printlogo


فعال محیط زیست:
بوستان فدک از بُعد روانی و محیط زیستی تاثیر بسیاری بر روی شهر قم دارد
کد خبر: 20752
فعال محیط زیست بااشاره به بهبود چشمگیر سرانه فضای سبز در سال های گذشته، گفت: حذف و تغییر کاربری بوستان فدک از بُعد روانی و محیط زیست تاثیر بسیاری بر روی استان خواهد داشت که مسئولین باید این فضای سبز را حفظ کنند.
 عباس جعفری در گفتگو با خبرنگار قم فردابا اشاره به اینکه مسئله بوستان فدک را می توان از دو جهت بررسی کرد، اظهار داشت:اول موقعیت و محل بوستان فدک از لحاظ فضای سبز و شهر و دوم از لحاظ فضای سبز شهر قم باید این بوستان مورد بررسی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: فضای سبز شهر یکی از مهمترین عوامل در توسعه پایدار شهری است که بر رضایت شهروند و وضعیت روانی شهر بسیار موثر است.
این فعال محیط زیست بیان داشت: به دلیل سوء مدیریت و نبود اشراف و دید تخصصی در مسائل مربوط به برنامه ریزی شهری و رویکرد سود گرایانه به زمین در گذشته، برخی لکه های سبزشهری که در داخل شهر مساحت چشمگیری هم داشتند تقریبا نابود شده است.


بهبود چشمگیر سرانه فضای سبز در سال های گذشته
وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه سرانه فضای سبز شهری بهبودی چشم گیری در چند سال اخیر داشته است اما در دهه های اخیر بحث فضای سبز و توسعه آن مورد غفلت قرار گرفته است و به نحو مطلوبی صورت نگرفته است.
جعفری اضافه کرد: همچنین گونه هایی که در فضای سبز استان کشت شده است عمدتا کاج و اکالیپتوس بوده که هیچ مزیتی با توجه به ویژگی های اقلیمی استان و شاخصه های توسعه پایدار شهر قم نداشته است که خوشبختانه با مدیریتی که در سال های اخیر صورت گرفته است سرانه فضای سبز در استان بهبود یافته و هم الگوی کشت در استان اصلاح شده است.
وی ادامه داد:  امروز توسعه فضای سبز شهری آنچنان برای مردم ملموس نیست، عمده دلیل آن هم این است که مردم در خاطره خود باغ های بزرگ شهری را به یاد دارند و فضای سبزی که موجود بود، همچنین تراکم شهری و رشد عمودی شهر و حذف حیاط در ساخت خانه ها و طراحی نامناسب و غیر کارشناسی برخی از خیابان ها و از بین رفتن فضای سبز پیاده روها باعث شده مردم احساس کنند که فضای سبز شهری شهر قم آنچنان که باید و شاید مطلوب نیست.


نقش مهم فضای سبز در جلوگیری از ورود آلودگی به شهر

این فعال محیط زیست ابراز داشت: فضای سبز نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آلودگی های مختلف در شهر، تعدیل دما، جذب گرد و غبار و افزایش رطوب نسبی هوا دارد.
وی اضافه کرد: امروز توسط کارشناسان بیشتر هزینه هایی که برای ایجاد یک فضای سبز شهری در ابعاد بوستان فدک نیاز دارد مورد توجه و بحث است در حالی که باید به این موضوع هزینه های محیط زیستی را هم اضافه کرد.
جلوگیری از ورودگردوغبار توسط بوستان فدک
جعفری ادامه داد: اگر بخواهیم اهمیت بوستان فدک را بدانیم باید تمام ابعاد آن را بررسی کنیم، بوستان فدک در کنار دشت مسیله قرار دارد منطقه ای که ما بیشترین پیشروی بیابان را داریم بیشترین ورود گرد وغبار از این منطقه می باشد.
وی افزود: حتی بارها به مدیران استان پیشنهاد شده است که در آن منطقه کمربند سبزی ایجاد شود تا از ورود گردو غبار جلوگیری شود و در آب و هوای قم هم تاثیر گذار باشد.
این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه بوستان فدک در یکی از نقاط پرتردد قرار دارد، گفت: همه این موارد باید در کنار هزینه های ساخت بوستان در نظر گرفته شود تا بتوانیم اهمیت وجود این بوستان برای استان را بیشتر درک کنیم.
وی افزود: امروز باید برای هر فضای سبزی در استان حتی کوچک اهمیت بسیاری قائل باشیم و از آسیب به این فضاها جلوگیری کنیم.
جعفری با اشاره به اینکه بوستان فدک در ورودی شهر و در مسیر دید عموم شهروندان ومسافران است، خاطرنشان کرد:اگر در خصوص این بوستان هر نوع تغییری و تغییر کاربری ایجاد شود تاثیر روانی بسیاری می تواند روی مردم شهر داشته باشد.
وی افزود: مسائل حادتر از بحث های فدک در استان وجود داشته است که شهردار قم آنها را حل کرده است اما امروز این سوال وجود دارد که چرا این غفلت صورت گرفته است که این موضوع تا این جا پیش برود که حکم تخریب بوستان گرفته شود.
بوستان فدک از بُعد روانی و محیط زیستی تاثیر بسیاری دارد
این فعال محیط زیست عنوان داشت: حذف و تغییر کاربری این بوستان از بُعد روانی و محیط زیست تاثیر بسیاری بر روی استان خواهد داشت چراکه امروز واقعا فضای سبز شهر در استان بسیار کم است و بسیار مشاهده می شود که مردم برای استفاده از فضای سبز حتی در کنار پیاده روها، وسط بلوارها و میدان ها و... می نشینند.
وی تصریح کرد: امیدوارم مدیران شهر این موضوع را مدیریت کنند و این بوستان برای نسل امروز و نسل آینده حفظ شود.

حسین حیدری

انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20752