printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
فعالیت 2 هزار و 500 نیروی جهادی در طرح حاج قاسم سلیمانی در قم / جداسازی بیماران و افراد مشکوک هدف اصلی طرح
کد خبر: 22366
2 هزار و 500 نیروی جهادی در طرح حاج قاسم سلیمانی در قم در حال فعالیت هستند تا با جداسازی بیماران و افراد مشکوک از انتقال بیماری به افراد سالم جلوگیری شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، " بیمار و کسانی که با فرد کرونایی در تماس بوده‌اند و جواب تست آن‌ها مثبت شده است باید از جامعه جداشده و در خانه بمانند. ۸۰ الی ۹۰ درصد مبتلایان امکان استفاده از قرنطینه خانگی را دارند و لازم است مابقی افرادی که امکان ماندن در منزل برای آنان میسر نیست از مهمان‌سراها و اقامت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط استفاده کنند."
این صحبت‌های محمدصادقی مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور است که درواقع هدف اصلی از اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی برای مقابله با ویروس کرونا در تشریح داده است.
در استان قم نیز این طرح با محوریت مرکز بهداشت و بسیج در حال انجام است تا در تشخیص زودهنگام بیماران کرونایی و جداسازی آن‌ها از سایر شهروندان سرعت بیشتری صورت بگیرد.
امیر جعفری فرمانده عملیات قرارگاه شهید سلیمانی قم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به آغاز طرح شهید سلیمانی در استان گفت: این طرح از یکم آذرماه هم‌زمان با سراسر کشور در استان قم نیز با ریاست فرماندار اجرایی شد.

وی در ادامه افزود: چندین جلسه باهدف آماده‌سازی و اجرا نمودن این طرح با حضور مدیران و  مسئولین مراکز مختلف برگزار شد و مصوب گردید در هر محله با استفاده از ظرفیت‌های مختلف یک کمیته عملیاتی تشکیل شود.

جعفری بابیان هدف تشکیل از کمیته عملیاتی عنوان کرد: در کمیته عملیاتی سه گروه مراقبتی، نظارتی و حمایتی تشکیل‌شده است که هرکدام وظایف به‌خصوص خود را دارند و زیر نظر کمیته عملیاتی فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به وظایف هرکدام از گروه‌ها افزود: گروه حمایتی تحت امر بسیج وظیفه حمایت از خانواده‌های کرونایی را بر عهده دارد که نیازمندی‌های مالی، غذایی و کارهایی همچون خرید را پوشش می‌دهند.
فرمانده ناحیه ویژه بسیج قم ادامه داد: گروه‌های مراقبتی مسئولیتشان با مرکز بهداشت می‌باشد و بایستی خدمات پزشکی و مراقبتی برای خانواده‌ها و بیماران کرونایی را پوشش دهند.
وی همچنین افزود: گروه نظارتی نیز بررسی محل‌های پرتردد همچون مغازه‌ها و بازارها برای رعایت بهتر دستورالعمل‌های بهداشتی را بر عهده‌دارند.
جعفری خاطرنشان کرد: گروه‌های مراقبتی و نظارتی به‌صورت مستقیم زیر نظر پایگاه سلامت می‌باشد و بسیج هم در این زمینه با نیروهای خود مشارکت می‌کند اما گروه حمایتی با ظرفیت خیرین با محوریت بسیج عمل می‌کند.
وی بابیان دیگر وظایف گروه حمایتی بیان کرد: گروه حمایتی با کمک خیرین و مردم هدیه‌های نقدی و غیر نقدی را جمع‌آوری کرده و به خانواده‌های نیازمند کرونایی اهدا می‌کند.
جعفری خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های طرح شهید سلیمانی برای خانواده‌های کرونایی می‌باشد که شناسایی بیماران توسط مرکز بهداشت انجام می‌شود که لیست بیماران کرونایی به کمیته‌های عملیاتی داده می‌شود و گروه‌های مراقبتی نظارتی و حمایتی در حوزه کاری خود وارد عمل می‌شوند.
وی افزود: تا به امروز ۹۲ محله در شهر قم و  ۲۰ محله در پردیسان تشکیل و بیش از ۲۵۰۰ نفر نیروی جهادی شروع به فعالیت کرده‌اند و بخش‌های سلفچگان، خلجستان جعفرآباد، کهک و قنوات نیز هرکدام قرارگاه بخشی تشکیل داده‌اند.
فرمانده ناحیه ویژه بسیج قم با تأکید بر اهمیت وظیفه گروه‌های مراقبتی تحت امر مرکز بهداشت بیان کرد: این طرح زمانی به بازدهی مناسب می‌رسد که گروه‌های مراقبتی به‌صورت مستمر و منظم در این طرح فعالیت کنند که به دلیل برخی مشکلات هنوز گروه‌های مراقبتی به‌صورت مؤثر آغاز به کارنکرده‌اند.
وی افزود: با فعالیت این گروه بیمار کرونایی برای دریافت خدمات پزشکی به بیرون از منزل مراجعه نمی‌کند که این امر باعث کم شدن انتقال ویروس منحوس کرونا می‌شود که با توجه به کمبود پزشک و پرستار ظرفیت حضور در منزل را ندارند.

انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/22366