printlogo


در سال جهش تولید؛
شرکت‌های دانش‌بنیان، موتورهای پرتوان اقتصاد ملی / افق‌های روشن با فعالیت 5 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان
کد خبر: 23625
شرکت‌های دانش‌بنیان، موتورهای پرتوان اقتصاد ملی هستند و روزبه‌روز شاهد رشد و شکوفایی آن‌ها هستیم که نشان می‌دهد حرکت قطار علم در کشور توقف‌ناپذیر است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  " اقتصاد دانش‌بنیان را اهمّیّت بدهیم. رشد شتابان اقتصاد به وسیله‌ای اقتصاد دانش‌بنیان [ممکن] خواهد شد. امروز ما امکانش را هم داریم؛ جوان‌های بسیاری هستند آماده، تحصیل‌کرده، باسواد که می‌توانند کارهایی انجام بدهند. گاهی می‌شنوید یا در تلویزیون می‌آیند یک کارآفرین جوان را نشان می‌دهند که آدم واقعاً لذّت می‌برد، حظ می‌کند که این آمده وارد شده در یک مقوله‌ای - کشاورزی، دامداری، صنعت، صنعت‌های کوچک، خدمات و امثال اینها - با سرمایة کم شروع کرده و با پشتکار به یک جایی رسیده. [تولید] ثروت از راه فکر، از راهکارهای دانشی هم یک مسئله است. "
این بخشی از تأکیدات و رهنمودهای رهبری در خصوص اقتصاد دانش‌بنیان است که در سال 97 و در دیدار با مسئولان کشوری ایراد فرمودند.
البته این برای اولین‌بار نبوده که ایشان بر ضرورت اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت آن‌ها تأکید داشته‌اند چرا که در یک دهه اخیر بارها در این زمینه تأکید داشته‌اند.

شرکت‌های دانش‌بنیان و تحولات روزافزون
در واقع همان‌طوری که از اسم آن نیز مشخص است شرکت‌های دانش‌بنیان در دنیای امروز به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از آن‌ها باشد و علاوه‌برآن روزبه‌روز در حال پیشرفت و نوآوری باشند چرا که قطار علم توقف‌ناپذیر است.


در این میان جمهوری اسلامی ایران نیز در سال‌های اخیر توانسته گام‌های خوبی در این زمینه بردارد به‌طوری‌که سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور دیروز در سفر خود به قم در جمع خبرنگاران با بیان این‌که محصولات نانو در کشور بیش از ۳ هزار میلیارد تومان فروش دارد، اظهار داشت: امیدوار هستیم در افق ۱۴۰۴، صادرات یک میلیارد دلار محصولات نانو را داشته باشیم.
وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۵ هزار و پانصد شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که از حمایت‌های مختلفی در قالب 100 طرح بهره‌مند می‌شوند.
وی ادامه داد: این شرکت‌ها بسته به نوع ارائه خدمات دانش‌بنیانی که دارند خدمات را در حوزه‌های مختلف دریافت می‌کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به نگاه ویژه مسئولان کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: یک اکوسیستم جدید در فضای دانش‌بنیان کشور ایجاد شده است و امیدواریم با حمایت و پیگیری در مسیر پیشرفت قدم بردارند.
 وی علوم نانو را مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: علوم نانو یکی از علوم پیشرفته کشور ما است و ما در برخی از علوم مثل هوافضا و سلول‌های بنیادی دارای رتبه اول هستیم و در بحث تولید علم نانو نیز در دنیا در رتبه چهارم قرار داریم.
ستاری تصریح کرد: در سال‌های اخیر دولت حمایت‌های جدی برای افزایش تولید محصولات نانو در کشور انجام داده است که در همه استان‌ها این مهم قابل‌مشاهده و ارزیابی است.
وی بیان داشت: فروش محصولات نانو در داخل کشور بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است و برنامه‌ریزی گسترده برای صادرات آن در حال انجام است که امیدوار هستیم در افق ۱۴۰۴، صادرات یک میلیارد دلار محصولات نانو را داشته باشیم.

