printlogo


جولان بی دغدغه موش ها در شهر
کد خبر: 21529
امروز در بیشتر مناطق قم به دلایل مختلف موش ها به راحتی در حال زندگی و تردد هستند و باعث آزار و اذیت ساکنان و کسبه آن مناطق شده اند که مطلبد دستگاه های مربوطه در خصوص مبارزه با این معضل هرچه سریعتر اقدام کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پیشینه زندگی مشترک موش‌ها با انسان‌ها به هزاران سال قبل بازمی‌گردد اما این حیوانات گریزان و گاه پرخاشگر شاید به خاطر خطرات احتمالی سلامتی که ایجاد می‌کنند، بیشتر شناخته شده باشند.
این جوندگان موذی به نام هستند به دلیل شیوع طاعون و مرگ سیاه که در قرن چهاردهم میلادی اروپا را فرا گرفت و منجر به مرگ یک سوم از مردم اروپا شد. اکنون با گذشت قرن‌ها موش‌ها که در تمام مناطق شهری حضور دارند، هنوز هم می‌توانند عفونت‌هایی مانند سالمونلا و لپتوسپیروز (تب شالیزار) را شیوع دهند. 
در حال حاضر شهرهای بزرگ و کوچک بسیاری در سراسر جهان هستند که با معضل موش‌های شهری دست و پنجه نرم می‌کنند اما وقتی زندگی در شهر مطرح است، حشرات و جانورانی که در ساحت دیگری از طبیعت وظیفه و کارکرد خاص خود را دارند، در شمار ضربه‌زننده‌ها به انسان قرار می‌گیرند و موش‌ها از این زمره هستند؛ جانورانی که زندگی آنها با زندگی شهری درهم آمیخته و به چنان تکاملی رسیده‌اند که به آسانی تسلیم انسان نمی‌شوند.
از همین رو چندسالی است که موش ها در گوشه کنار شهر قم هم دیده می شوند و امروز در برخی از مناطق و محلات به راحتی در محل زندگی انسان ها بدون کوچکترین ترسی جولان می دهند. این جوندگان علاوه بر ترس و وحشتی که ایجاد می کنند باعث انتقال برخی بیماری ها هم می شوند که از این لحاظ بسیار خطرناک است.



این در حالی است که ابتدای سال گذشته مدیرکل امورشهری استانداری قم در گفتگو با یکی از خبرگزاری های استان به بحث اینکه تعداد موش‌های شهری در استان قم طبیعی بوده و به مرحله بحرانی و حاد نرسیده است، اشاره کرد. در حالی که امروز با یک گشت کوچک در برخی محلات خواهیم فهمید که این معضل روز به روز در حال بحرانی شدن است و باید هرچه سریعتر باید در راستای مبارزه با این معضل اقدامات موثری انجام شود.
ابراهیم ملکی ادامه داد:برای کاهش تعداد موش‌های شهری در استان قم در سال1389، اقداماتی از قبیل سم‌پاشی صورت گرفت اما به دلیل ورود شرکت‌های بدون دانش و تخصص لازم در این زمینه و هم‌چنین احتمال آسیب‌رساندن سموم شیمیایی به انسان و محیط، توجیه عقلانی برای ادامه‌ی این روش بدلیل مسایل زیست محیطی بهداشتی وجود نداشت. 
مدیرکل امورشهری استانداری قم افزود: در همین راستا طی مکاتبه‌ی معاون وزیر بهداشت وقت با ریاست سازمان شهرداری‌ها در سال 1389 که به تمام شهرداری‌های کشور نیز ابلاغ شد، از شهرداری‌ها خواسته شد تا در صورت لزوم استفاده از مواد شیمیایی برای مبارزه با حیوانات موذی در سطح شهر، فقط از شرکت‌های دارای مجوز لازم، دانش و تخصص کافی در زمینه‌ی استفاده از سموم ومواد شیمیایی و تحت نظارت سازمان بهداشت استفاده کنند.
وی عنوان کرد: لازم به ذکر است در سال‌های گذشته توسط سازمان آب و فاضلاب استان در جهت کاهش تعداد موش‌‍‍‌های شهری اقداماتی هم‌ چون سم‌پاشی و طعمه‌گذاری صورت گرفته‌است اما نتایج لازم را به همراه نداشته است، چرا که به مرور زمان و به‌دلیل ایجاد مقاومت های ژنتیکی در ساختار بدن موش‌ها، سموم اثرگذاری خود را از دست می‌دهند، هم‌چنین نوع استفاده از سموم نیز بسیار حائز اهمیت است، ممکن است سمی دارای اثر بسیارقوی باشد اما انتخاب شیوه و زمان نادرست برای استفاده از سم، اثر آن را کاهش دهد.



