printlogo


مدیرکل دامپزشکی استان قم:
فعالیت باغ پرندگان پس از طی قرنطینه از سر گرفته می شود/علت تلفات در این باغ در حال بررسی است
کد خبر: 24350
مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه علت تلفات در باغ پرندگان در حال بررسی است، گفت: قانون گذار تعریف کرده است که مواردی که پروانه بهره برداری و پروانه بهداشتی دارند پس از طی کردن قرنطینه، فعالیت آن از سر گرفته می شود که این باغ نیز پس از طی کردن زمان قرنطینه فعالیت آن از سر گرفته می شود.
 مهدی رفیعی  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به مسئله باغ پرندگان اظهار داشت: در تاریخ ۱۹ اسفندماه تلفات غیرمتعارف از باغ پرندگان به دامپزشکی قم گزارش شد که در همان روز سریعا نمونه برداری های لازم انجام و به آزمایشگاه اداره کل ارسال شد که در ۲۰ اسفندماه نتیجه آزمایشگاه مبنی بر مثبت شدن نمونه ها اعلام شد که بلافاصله قرنطینه، جمع آوری و معدوم سازی پرندگان در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد:با شناسایی بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان ، 692 مورد انواع طیور در این باغ معدوم و دفت شدند و تا شعاع 1 و 3 و 10کیلومتری رصد ها شروع شد و پایش ها انجام شد.
مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه تا شعاع ۱۰ کیلومتری وضعیت مرغداری ها و کل استان رصد و پایش شد، افزود: تاکنون خوشبختانه در واحدهای روستایی و صنعتی استان هیچگونه موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.
وی بیان داشت: سیاست ستاد آنفلوانزای سازمان دامپزشکی کشور بر این بود که در حوزه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تمام مصاحبه ها تنها توسط رئیس سازمان پزشکی کشور ارائه شود ولی به دلیل ابهامات موجود پس از انتشار خبر شیوع آنفلوانزای فوق حاد در باغ پرندگان قم، این مجوز برای استان قم نیز صادر شد و از اینکه دیر اطلاع رسانی شد پوزش می خواهم.
رفیعی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در استان مشاهده نشده است، گفت: ۱۰ میلیون قطعه مرغ از جمله ۶ و نیم میلیون قطعه مرغ تخم گذار در صنعت طیور استان در حال پرورش هستند که این موضوع لزوم مراقبت و حساسیت برای جلوگیری از شیوع این بیماری در این واحدهای تولیدی را ضروری کرده است.
وی اضافه کرد: به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری، واکسیناسیون، پایش و مراقبت مرغداری ها و آموزش فعالان این صنعت با حسیاست در استان انجام شده است تا از شیوع این بیماری که در پرندگان مهاجر وجود دارد، جلوگیری شود.
فعالیت باغ پرندگان پس از طی قرنطینه از سر گرفته می شود
مدیرکل دامپزشکی استان قم بااشاره به قرنطینه باغ پرندگان، گفت: وقتی محلی به عنوان کانون شیوع آنفلوانزای فوق حاد شناسایی می شود فرآیند خاتمه سازی کانون شامل معدود سازی تمام طیور، شست و شو و گندزایی و قرنطینه محل به مدت ۴۵ روز  انجام می شود.
وی اظهار داشت: قانون گذار تعریف کرده است که مواردی که پروانه بهره برداری و پروانه بهداشتی دارند پس از طی کردن قرنطینه، فعالیت آن از سر گرفته می شود که این باغ نیز پس از طی کردن زمان قرنطینه فعالیت آن از سر گرفته می شود.

علت تلفات در این باغ در حال بررسی است
رفیعی با تاکید بر اینکه علت تلفات در این باغ در حال بررسی است گفت: آنفلوانزا از سه طریق از جلمه عدم رعایت مسائل بهداشتی، وسایل آلوده و طیور بیمار امکان ورود ویروس وجود دارد که پیدا کردن علت این بیماری به سادگی ممکن نیست.
وی اضافه کرد: رعایت شرایط بهداشتی، اصول امنیت زیستی و رفتار بهره بردار در جلوگیری از شیوع این بیماری موثر است. اگر بهره بردار رعایت مسایل بهداشتی را نکند حتی اگر آن مجموعه بر اساس تمام استانداردهای بهداشتی ساخته شده باشد، شیوع این بیماری قابل پیش بینی است.
مدیرکل دامپزشکی استان قم با تاکید بر اینکه قطع زنجیره بین پرندگان مهاجر و پرندگان رابط در جلوگیری از شیوع بیماری ها ضروری است گفت: با توجه به فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر به کشور، اگر مسائل بهداشتی توسط متصدیان مرغداری ها و مراکز نگهداری طیور رعایت نشود، ویروس می تواند به مرغداری ها منتقل شود که خوشبختانه تا کنون هیچ موردی از شیوع این بیماری در استان مشاهده نشده است.
وی تصریح کرد: بهره بردار این باغ موظف است مسائل امنیت زیستی و بهداشت قرنطینه را به طور کامل رعایت کند. همچنین قیمت پرندگان و خسارت وارد شده ناشی از شیوع این بیماری در حال برآورد است که پس از تعیین قیمت، خسارت وارد شده به بهره بردار پرداخت می شود.
از سال ۹۷، بالاترین سطح ایمنی زیستی در قم اجرایی شده است
رفیعی با بیان اینکه از سال ۹۷، بالاترین سطح ایمنی زیستی در مرغداری های قم اجرایی شده است افزود: به دلیل تراکم بالای صنعت طیور در قم، رعایت مسائل زیستی باید در بالاترین سطح انجام شود.

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/24350