printlogo


اوراق مشتقه چیست؟
کد خبر: 23060
اوراق مشتقه به قرارداد‌های مالی گفته می‌شود که ارزش خود را از کالاهای فیزیکی می‌گیرند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.
 
اوراق مشتقه به آن نوع قراردادهای مالی اطلاق می شود که ارزش خود را از کالای فیزیکی (دارایی پایه) می گیرند.دارایی پایه می تواند به شکل سهام، کالا، بورس های خارجی، نرخ های بهره، صنعت ساخت و ساز یا هر نوع دارایی دیگر باشد.
 


انواع اوراق مشتقه :

 قراردادهای سلف(Forward)
قراردادهای آتی(Futures)
قراردادهای اختیار معامله(options)
قراردادهای معاوضه(swaps)
 
قراردادهای مشتقه که در بالا به آنها اشاره شد هم در بورس و هم خارج از بورس نیز قابل معامله هستند.
 
قرارداد سلف:
قرارداد سلف، توافقی است بین دو طرف که خارج از بورس منعقد می شود و به منظور خرید یا فروش یک دارایی در تاریخ آینده با قیمت مورد توافق دو طرف هنگام امضاء قرارداد تعیین شده  و جزء قدیمی ترین و ابتدایی ترین قراردادهای مشتقه تلقی می شود.

قرارداد آتی:
قرارداد آتی توافقی است بین دو طرف که در بورس منعقد شده و به منظور خرید یا فروش مقداری معین و با کیفیتی مشخص از یک دارایی در زمان مشخصی در آینده با قیمت مورد توافق هنگام امضاء قرارداد تعیین می شود.
 
قرارداد اختیار معامله:
این قرارداد دو طرف دارد :
١- خریدار اختیار معامله و قرارداد آن عبارت است از:
 
قراردادیکه به دارنده آن حقی را جهت خرید یا فروش یک دارایی پایه (کالا ) در زمانی مشخص و قیمتی معین در آینده بدون اینکه اجباری در معامله داشته باشد را می دهد.
 
٢- فروشنده اختیار معامله و قرارداد آن عبارت است از :
 
قراردادی که چنانچه خریدار تقاضای اجرای تعهد فروشنده را کند، فروشنده موظف به اجرای تعهد و فروش دارایی (کالا) به خریدار است.


انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23060