مزاحمت های فراوان موش ها برای کسب و ساکنان محل
با توجه به این موضوع ناصر موسوی یکی از کسبه های میدان مفتح است که در گفتگو باخبرنگار ما با اشاره به موش های موجود در این مکان، اظهارداشت: موش های بسیاری در این مکان وجود دارد که مزاحمت های بسیاری برای کسبه ایجاد می کند.
وی ادامه داد: بعضی از این موشک به قدری بزرگ هستند که گربه ها جرات نگاه کردن به آنها را ندارد.
این کاسب میدان مفتح بیان داشت: در همین مکان همسر یکی از مشتریان ما که باردار بود در پیاده رو در حال حرکت بود که موش زیر پای او رفت و به دلیل ترس بسیار شدید، فرزند خود را از دست داد.
وی عنوان داشت: البته موش فقط در این مکان نیست و به نوعی در بیشتر مناطق شهر وجود دارد به عنوان مثال در خیابان باجک هم موش هایی وجود دارد که از موش های میدان مفتح هم بزرگتر هستند.
موسوی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ برخوردی از سوی ارگان های مسئول با این معضل در شهر و این میدان رخ نداده است و در زمینه مبارزه با موش ها فقط خود مردم با روش های مختلف در حال تلاش هستند.


شهرداری در جمع آوری موش ها هیچ اقدامی انجام نداده است
از همین رو امیرعلی فراهانی هم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه حدود دوسالی است که من از کاسب های این محل هستم، گفت: این موش ها همیشه در جوی آب دور میدان مفتح، خیابان و حتی در پیاده روها در بین پای مردم بدون هیچ ترسی در حال حرکت هستند.
وی ادامه داد: در برخی از مواقع این موش ها زیر خودروهای پارک شده در کنار میدان می روند و سیم پیچی خودرو را می جوند که باعث آسیب به خودرو می شود.
این کاسب میدان مفتح بیان داشت: در خصوص جمع آوری این موش ها تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولین و شهرداری  انجام نشده است .
وی ابراز داشت: بارها و بارها گشت های شهرداری در این مکان برای جلوگیری از به وجود آمدن معضلات اجتماعی در حال تردد هستند اما تاکنون یکبار هم برای جمع آوری موش ها در این مکان اقدامی صورت نگرفته و این موش ها مشکلات فراوانی را برای کسبه و اهالی محل ایجاد کرده است.



ترددموش ها در بعدظهر ها
همچنین در این خصوص محسن همتی یکی از دانشجویان قمی که در این مکان بسیار تردد می کند در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این موش ها مشکلات بسیاری را در این مکان ایجاد کرده است در مغازه ها که محل کسب و کار است و یا منازل که محل زندگی است وارد می شوند و مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد می کنند.
وی افزود: این موش ها بیشتر اوقات مخصوصا در بعدظهر و شب به راحتی و بدون ترس در پیاده روها، چمن و جوی آب دیده می شوند.

موش های بزرگ با سم پاشی هم از بین نمی روند
از طرفی مرادی یکی از کاسبان محله شهید موسوی نیروگاه هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: موش ها باعث آسیب رساندن به اجناس مغازه من شدند، آنها به  تمام پتو و متکاهای نو که برای جهیزیه در مغازه چیده بودم و همین طور وسایل  سیسمونی مغازه  و تمام اجناس آسیب رساندند.
وی ادامه داد: با سم پاشی هم این موش های که بسیار بزرگ هم هستند از بین نمی روند فقط باید مسئولین به داد مردم برسند.

ایجاد ترس توسط موش هایی به اندازه گربه
همچنین مصطفی طالبی یکی از اهالی محله زاویه در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام نارضایتی از این موضوع، گفت: این موش ها مدت هاست که اهالی محل را آزار می دهد و هیچ کسی نیست که در خصوص جمع آوری و مبارزه با این موشها اقدام کند.
وی ادامه داد: در پارک ها و یا وسط بلوار لانه موش های که گاهی به اندازه یک بچه گربه هستند می باشد که باعث آزار اهالی محل شده است.

در هر صورت می طلبد که مسئولین استان مخصوصا شهرداری که یکی از وظیفه این ارگان مبارزه با موش ها می باشد در این راستا اقدامات موثری انجام دهد تا شهروندان بیشتر از این دچار مشکل نشوند.


حسین حیدری
انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21529