printlogo


در گفتگو با اعضای شورای شهر و شهردار قم مطرح شد؛
معرفی شهدا به نسل آینده از طریق یادمان ها
کد خبر: 21807
اعضای شورای شهر و شهردار قم با اشاره به اینکه باید سیره وزندگی نامه شهدا را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم، تصریح کردند: یادمان شهدا بهترین روش برای فرهنگ سازی و معرفی سیره و روش شهدا به نسل جوان و آینده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در مکتب توحید، آن چیزی دارای ارزش و ماندگاری است که در راه خدا و برای خدا شکل گیرد. هر مقدار از عمر انسان که برای خدا صرف شود. هر کاری که برای خدا انجام گیرد، مالی که در این راه هزینه شود. از ارزش واقعی و ماندگاری برخوردار است و در این راستا هرچه انجام کاری برای خدا سخت تر و نیت خالص تر باشد ارزش و اثر آن بیشتر است. بنابراین هرگونه اهتمام و تلاش در راه خدا مصداق جهاد فی سبیل اللّه است.
در این مکتب، از خود گذشتگی در راه خدا و دفاع از حق در بالاترین حد، ارزشگذاری شده است و فرهنگ ایثارگری و شهادت طلبی در متن اسلام از درخشش و ویژگی برجسته ای برخوردار است.
شهید در فرهنگ نفیس قرآنی مقامی بس گرامی و گرانبها دارد و بر زنده بودن شهید و مقام شامخی که در آسمانها کسب می‌کند، تأکید مؤکد شده است. شهید کسی است که به تعبیری ساده و سلیس بخاطر آرامش و حفظ و استقلال و هم‌نوایی و وحدت وطن پا در عرصه‌ی جنگ می‌گذارد و خود می‌داند که ارزش جان دادن بخاطر وطن و ارزشهای اسلامی وطن چقدر مهم و حیات بخش است. شهید کسی است که در اوج سادگی قله‌های غرور و تفاخر را یکی پس از دیگری فتح می‌کند و بر قله‌ی رفیع استقامت و پایداری با نگاهی عاشقانه با معشوق خود به سخن می‌پردازد. شهید کسی است که دل از کانون گرم خانواده و نگاه شیرین بچه خود می‌کند و خود را واجبی عینی در عرصه‌ی دفاع از میهن می‌بیند.
فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ تلاش کردن با سرمایه گذاری از خود برای اهداف بلندمدّت مشترک بین همهی مردم؛ که البتّه در مورد ما آن اهداف، مخصوص ملّت ایران هم نیست، برای دنیای اسلام بلکه برای جهان بشریت است؛ فلذا در چنین فرهنگی که به حقیقت رازهای مهم و سرنوشت‌ساز نهفته است، نیاز به بسترسازی و گسترش و تداوم این فرهنگ امری بدیهی و نزدیک به عقل و منطق است.


اقدامات موثر شهرداری برای زنده نگهداشتن یاد شهدا
از همین رو سید مرتضی سقاییان نژاد در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به فرهنگ شهادت، اظهار داشت: در این راستا اقدامات خوبی در سطح شهر انجام شده است.
وی ادامه داد: کاشت 6090 درخت به نام شهدا در بوستان شهدا، رونمایی از 12سردیس شهدا ، نامگذاری معابر و خیابان ها به نام شهدا و برخی موارد دیگر از جمله اقدامات موثر در این زمینه است.

از آنجا که شهید برای خدا و در راه خدا، هستی خود را برای نجات و سعادت جامعه فدا می نماید، هر چند پاداش اصلی خود را از خداوند دریافت می کند، اما بنابر حکم عقل، جامعه نیز به لحاظ حقی که شهید بر گردن آنان دارد. مدیون شهید است و باید با تمام وجود دَین خود را در قبال شهید ایفاء نماید.
زنده نگهداشتن یاد و نام شهید و بزرگداشت زمان و مکان شهادت و مدفن او و الگوسازی از شخصیت و سیره زندگی و حماسه ایثارگرانه شهید، بخشی از وظائف جامعه نسبت به شهید می باشد.

