printlogo


مدیرمسئول روزنامه نابینایان ایران سپید:
سهمیه 3درصدی استخدام افراد معلول درست اجرا نمی شود/ نبود سیستم حمایت شغلی از نابینایان در کشور
کد خبر: 21212
مدیرمسئول روزنامه نابینایان ایران سپید با اشاره به نبود سیستم حمایت شغلی از نابینایان در کشور، گفت: سهمیه 3درصدی استخدامی که برای افراد معلول است متاسفانه در کشور درست اجرا نمی شود و در بسیاری از ارگان ها مانند آموزش و پرورش به بهانه های مختلف علیرغم مدارک بالا آنها را قبول نمی کنند.
سهیل معینی، مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به اشتغال افراد نابینا و کم بینا در دستگاه های دولتی، اظهار داشت: نابینایان و کم بینایان کشور با سختی های فراوانی درس می خوانند و فارغ التحصیل می شوند.
وی ادامه داد:بسیاری از روشندلان کشورمان دارای مدارک دکتر و کارشناسی ارشد در رشته های مختلف هستند اما وقتی وارد سیکل استخدام می شوند با مشکلات بسیاری روبرو هستند.
مدیرمسئول روزنامه نابینایان ایران سپید با اشاره به اینکه سهمیه 3درصدی استخدامی که برای افراد معلول است متاسفانه درست اجرا نمی شود، گفت: در حال حاضر چندین سال است در وزارت آموزش و پرورش که بزرگ‌ترین میزان استخدام های دولتی را دارد افراد نابینا را به بهانه های مختلف و بخش نامه های خود نگاشته داخلی از احراز پست های آموزشی در مدارس عادی محروم می کنند و آن ها را به مدارس استثنایی می فرستند.
وی اضافه کرد: در حالی که این موضوع با هیچ شرایط و حقوقی تطبیق ندارد از طرفی هم مدارس استثنایی اعلام می گویند که ما از معلمان معلول اشباع هستیم و عملا ظرفیتی برای جذب نداریم.
معینی با اشاره به نبود سیستم حمایت شغلی از نابینایان، ابراز داشت: در زمینه های استخدامی مشکلات دیگر نبود سیستم حمایت شغلی برای کل افراد معلول ازجمله نابینا ها است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در کشور برای حمایت از این افراد وام خود اشتغالی، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در بخش خصوصی است که این موارد کافی نیست و باید از نظر شغلی حمایت های بیشتری از این قشر شود.
مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور ادامه داد:در کشورهای موفق دنیا در این زمینه سیستم های حمایت شغلی وجود دارد که شامل مراحل کاریابی برای این افراد، گفتگو با صاحبان کار برای مساعد کردن محیط، نصب تجهیزات ویژه این افراد، مناسب سازی محیطی و پشتیبانی های دیگری است که برای اشتغال این افراد ضروری است.
وی تصریح کرد: متاسفانه این سیستم حمایت شغلی در کشور ما به دلیل کاهش استخدام های دولتی و مشکلات بخش خصوصی  شکل نگرفته و انجام نمی شود اما در زمینه شغلی یکی از بزرگترین مشکلات افراد نابینا چگونگی روند چرخش جذب است علیرغم اینکه این افراد از تحصیلات بسیار بالایی برخوردار هستند.

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21212