printlogo


با وجود تذکرات چندباره رهبر انقلاب؛
پای سند ۲۰۳۰ در آخرین بودجه دولت روحانی / اصرار دولتی‌ها برای اجرای سندی ننگین در حوزه آموزش‌و پرورش
کد خبر: 22832
درحالی‌که انتظار می‌رفت با بیانات رهبری و توصیه‌های دلسوزانه بسیاری از مسئولان ارشد نظام دولت اجرای این سند ننگین را متوقف کند، بررسی بودجه سال 1400 نشان داد که اجرای این سند بار دیگر در دستور کار است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اجرای سند  2030 از سوی دولت بار دیگر خبرساز شده است، سندی که آموزش‌وپرورش و تعلیم‌وتربیت فرزندان ایران‌زمین را نشانه گرفته است، موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز صراحتاً به آن اشاره کرده و در دیدار با معلمان و فرهنگیان در سال 98 درباره آن فرمودند: عزیزان من! درست توجّه کنید؛ مخصوصاً مسئولین عزیز و محترمی که تشریف دارند، توجّه کنند. اینجا است که اهمّیّت سند ۲۰۳۰ معلوم می‌شود. لُبّ کلام و جان کلام در این سند ۲۰۳۰ که فصل مهمّی مربوط به آموزش‌وپرورش دارد، این است که نظام آموزشی باید سبک زندگی را و فلسفة حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد؛ این آن لُبّ کلام در سند ۲۰۳۰ است. یعنی چه؟ یعنی جنابعالی، انسان متدیّن و علاقه‌مند به کشورتان، علاقه‌مند به آینده‌تان، در کلاس درستان سرباز برای غرب درست کنید، این‌که روی سند ۲۰۳۰ این‌قدر اصرار دارند و کار می‌کنند، آشکار و غیر آشکار سعی می‌کنند این را تحکیم کنند.


البته ایشان شهریورماه امسال نیز در سخنرانی خودشان به مناسبت آغاز سال تحصیلی نیز بار دیگر به این سند اشاره کرده و فرمودند: فکر کنیم چرا این‌قدر طواغیت عالَم و فراعنه‌ی عالَم به فکرند و اصرار دارند که در آموزش‌وپرورش کشورها نفوذ پیدا کنند؛ روی این یک قدری باید تأمّل کرد. [این نفوذ] گاهی اوقات با سروصدا مثل سند ۲۰۳۰ است که سروصدایش دنیا را گرفت که برای همه هم هست. این به معنای نفوذ فرهنگ و سبک زندگی غربی و اهداف غربی در همة کشورهای دنیا است. چرا؟ به چه دلیل؟ چرا باید یک کشوری مثل کشور ما با این فرهنگ ریشه‌دار و عمیق و فرهنگ الهی و ایمانی، فرهنگ برجستة درخشان ایرانی تحت تأثیر تعلیمات کسانی که تمدّنشان و فرهنگشان یک چیز جدید و مادّی و غلط و شکست‌خورده است [قرار بگیرد؟]

پای سند 2030 در بودجه سال 1400 و تعجب نمایندگان

درحالی‌که انتظار می‌رفت با بیانات رهبری و توصیه‌های دلسوزانه بسیاری از مسئولان ارشد نظام دولت اجرای این سند ننگین را متوقف کند، بررسی بودجه سال 1400 نشان داد که اجرای این سند بار دیگر در دستور کار است. عکس اول

در همین زمینه محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص اعتبار به اجرای سند ۲۰۳۰ در لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت، گفت: نمایندگان مجلس از این اقدام دولت به شدت متعجب شده‌اند.
وی با بیان اینکه 2030 سندی بود که در مجلس دهم زیر سؤال رفت، ادامه داد: درباره اجرایی نشدن این سند مقام معظم رهبری چندین بار تذکرات لازم را ارائه کرده‌اند اما بااین‌حال در کمال تعجب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بندی ذکر شده مبنی بر اینکه اختصاص بودجه برای انجام تعهدات بین‌المللی سند ۲۰۳۰ که نمایندگان با دیدن این بند شگفت‌زده شده‌اند.


عذر بدتر از گناه وزیر آموزش‌وپرورش
این در حالی است که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص موضوع اختصاص بودجه به اجرای سند 2030، اظهار کرد: من امروز مطلع شدم و هیچ دخالتی در این بحث نداشتیم. وزارت آموزش‌وپرورش مکرر اعلام کرده که هیچ نسبتی با سند ۲۰۳۰ ندارد.
 
وی ادامه داد: معلوم شد که یک خطایی صورت‌گرفته بود و بلافاصله خود سازمان در نسخه کاغذی اصلاح‌کرده و قرار شد در نسخه الکترونیکی هم اصلاح کند.
 حاجی میرزایی افزود: تمام ردیف‌های بودجه ما معلوم است و در ردیف‌های بودجه هیچ چیزی درباره سند ۲۰۳۰ نیامده و قطعاً نخواهد آمد. 
 وی اضافه کرد: آن چیزی که به آن استناد می‌کنند یک متن است که مربوط به برنامه است نه بودجه و آن هم مربوط به برنامه ششم مربوط به سال‌های قبل بوده است. ظاهراً نسخه اشتباه را گذاشتند.
حال این سؤال پیش می‌آید که چرا این ردیف در سال گذشته نبوده و به یکباره امسال به‌صورت تصادفی در بودجه آمده است!

تیزبینی نمایندگان مجلس و اصلاح بودجه
در این میان تیزبینی و دقت نظر نمایندگان مجلس اجازه نداد بار دیگر و در آخرین ماه‌های دولت روحانی این تلاش‌ها برای اجرایی شدن این سند راه به جایی ببرد به‌طوری‌که در اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه دیروز خود با رأی قاطع بند مربوط به اجرای سند ۲۰۳۰ را از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حذف کردند.

در پایان باید گفت دولت چه اصراری بر اجرای سندی دارد که به گفته آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه، مبانی این سند کاملاً با مبانی اعتقادی و فکری ما مغایر می‌باشد.

انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/22832