باید سیره وزندگی نامه شهدا را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم
این در حالی است که شهردار قم عنوان داشت: کار برای شهدا بسیار سخت ولی واجب است، باید محتوای نابی که شهدا برای آن راهی جبهه شدند و حماسه‌آفرینی کردند ترویج و در قالب هنر به مردم عرضه کنیم.
وی اضافه کرد: باید جوانان با تاریخچه فعالیت‌ها وزندگی نامه شهدا آشنا شوند و این معرفی می تواند در قالب‌های هنرمندانه و نوآورانه انجام شود.
سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: باید سیره وزندگی نامه شهدا را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم و هیچ‌گاه از یاد شهدا غافل نشویم. هرچقدر فرهنگ شهادت در جامعه نشر پیدا کند برکت آن را بیشتر حس می‌کنیم.


یادمان شهدا بهترین روش برای فرهنگ سازی در نسل جوان است
از طرفی محمود مسگری در گفتگو با خبرنگاران یکی از اهداف مدیریت شهری را در همه پروژه‌های شهری یادآوری شهدا دانست و اظهار داشت: بهترین پیوند فرهنگی با توسعه شهر زنده نگه‌داشتن فرهنگ جهاد و شهادت است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: ایجاد سؤال و پاسخگویی به سؤال در نسل جوان در برخورد با یادمان شهدا بهترین روش در فرهنگ‌سازی برای نسل جوان بوده و امیدواریم رسالت خود را به نحو احسن انجام بدهیم.


معرفی شهدا با نصب یادمان ها در مکان های مناسب شهر
همچنین سید مجتبی سبحانی ثابت در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه فضای سطح شهر باید مردم را به یاد شهدا بیندازد، اظهار داشت: باید با روش‌های مختلف به نسل جوان یادآوری کنیم که هنوز یاد و خاطره شهدا در جامعه زنده است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به رونمایی از سردیس های شهدا، گفت: نصب یادمان‌ها در مکان‌ها مناسب در معرفی شهدا تأثیر بسیاری داشته و پلاک‌هایی شامل زندگینامه شهدا نیز در کنار یادمان نصب خواهد شد.


ارتباط نسل آینده با هویت تاریخی از طریق معرفی شهدا
از طرفی حسن مالکی نژاد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه برگزاری رویدادهای فرهنگی در سراسر جهان برای حفظ هویت آن کشور انجام می‌شود، گفت: فرهنگ ایران گرفته شده از فرهنگ شهادت و مکتب اهل‌بیت(ع) است.
وی ادامه داد: نسل جوان باید بداند چه کسانی در حفظ این فرهنگ و هویت تلاش کرده و هیچ نمادی زیباتر از یادمان شهدا نخواهد بود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه جامعه مدیون شهدا است، گفت: نصب یادمان شهدا نشان‌دهنده غنا و قدرت فرهنگ ما در جامعه بوده و ارتباط مستمر شهروندان با آن باعث می‌شود بدانیم باید راه چه کسانی را ادامه بدهیم.
وی ابراز داشت: شهدا از همه آرزوهای خود گذشته و برای حفظ انقلاب جان خود را تقدیم کرده و باید برای زنده نگه‌داشتن یاد آن‌ها آثاری ماندگار طراحی شود.
مالکی نژاد خاطرنشان کرد: ارتباط مستمر به ماندگاری شهدا کمک کرده و باعث می‌شود نسل آینده ما به هویت تاریخی ما پی ببرند.

بزرگداشت و تکریم شهید در جامعه یعنی بزرگداشت و تکریم فرهنگ شهادت و تمام نیکی ها و ترویج روحیه ایثارگری و فداکاری برای ارزش ها و دفاع از جامعه و سرزمین اسلامی؛ پس ما باید همیشه به یاد داشت باشیم که مدیون شهدا هستیم.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21807