتند مسئولین فرزندان خود را به جبهه نمی فرستند و از مردم می خواهند این کار را انجام دهند،آن زمان با بنده و حاجیه خانم صحبت کردند و ما اعلام کردیم که فرزند ما هم مانند همه فرزندان ملت در جبهه های حق علیه باطل در حال نبرد هستند.
بعد از شهادت حسن می خواستند پیکرش را در بهشت زهرا(س) به خاک بسپارند اما  همسر من  او در قم به خاک سپرده شود و برای همیشه ما در قم بمانیم.

سیده شمسی جیلاردی در کوران توطئه های رژیم شاهنشاهی و مبارزات انقلاب دوشادوش  همسر  خود ایستاد و فرزندانی از جنس انقلاب را تربیت کرد که فرزند ارشد آنها حسن عرب جان خود را سخاوتمندانه فدای انقلاب و میهن خود کرد.


کنگره ملی شهدای استان قم به منظور بزرگداشت ۶ هزار شهید استان قم و با شعار «قم، سرآمد شهادت و سرافزاری» در آینده نزدیک برگزار خواهد شد که فرصت خوبی برای معرفی ایثارگری‌ها و جان فشانی‌های شهدای لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) در بعد ملی  است.

معرفی پیشکسوتان دفاع مقدس اعم از رزمندگان، جانبازان و آزادگان به منظور حضور در اجلاسیه کنگره، تشکیل گروه‌های پنج نفره برای دیدار با خانواده‌های شهدای استان، تنظیم جدول زمانبندی جهت حضور در منازل شهدا و جانبازان ،تدوین کتاب رزمندگان، خاطرات گردان‌ها و واحدها و فرماندهان، برگزاری شب خاطره در مناطق مختلف استان و سازماندهی تمامی رزمندگان بر اساس گردان‌ها و واحدهای دوران دفاع مقدس از جمله برنامه های کنگره ملی شهدای استان قم است.

انتهای پیام/170
محسن خداپرست

لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20477