کسب‌وکارهای دانش‌بنیان نیاز به حمایت‌های ویژه دارند

 در همین زمینه محسن دهنوی نماینده مردم تهران نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین زیست‌بوم نوآوری در خاورمیانه را دارد، اظهار داشت: اظهار داشت: یک سری از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان نیاز به حمایت‌های ویژه دارند و مجلس شورای اسلامی باید در قالب تصویب و یا اصلاح قوانین، حمایت‌هایی را از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در دستور کار خود قرار دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر برای یک کار تولیدی در صنایع نوین باید ۲۷ مجوز اخذ شود که حداقل سه سال طول می‌کشد که ما باید اقداماتی انجام دهیم که در فرایند اعطای مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان تسریع شود.

دهنوی با بیان اینکه به اقتصاد دانش‌بنیان در بخش‌های سلامت، کشاورزی و حمل‌ونقل هوشمند باید توجه بیشتری شود، گفت: علت این مسئله آن است که این سه حوزه بیشترین ارز برای واردات را دریافت می‌کنند و در شرایط پساکرونا نیاز است که ما خودمان بتوانیم نیازمندی‌های اصلی‌مان را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه حجم بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور حدود ۷.۵ میلیارد دلار است که بخش قابل‌توجهی از آن از طریق واردات تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم ما باید به ظرفیت‌های داخلی خودمان توجه بیشتری داشته باشیم و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت تولید داخلی حرکت کنیم که این موضوع در دوران پساکرونا نیز اهمیت زیادی دارد.

دهنوی درباره نقش مجلس در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: اصلاح نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر برنامه‌های کاربردی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ارتقا نقش کنترل و نظارت مجلس بر اجرای مصوبات، قوانین و مقررات و تصویب قوانین و مقررات جدید برای ارتقای نظام تنظیم‌گری نوآوری از جمله اقداماتی است که مجلس باید در این راستا در دستور کار خود قرار دهد.

درد و دل‌ها های فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان


در این میان زمانی که پای صحبت‌های فعالان این عرصه حیاتی می‌نشینیم، موضوعاتی را مطرح می‌کنند که نشان می‌دهد به چه میزان به این شرکت‌ها بهای کمی داده شده است.
نخستین موضوعی که در واقع اولین سد در برابر این شرکت‌ها است، بحث ثبت خود این شرکت‌ها است که صدای همه را درآورده است.
بعد از گذر از مشکلات در روند ثبت شرکت و وجود بوروکراسی اداری، می‌توان به مشکلات دیگر نیز اشاره کرد.
مشکلاتی از قبیل؛ کمبود منابع مالی با سود متناسب حتی در صندوق نوآوری و شکوفایی، بی‌اعتمادی به محصولات دانش‌بنیان داخلی، استفاده دستگاه‌های دولتی از محصولات خارجی (که البته این مورد به حداقل رسیده است) و ناتوانی در بازاریابی و تجارت محصولات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، تاکنون اجازه نداده این شرکت‌ها به جایگاه واقعی خود برسند.

کرونا و شرکت‌های دانش‌بنیان



از همه‌گیری بیماری کرونا می‌توان به‌عنوان یکی از نقاط حساس و تاریخی در تاریخ شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورمان نام برد، دورانی که همه را مجاب کرد که نه‌تنها از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان بهره ببرند بلکه توجه مسئولان نظام را نیز به این مهم دوچندان کرد.
به‌طوری‌که حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب در شهریورماه امسال بیان داشت: اجرای طرح تحول سلامت، جهش در زیرساخت‌های ارتباطاتی و دولت الکترونیک، و همچنین پیشرفت بزرگ در زمینة توسعة شرکت‌های دانش‌بنیان، سه اقدام پیشگیرانة دولت در سال‌های اخیر بود که باعث حفظ آمادگی کشور در برابر کرونا شد.
در پایان باید گفت به همان صورت که شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند در بحران کرونا به داد کشور برسند به همان صورت نیز می‌توانند در عرصه‌های دیگر نیز کارایی خودشان را نشان دهند.

انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23625