printlogo


زاکانی مطرح کرد:
مجلس به دنبال کاهش تبعیض‌های اقتصادی در جامعه است / تصویب بودجه پیشنهادی دولت منجر به فروپاشی اقتصاد کشور می شود
کد خبر: 23298
زاکانی گفت: مجلس شورای اسلامی مسیری را در تصویب بودجه سال آینده دنبال می‌کند که عموم مردم مشکلات معیشتی کمتری داشته باشند، بودجه پیشنهادی سال 1400 دولت برای شکسته شدن بیشتر کمر مردم بسته‌شده و با اجرای آن تاب‌آوری جامعه از سال‌های گذشته کمتر می‌شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیرضا زاکانی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بودجه پیشنهادی سال آینده 2 هزار و 436 میلیارد تومان است که از بین 930 میلیارد تومان مربوط به بخش عمومی و بقیه نیز بودجه شرکت‌ها است، بودجه پیشنهادی دولت اشکالات جدی داشت و تصویب آن موجب انسداد بیشتر کشور نسبت به دو سال گذشته می‌شد زیرا همان راه غلط دو سال پیش را می‌رفت.

نماینده مردم قم با اشاره به اینکه دولت در دو سال گذشته با علم بر اینکه امکان فروش نفت طبق برنامه‌ریزی بودجه وجود ندارد به گفته خودش به خاطرعملیات روانی در برابر ترامپ این مسئله را بودجه گنجانده بود گفت: به خاطر بودجه سال گذشته موهوم و خیالی بود دولت درفروش نفت 167 هزار میلیارد تومان کسری درآمد در سال 98 و 273 هزار میلیارد تومان در بودجه سال به کشور واردشده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت  با علم بر خیالی بودن امکان فروش نفت، دولت در دو سال گذشته مجبور به فروش گسترده اوراق و استقراض از نهاده های مرجع شده است گفت: مردم امروز چوب بودجه غیرواقعی دو سال گذشته دولت را به خاطر مسئله فروش خیالی نفت می خورد و در بودجه پیشنهادی سال 1400 دولت 332 هزار میلیارد تومان کسری بین درآمد و هزینه برآورده می‌شود.

فروپاشی اقتصاد ایران با بودجه پیشنهادی دولت

وی تصریح کرد: تمام کارشناسان اقتصادی باور دارند که بودجه سال آینده برای برهم زدن و فروپاشی اقتصاد ایران طراحی‌شده است، هم‌زمان با مخالفت‌ها و انتقادات از بودجه سال 1400، مقام معظم رهبری هم طی نامه‌ای شروطی را برای اصلاح بودجه صادر کرد و .شورای نگهبان نیز نسبت به اصلاح بودجه توسط مجلس شورای اسلام جهت‌گیری مثبتی داشت و چنین اجازه‌ای به مجلس داده‌شده است.

زاکانی با اشاره به  با قطعی شدن صلاح بودجه پیشنهادی 1400، مجلس باید به‌صورت عقلانی این روند را دنبال کند و با زبان گویا با مردم صحبت نماید بیان داشت: خلق منابع درآمدی اساس کار امروز کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی است و در این کمیسیون برخی نقاط معیوب بودجه سال آینده مانند ارز 4200 تومانی را مورد اصلاح قرار می‌دهد، سیاست حذف ارز 4200 تومانی ازجمله مباحثی است که تمام کارشناسان روی آن اتفاق‌نظر دارند اما در عرصه عمل همکاری‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

دولت به دنبال ادامه نابرابری اجتماعی است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود:  در سال 98، 15 میلیارد دلار و در سال جاری 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی توسط دولت برای خرید دارو، روغن خام و نهاده های دامی تخصیص داده بود ، تخصیص نادرست ارز و معیوب بودن سیستم واگذاری سبب شده تا در برخی اوقات شاهد افزایش نجومی قیمت‌ها مانند مرغ و غیره باشیم.

وی با تأکید بر اینکه رویه دولت در بودجه سال آینده بر ادامه نابرابری‌های اجتماعی و افزایش شکاف اقتصادی و تبعیض‌های اقتصادی است عنوان کرد: 70 درصد سپرده‌های بانکی مربوط به یک درصد مردم  و نود درصد  کل سپرده‌های بانکی هم به 4 درصد سرمایه‌داران اختصاص دارد.

اثری از 37 هزار میلیارد تومان نیست!

