printlogo


علل عدم استقبال کاربران از پیام رسان‌های ایرانی + ۷ قابلیت نجاتبخش
کد خبر: 20748
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با گسترش فناوری و رشد دنیای ارتباطات، کره زمین بیش از هر زمان دیگر به یک دهکده کوچک شبیه می‌شود. با توسعه علم فناوری و افزایش تعداد شبکه‌های اجتماعی مختلف کاربران بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می‌شوند. چنین امری باعث شده که توجه افراد در سراسر جهان به نرم افزار‌ها و برنامه‌های ارتباطی جلب شود.

امروزه کابران در سراسر جهان اهمیت زیادی به برنامه‌های ارتباطی مانند پیام‌رسان‌ها می‌دهند و از این رو شرکت‌های سازنده این برنامه‌ها نیز تمام انرژی خود را بر روی گسترش و پیشرفت نرم افزار‌های خود می‌گذارند. جایگاه مهم پیام‌رسان‌ها در دنیای امروزی باعث شد که مجموعه‌های زیادی در ایران نیز دست به ساخت نرم افزار‌های این چنینی بزنند و برنامه‌هایی مانند آیگپ، سروش پلاس، گپ، بله و ایتا را تولید کنند.

افزایش محبوبیت پیام رسان های ایرانی با قابلیت های مفید در قالبی ساده

در حالی که تمامی پیام‌رسان‌های نام برده از قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد و جذابی برخوردارند، اما همچنان راه‌کار‌هایی در فضای مجازی وجود دارد که می‌تواند این برنامه‌ها را محبوب‌تر کند و قابلیت‌های آن‌ها را افزایش دهد. همان‌طور که مشخص است کاربران با گذر زمان به بروزرسانی‌های جدید در نرم افزار‌های مختلف نیاز دارند تا بتوانند به راحتی نیاز‌های خود را برطرف کنند.

هر چقدر که یک پیام‌رسان قابلیت‌های مفید بیشتری را در قالبی ساده در اختیار کاربران قرار دهد می‌تواند تعداد بالاتری از مخاطبان را به خود جذب کند. در ادامه به قابلیت‌های ضروری، مهم و مفیدی اشاره شده است که پیام‌رسان‌های ایرانی می‌توانند با استفاده از آن‌ها در برنامه‌های خود کاربران بیشتری را به نرم افزار خود جذب کنند. گفتنی است؛ برخی از قابلیت‌های ذکر شده در تعدادی از پیام‌رسان‌های ایرانی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

 

قابلیت جست‌وجو با فیلتر به صورت پیشرفته

تقریبا می‌توان گفت تمامی پیام‌رسان‌های داخلی به کاربرانشان اجازه می‌دهند که در بخش‌های مختلف اقدام به جست‌وجوی یک پیام خاص کنند. این روند ساده با نوشتن کلمه و یا جمله کوتاه مورد نظر در بخش جست‌وجو آغاز می‌شود و برنامه‌های پیام‌رسان ایرانی تمامی پیام‌هایی را که شامل آن کلمه و جملات هستند را به نمایش فرد می‌گذارند.

قابلیت جست‌وجو با فیلتر به صورت پیشرفته

با وجود آن که کاربران از این روش می‌تواند به پیام مورد نظر خود دسترسی پیدا کند اما راه‌های بهتری نیز وجود دارد. مدتی است که برخی پیام‌رسان‌ها خارجی ویژگی جست‌وجوی پیشرفته را به برنامه خود اضافه کرده‌اند. کاربر با استفاده از این قابلیت می‌تواند تاریخ روز، ساعت و فرستنده را مشخص کند تا با سرعت بیشتری به هدف خود برسد. این ویژگی رابط کاربری را بهبود می‌بخشد و از خشکی فضای برنامه کم می‌کند. برنامه‌های شناس ایرانی مانند گپ‌، آیگپ، سروش پلاس، بله و ایتا می‌توانند از چنین ویژگی‌ جالبی استفاده بهینه داشته باشند.

ویژگی انتشار استوری در پیام‌رسان‌ها

قابلیت استوری با برنامه‌‌ای مانند اینستاگرام طرفداران بسیاری پیدا کرد و پس از چند سال شرکت فیسبوک تصمیم گرفت آن را به پیام‌رسان‌های مسنجر و واتس‌اپ نیز بیاورد. امروزه بسیاری از نرم افزارهای خارجی از ویژگی انتشار استوری در خود برخوردارند که باعث می‌شود کاربران در این برنامه‌ها سرگرمی بیشتری داشته باشند.

ویژگی انتشار استوری در پیام‌رسان‌ها

قابلیت استوری افراد را به مخاطبانشان نزدیک‌تر می‌کند و میزان ارتباطات را بالا می‌برد این ویژگی می‌تواند کاربران ایرانی را به استفاده بیشتر از پیام‌رسان‌های داخلی ترغیب کند. نرم افزارهایی مانند سروش پلاس، بله و گپ می‌توانند بهترین استفاده را از چنین قابلیتی ببرند.

قابلیت انجام خدمات بانکی

همان‌طور که واضح است نرم افزار ایرانی بله یکی از برنامه‌هایی است که به خوبی توانسته خدمات بانکی را در خود جای دهد و رسید تراکنش‌ها را به صورت لحظه‌ای برای کاربران ارسال کند. قابلیت انجام خدمات بانکی یکی از ضروری‌ترین ویژگی‌های هر پیام‌رسان در دنیای امروزی است چرا که عموم تراکنش‌های بانکی اکنون به صورت اینترنتی انجام می‌شوند.

