printlogo


ازدواج آسان پازل گمشده امروز خانواده ها
کد خبر: 21313
با توجه به شرایط امروز کشور در مسئله اقتصاد و بالا رفتن روزانه قیمت ها اما بازهم تجملات و برخی چشم و هم چشمی ها و افکار غیرمنطقی باعث عدم ازدواج آسان زوج ها می شود که این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ازدواج یک معقوله مهم در هر جامعه ای است که از این طریق ادامه بقای نسل انسان ها امکان پذیر می باشد و از نظر اجتماعی به عنوان پیوندی با ثبات و هدفمند میان زن و مرد شناخته می‌شود.
ازدواج بر خلاف زمان های نه چندان دور گذشته که بدون زرق و برق، تجملات و خرج های اضافه برگزار می شد امروز تبدیل شده است به مراسمی که مردم داشته ها و نداشته های خود را با ظاهر سازی، فخر فروشی و تجمل گرایی به رخ دیگران بکشند تا این مسئله امری دست نیافتنی برای جوانان شود.
بنابراین با افزایش تجمل گرایی و عبور از سادگی، جوانان ازدواج را امری دور از دسترس در نظر می گیرند و تلاشی برای ازدواج نمی کنند که این مسئله باعث بالا رفتن سن ازدواج در کشور شده است. البته امروز که کرونا رواج پیدا کرده و کادر درمان تاکید بر عدم برگزاری مراسم ها دارن برخی به صورت پنهانی مراسم برگزارمی کنند و یا صبر کرده اند تا بیماری کرونا از بین برود تا بتوانند جشن عروسی بگیرند.
برخی کارشناسان بر این باوراند که باید جوانان ازدواج خود را آسان بگیرند اما حرف زدن از ازدواج آسان ساده است، اما موقع عمل که می رسد به هیچ وجه نمی توان آن را آسان نامید مخصوصا با هزینه های سنگین امروز که تمام کالا با افزایش چندبرابری قیمت مواجه شده است.
از طرفی بالا بودن اجاره بها در شرایط امروز که به نوعی اقتصاد کشور و کسب و کار لطمه دیده است باعث می شود که هیچ زوجی زندگی خود را شروع نکنند.
با توجه به همین هزینه های حداقلی می توان نتیجه گرفت ازدواج آسان که این روزها همه مسئولان از آن حرف می زنند و براساس آن برای جوانان نسخه می پیچند، فقط در مقام حرف آسان است چرا که قالب ها و سبک های زندگی امروزی نسبت به گذشته متفاوت شده است.
از طرفی مسئله دیگر که از ازدواج آسان در برخی از موارد جلوگیری می کند پدر ها و مادر ها می باشند که در اینگونه مسائل زوجین تصمیم به برگزاری یک مراسم ساده و کوچک و یا یک سفر زیارتی به عنوان جشن می کنند اما پدر و مادر هر دوی آنها نظر دیگری دارند، برای نمونه پدر داماد می گوید من سال ها در مراسم ازدواج فامیل شرکت کرده و هزینه کرده ام، حالا هم باید برای پسرم جشن بگیرم و دیگران برای او کادو بیاورند! مادرعروس هم ادعا می کند سال ها انتظار جشن عروسی دخترش را کشیده و محال است تن به جشن مختصری بدهد. اما اینجاست که زوج جوان متوجه می شوند اگر نظر اعضای خانواده خود را در ابتدای زندگی شان جدی نگیرند به طور حتم سوءتفاهم های به وجود آمده در آینده زندگی مشترک آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
این در حالی است که خواسته های پدر و مادرهای زوج جوان اصلا غیرمنطقی نیست، زیرا آنها حق دارند درباره نحوه برگزاری مراسم عروسی فرزندشان تصمیم گیری کنند، اما نکته اینجاست که با توجه به تضاد طبقاتی که در جامعه وجود دارد به قول معروف ریخت و پاش های قشر قوی جامعه ناخودآگاه روی قشر متوسط و ضعیف جامعه نیز تاثیر خواهد گذشت و به طور حتم آنها را در ابتدای زندگی با مشکل مواجه می کند ولی اگر همه خانواده ها با توجه به وضع اقتصادی خود مراسم معقولی برگزار کنند، بسیاری از مشکلات زوج های جوان برای شروع زندگی مشترک از بین می رود.
بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما به دلیل زرق و برق های دنیاست. امروز دختران زیادی که سال ها عقد کرده می مانند تا جهیزیه تهیه کنند و پسرانی که سال ها برای تأمین هزینه تجملات جشن عروسی، مراسم خود را به تأخیر می اندازند و بسیاری نیز از ازدواج می مانند؛ به دلیل همین تجملات است. اگر ازدواج ها مانند ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه و یا امیر المومنین حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باشد، چنین مشکلاتی درجامعه به وجود نخواهد آمد.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21313