printlogo


شروع فصل سرما و داستان جدیدی از زندگی بی‌سرپناهان!
کد خبر: 23502
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آرزویشان تنها داشتن یک پناهگاه است، پناهگاهی که امنیت آن‌ها را تأمین کند تا برای ادامه حیات دچار مشکل نشوند، صحبت ما این بار درباره بی سرپناهانی است که خانه مشخصی ندارند و از هر گوشه و کناری برای اسکان خود استفاده می‌کنند، همچنین این افراد به گفته مسئولان ذی‌ربط به ۲ بخش بی سرپناهان و معتادان متهاجر تقسیم می‌شوند، اما داستان تنها به اینجا ختم نمی‌شود، برای این افراد فصل گرما و سرما فرقی ندارد و اگر سرما در حد زیادی به بدن آن‌ها نفوذ کند شاید بتوانند از کارتن یا ملحفه‌ای استفاده کنند، البته در بعضی مواقع، تشک خوابشان  تکه‌های کارتن است و سقفش هم آسمان...!

این افراد وضعیت بسیار بدی دارند، معتاد، بی خانمان و... در سطح شهر  جولان می‌دهند. البته تا پیش از این بیشتر مرد بودند، اما حالا تعداد زن‌ها و حتی بچه‌ها هم زیاد شده است، فقط کافیست سری به نوع زندگی کردن آن‌ها بزنید آن وقت متوجه می‌شوید که حیات آن‌ها روی خط مرگ است.

شروع زمستان و حال و هوای بی سرپناهان در پایتخت

بی سرپناه یا همان کارتن خوابی یک مشکل اجتماعی است و عوامل زیادی در پیدایش آن نقش دارند که اعتیاد یکی از عوامل بسیار مهم در بی خانمانی است،  در واقع امروزه یکی از پررنگ‌ترین جلوه‌های آسیب اجتماعی پدیده کارتن‌خوابی در کشور است و مطابق آمار‌های ارائه شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی حدود یک چهارم بی خانمان‌ها اختلال مزمن و شدید روانی دارند و بیش از ۵۰ درصد از آن‌ها معتاد متجاهر هستند.

افزون بر این، گفته می‌شود بیشترین کارتن خواب‌های کشور در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی سکونت دارند و آذربایجان شرقی کمترین مواجهه با این پدیده را داشته است. ناظران اجتماعی دلیل شیوع پدیده کارتن خوابی در استان‌های تهران و البرز را مهاجر پذیری بالا و خراسان رضوی را مجاورت با مرزهای افغانستان و مسیر ترانزیت مواد مخدر و شمار بالای معتادان این استان می‌دانند.

با شروع فصل سرما، داستان بی‌سرپناهان تازه شروع می‌شود!

در این راستا با مالک حسینی مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره اقدامات شهرداری برای افراد بی‌سرپناه گفت‌وگو کردیم، او در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ما با شعار اینکه در کلانشهر تهران هیچ فرد بی خانمانی از بی سرپناهی و یا تغذیه در معرض خطرجانی قرار نگیرد، خدمات بسیار وسیع و متنوعی را به این قشر ارائه می‌دهیم که در نوع خود، خدمات قابل ملاحظه‌ای است، همچنین در حال حاضر در ٢٢ مرکز ساماندهی، هزار و ٩٥٠ نفر را مورد پوشش قرار دادیم، در فصل سرد سال که در واقع پیک مراجعه به گرمخانه‌ها است و تقریبا در این ایام از حدود ٢ هزار نفر در روز در گرمخانه‌ها بــا تمام خدمات به طور شبانه روزی پذیرایی می‌کنیم؛ البته بــا کمک خیرین خدمات پزشکی هم ارائه خواهیم داد.

وی معتقد است گرمخانه‌های سیار شهرداری تهران تجربه بسیار موفقی است که از چند سال قبل ایجاد شد و ما سعی کردیم خدمات آن را بیشتر کنیم، در سال گذشته این ۵ گرمخانه به ٢ هزار و ٢٤ نفر خدمت دادند، در ورودی میدان شوش، میدان آزادی، میدان تجریش و... گرمخانه‌های اتوبوسی حضور پیدا می‌کنند و تا صبح به خدمت می‌پردازند، شهروندان عزیزی که در تهران بی سرپناه ماندند برای استفاده از گرمخانه‌های دائمی شهرداری وجهی پرداخت نمی‌کنند، خدمات رایگان برای آن‌ها انجام می‌شود و هیچ محدودیتی نداریم، ما افرادی را داریم که سالیان سال در این گرمخانه‌ها زندگی کردند و حتی زنانی که فرزند خود را در آنجا به دنیا آوردند.

فصل سرما و شروع فصل جدیدی از زندگی بی‌سرپناهان!

حسینی همچنین در ادامه یادآور شد که خوشبختانه از سال گذشته ما زیرساخت‌های مناسبی را برای حوزه زنان ایجاد کردیم، در حال حاضر ٤ گرمخانه ویژه زنان در استان تهران وجود دارد که نسبت به سال قبل افزایش ١٠٠ درصدی داشته است، یک سامان سرا هم برای زنان با شرایط خاص که دارای اختلال حواس هستند، آماده کردیم.

اما تنها کمک مسئولان اولویت نیست و لازم است که شهروندان هم با دیدن چنین افرادی در سطح شهر آن‌ها را به گرمخانه‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، معرفی کنند، سامانه ۱۳۷ راه ارتباطی است که می‌توان افراد بی سرپناه را معرفی کرد، زیرا گاهی اوقات با یک تماس جان انسانی از معرض خطر به دور می‌ماند.

فصل سرما و شروع فصل جدیدی از زندگی بی‌سرپناهان!

این روز‌ها با سرد شدن هوا لازم است که نوع دوستی خود را بیش از پیش ثابت کنیم و فقط چند لحظه به نوع زندگی کردن آن‌ها فکر کنید، آن وقت به راحتی می‎توان با وجود تمام سختی‌های معیشتی، اقتصادی و... چنین افرادی را درک کرد، افرادی که شاید دیگر به زندگی امیدی نداشته باشند و ما شهروندان بتوانیم کمی به آن‌ها امید ببخشیم، امیدی که این روز‌ها نامش زندگی امن است.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23502