زاکانی گفت: سال 98 دولت 37 هزار میلیارد تومان از محل فروش گاز ال پی جی درآمد داشته اما در بودجه اثری از این درآمدها ذکر نشده بود، امسال نیز دولت بیش از 67 هزار میلیارد تومان از این محل درآمد داشته و مجلس نیز دولت را ملزم کرده که این رقم را در منابع درآمدی خود بیاورد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رویه مجلس در بودجه کاهش تبعیض‌ها اقشار مختلف جامعه است گفت: قشر مستضعف و متوسط جامعه ماهانه یک کیلوگرم گوشت و قشر مرفه کشور 99 کیلو به‌صورت متوسط گوشت مصرف می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای اولین بار در طول 40 سال گذشته، فاصله بین درآمد و هزینه دولت به 40 هزار میلیارد تومان رسیده بود، صحبت‌هایی که دولتمردان درباره ارز می‌کند از اساس باطل است و واقعیت بیرونی ندارد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی مسیری را در تصویب بودجه سال آینده دنبال می‌کند که عموم مردم مشکلات معیشتی کمتری داشته باشند، بودجه پیشنهادی سال 1400 دولت برای شکسته شدن بیشتر کمر مردم بسته‌شده و با اجرای آن تاب‌آوری جامعه از سال‌های گذشته کمتر می‌شد.

مجلس محدودیت و سقفی برای فروش نفت نخواهد گذاشت

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار قم فردا، که منابع درآمدی جدید در اصلاح بودجه چه خواهد بود و سقفی برای فروش نفت تعریف‌شده است؟ گفت: ،در بودجه سال آینده فروش یک‌میلیون بشکه نفت به قیمت 40 دلار سهم هزینه‌های عمومی دولت است و بقیه آن باید به صندوق توسعه ملی ذخیره و صرف بدهی‌های دو سال گذشته دولت به این صندوق شود و مجلس محدودیت و سقفی برای فروش نفت نخواهد گذاشت اما دولت باید به‌صورت شفاف محل درآمد و هزینه کرد خود را از فروش نفت به هر میزانی که ممکن باشد را مشخص نماید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص منابع درآمدی جدید نیز تصریح کرد:ازجمله این منابع  حقوق گمرک ویژه کالاهای اجناسی که با ارز نیمایی وارد گمرک شامل می‌شوند؛ دسته اول که با نرخ ترجیحی وارد کشور می‌شوند باید با نرخ حقوق گمرکی محاسبه شوند و بقیه واردات که با ارزه‌ای آزاد، نیمایی و سنایی انجام می‌شود با ارز نیمایی باید محاسبه گردد که منبع درآمدی بالایی است، 40 هزار میلیارد تومان برای حقوق گمرکی اجناس وارداتی با ارز غیر ترجیحی در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌شده است، .در بخش اصلاحیه بودجه سال آینده مجلس 200 هزار میلیارد تومان منابع جدید درآمدی را پیش‌بینی کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در اصلاحیه بودجه سال آینده 40 هزار میلیارد تومان برای واردات دارو در نظر گرفته‌شده است، پیشنهاد دولت در این بخش 38 هزار میلیارد تومان بود، هدف اصلی مجلس در بودجه سال آینده جلوگیری از بودجه متورم تورم‌زا است.

زاکانی ادامه داد: فرار مالیاتی یک فاجعه بزرگ در کشور است و بیشترین فرار مالیاتی هم مربوط به ثروتمندان است، سالانه بین 40 تا 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در ایران روی می‌دهد، در بودجه سال آینده تلاش می‌شود تا بخشی از منابع درآمدی تأمین شود درعین‌حال بخشودگی مالیاتی برای اصناف هم به دلیل رکود دوساله اقتصادی در نظر گرفته‌شده است.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: مجلس طرحی را دنبال می‌کند تا در 4 سال آینده دست‌کم 4 میلیون مسکن جدید در کشور احداث شود، در این طرح سالانه 350 هزار مسکن در قالب ایجاد تسهیلات به‌صورت مشارکتی و 650 هزار واحد نیز به‌صورت تکلیفی به دولت ابلاغ خواهد شد، همچنین در طرح جوانی جامعه مجلس تلاش می‌کند مبحث مسکن را از بخش سبد زندگی مردم خارج کند و شرایط برای خرید واحد مسکونی برای هر جوانی که اراده ازدواج‌کرده باشد، مهیا شود.



انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23298