printlogo


کارشناسان مذهبی در گفتگو با قم فردا مطرح کردند:
حضرت خدیجه ایثار و فداکاری های بسیاری کرد/ اخلاق و دینداری دو مسأله مهم در ازدواج
کد خبر: 21318
کارشناسان مذهبی با اشاره به اینکه اخلاق و دینداری دو مسأله مهم در ازدواج است، گفتند: حضرت خدیجه همه چیز خود را در راه پیامبر(ص) فدا کرد و زمانی به حضرت محمد(ص) ایمان آورد که او تنها بود و در طول این مدت ایثار و فداکاری های فراوانی را انجام داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروز حضرت خدیجه (س) به خانه حضرت محمد (ص) می‌آید تا یار رسول خدا باشد، نخستین زن مسلمان نام گیرد و مادر بانوی دو عالم حضرت فاطمه سلام الله علیها شود، او می‌خواهد در راه دین اسلام و پیامبر خدا همه مال و ثروتش را تقدیم کند.
۲۵ بهار از عمر پر برکت رسول خدا (ص) می‌گذشت که با بانوی پاکدامن حجاز حضرت خدیجه (س) پیمان زندگی مشترک را امضا می‌کند.
ابوطالب در مراسم ازدواج پیامبر اسلام و خدیجه که در حضور خویلد (پدر خدیجه) و عمرو بن اسد (عموی خدیجه) برگزار شد، خطبه ازدواج را چنین خواند:«سپاس پروردگار کعبه؛ او که ما را از نسل ابراهیم و فرزندان اسماعیل قرار داد و در حرم امن خود ساکن ساخت. او ما را حاکمان خود قرار داد و به سرزمینی که در آن هستیم، برکت بخشید. فرزند برادر من (محمد بن عبدالله) کسی است که هیچ مردی از قریش همسان و همسنگ او نیست، از همگان برتر است و در بین آفریدگان خداوند همتایی ندارد. او اگر چه مال و دارایی چندانی ندارد، ولی مال همچون سایه‌ای گذرا و نابود شونده است. آنچه مهم است این است که او به خدیجه اشتیاق دارد و خدیجه نیز به او مشتاق است. پس او را به ازدواج محمد در آورید و مهریه او بر عهده من است؛ هر مقدار و هر وقت که درخواست کنید تقدیم‌تان می‌کنم و سوگند به پروردگار این خانه (کعبه) که محمد (از نعمت‌های خداوند) بهره‌ای فراوان دارد؛ دین او همه جا گسترده شده و بینش (نظر) او کامل و بدون عیب است.» بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۵-مناقب آل ابیطالب الصحیح من سیرة النبی، ج ۲، ص ۱۱۰



اخلاق و دینداری دو مسأله مهم در ازدواج
با توجه به این موضوع حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس امور دینی با اشاره به رمز موفقیت 25 سال زندگی حضرت خدیجه(س) با پیامبر اکرم(ص)، خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(س) به پیامبر فرمود: «من به چهار دلیل شما را به همسری انتخاب کردم؛ اول دلیل چون با یکدیگر فامیل هستیم، دومین دلیل اخلاق نیکو و سومین و چهارمین دلیل صداقت و امانت داری شما».
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اخلاق و دینداری را دو مسأله مهم در ازدواج عنوان کرد و گفت: جوانان برای ازدواج باید این دو مسأله را مقدم بر امور دیگر بدارند.
وی خوش خلقی، خدمت گزاری، سازش و احترام و ادب به همسر را چهار مقوله موفقیت حضرت خدیجه(س) در زندگی با رسول گرامی اسلام برشمرد.



حضرت خدیجه ایثار و فداکاری های بسیاری کرد
از طرفی حجت‌الاسلام و المسلمین علی اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه حضرت خدیجه(س)، اظهار داشت: وقتی جبریل بر پیامبر(ص) نازل می شد به پیامبر(ص) می فرمود که خدا می فرمایند "سلام ما را به خدیجه(س) برسان" که این نشان از بزرگی و پاکی این بانو می باشد.
وی افزود: در تاریخ به حضرت خدیجه(س) تهمت زده اند که ایشان قبل از ازدواج با پیامبر(ص) با دو کافر نجس و بت برس ازدواج کرده و از آنها دارای فرزندان دختری هم می باشد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این مسئله واقعیت ندارد و در اصل بخاطر کینه ای است که در تلاش بودند تا حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه زهرا(س) و امیرالمومنین علی(ع) را تحقیر کنند.
وی با اشاره به اینکه بیوه گری بد نیست و مشکلی ندارد، بیان داشت: بنده می خواهم بگویم که حضرت خدیجه(س) باکره بوده است و ازدواج قبلی هم نداشته است و حتی برخی از دانشمندان اهل سنت بر این موضوع اذعان دارند.
حجت‌الاسلام اسلامی در بخشی از سخنان خود به فداکاری حضرت خدیجه اشاره کرد و گفت: این بانوی فداکار همه چیز خود را در راه پیامبر(ص) فدا کرد و زمانی به حضرت محمد(ص) ایمان آورد که هیچ‌کس ایمان نیاورده بود و در طول این مدت ایثار و فداکاری  های فراوانی را انجام داد.
وی اضافه کرد: ازدواج حضرت خدیجه در شرایطی که پیامبر اسلام(ص) هنوز به پیامبری مبعوث نشده و در دوره‌ای که ازدواج‌ها بر معیارهای مادی صورت می‌گرفت نوعی فداکاری بود که به علت جذبه اخلاقی پیامبر و یا الهام الهی صورت گرفت.
پیامبر(ص) به زنان جایگاه ویژه ای قرار داد
این استاد حوزه در خاتمه خاطرنشان شد: پیامبر(ص) در دوران جاهلیت اعراب که زنان را جزء انسان ها به حساب نمی آوردند و فقط از آنها استفاده های ابزاری می کردند جایگاه ویژه ای برای زنان قرار داد.



فضای مجازی از عوامل سست شدن بنیان خانواده
همچنین آیت الله محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به خانواده، اظهار داشت: باید نسبت به خانواده، ارزش های خانواده و استحکام خانواده فرهنگ سازی صورت بگیرد و از طرفی هم باید عوامل سست شدن بنیان خانواده شناسایی و رفع شود.
وی در ادامه به عوامل سست شدن بنیان خانواده اشاره و تاکید کرد: در یک بخش مسائل فضای مجازی و ماهواره و در بخش دیگر هم ناهنجاری های اجتماعی که در عفاف و حجاب صورت می گیرد از عوامل سست شدن بنیان خانواده می باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی اجتماعی در جامعه، اظهار داشت: بخش بسیاری از این مشکلات به دلیل تاثیر پذیری از فرهنگ غرب می باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه مسئولین کشور در مسئله فضای مجازی به توصیه های مقام معظم رهبری اعتنایی نکردند و دروازه فضای مجازی کشور را به فرهنگ غربی گشودند که در حال حاضر شاهد برخی مشکلات هستیم.
آیت الله رجبی با اشاره به نقش جدی فضای مجازی در برخی مشکلات فرهنگی اجتماعی جامعه، بیان داشت: باید در مقابل این شبیه خونی که آرام و بسیار نامحسوس در حال پیشروی است، ایستادگی کنیم.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21318