قابلیت انجام خدمات بانکی

این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که بدون خروج از برنامه دست به پرداخت مبلغ مورد نظر بزنند و در همان لحظه رسید عملکرد خود را دریافت کنند. پیام‌رسان‌های داخلی دیگر مانند گپ‌، آیگپ و ایتا می‌توانند از این قابلیت فوق‌العاده استفاده کنند. گفتنی است؛ نرم افزار سروش پلاس نیز به کاربران خود اجازه می‌دهد قبض‌های خود را توسط این برنامه پرداخت کنند که به نوع خود ویژگی بسیار کاربردی و مفیدی است.

قابلیت استفاده بر روی پلتفرم‌های مختلف

ویژگی استفاده از پیام‌رسان قابلیتی است که حتی برنامه‌ای مانند واتس‌اپ نتوانسته آن را به خوبی پیاده کند و از این رو ایرادات بسیاری از آن گرفته شده است. کاربران فضای مجازی تمایل دارند در زمانی که نیاز است پلتفرم خود را عوض کنند و کار با گوشی به فعالیت با لپ‌تاپ روی آورند. این فرآیند ممکن است چند بار در روز اتفاق بیفتد. امکان استفاده از یک پیام‌رسان بر روی چند پلتفرم و دستگاه می‌تواند قابلیت کلیدی باشد که تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب می‌کند.

قابلیت استفاده بر روی پلتفرم‌های مختلف

همان‌طور که مطرح شد برنامه واتس‌اپ به دلیل ضعف در پیاده‌سازی این ویژگی کاربران بسیاری را از دست داد. در بین پیام‌رسان‌های داخلی برنامه‌هایی مانند هدهد و ایتا وجود دارند که از قابلیت اجرای نرم افزار بر روی چند دستگاه به صورت همزمان پشتیبانی می‌کنند. می‌توان گفت چنین قابلیتی پیام‌رسان‌های داخلی را در مقابل نمونه‌های خارجی قدرتمندتر می‌سازد و انتظار می‌رود دیگر برنامه‌های ایرانی نیز این ویژگی را به پیام‌رسان خود اضافه کنند.

وجود بازی‌های سرگرم کننده در پیام‌رسان

با وجود آن که برنامه‌های مورد نظر با عنوان پیام‌رسان شناخته می‌شوند اما بسیاری از مواقع احساس می‌شود که این برنامه‌ها به یک سیستم سرگرمی جذاب نیاز دارند. با توجه به شرایط کنونی در دنیا و شیوع ویروس کرونا بسیاری از کاربران در خانه‌های خود قرار دارند و ترجیح می‌دهند به بیرون از منزل نروند. این امر باعث می‌شود نیاز افراد به سرگرمی‌ها زیاد شود و تقاضا بالا برود.

وجود بازی‌های سرگرم کننده در پیام‌رسان

وجود قابلیت بازی‌های جذاب در پیام‌رسان‌ها می‌تواند کاربران را به رقابت با دوستانشان دعوت کند و زمان خوشی را برای آن‌ها شکل دهد. افراد می‌توانند با استفاده از این قابلیت زمان زیادی را در نرم افزارهای مورد نظر صرف کنند و از انتخاب پیام‌رسان داخلی احساس رضایت کنند. در حال حاضر نرم افزاریی مانند پیام‌رسان گپ و سروش پلاس از چنین قابلیتی استفاده می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این قابلیت طی بروزرسانی‌های آینده در پیام‌رسان‌های دیگر مانند ایتا، هدهد و آیگپ توسعه یابد.

ویژگی ادمین ناشناس در گروه‌ها

خیلی مواقع پیش می‌آید که کاربران برای ایجاد نظم در یک گروه نیاز دارند تا نام خود را پنهان نگه دارند. این ویژگی می‌تواند برای گروه‌های دانشگاهی، کاری و یا کسب‌ و کارهای اینترنتی مورد نیاز واقع شود. با ویژگی مدیر ناشناس گروه پیام‌هایی که از سوی مدیر گروه ارسال می‌شوند با نام اصلی گروه نمایان می‌شوند و هویت مدیر گروه فاش نمی‌شود. این قابلیت می‌تواند در ارتباط شرکت‌های بزرگ با طرفداران خود تاثیر مثبتی بگذارد و افراد را به برند‌های مختلف نزدیک کند.

ویژگی ادمین ناشناس در گروه‌ها

همچنین کاربران با وجود چنین قابلیتی دیگر به راحتی اقداماتی که برای مقابله با یک کاربر متخلف لازم است را صورت می‌دهند بدون آن که بخواهند نگران اعتراض مستقیم فرد اخراج شده باشند. می‌توان گفت تقریبا تمامی پیام‌رسان‌های ایرانی به نمونه پیشرفته این قابلیت نیاز دارند چرا که ویژگی مذکور یک حالت جدید در نرم افزارهای بروز دنیا است و برخورداری از آن رقابت پیام‌رسان‌های ایرانی با نمونه‌های خارجی را جدی‌تر می‌کند.

افزودن کاربران با استفاده از کد‌های اختصاصی

با وجود آن که تمامی پیام‌رسان‌ها امکان افزودن کاربران را از طریق بخش مخاطبان به فرد می‌دهند اما این امر می‌تواند با سرعت بسیار بالا‌تری صورت گیرد و زمان کمتری صرف انتقال شماره همراه اشخاص شود.

افزودن کاربران با استفاده از کد‌های اختصاصی

برنامه‌های بروز در دنیا از ویژگی تولید پروفایل‌های دارای کد بهره می‌برند که به افراد اجازه می‌دهد در صورت تمایل کد مورد نظر را با دوربین گوشی هوشمند خود اسکن کند و فرد را در فهرست مخاطبان خود قرار دهد. این قابلیت نیز می‌تواند برای تمامی پیام‌رسان‌های ایرانی مفید واقع شود و سرعت رابط کاربری را افزایش دهد.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20748