printlogo


گزارش قم فردا از مشکلات حذف دفترچه ؛
سردرگمی مردم با حذف دفترچه های تامین اجتماعی/آماده نبودن زیرساخت؛ بهانه ای برای آزاد حساب کردن داروها
کد خبر: 24351
چند روزی از اجرای طرح حذف دفترچه در استان و کشور می گذرد اما سردرگمی و نارضایتی این روزها مردم نشان از اجرای زود هنگام این طرح و نبود زیرساخت مناسب است که همین موضوع بهانه ای برای برخی سودجویان برای دریافت هزینه بیشتر و متضرر شدن مردم شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  طرح نسخه نویسی الکترونیک و خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی طرح بزرگی است که سازمان تأمین اجتماعی نسبت به آن از اول اسفند ماه اقدام کرده و حالا چند روزی است که اجرای این طرح، کلید خورده است البته شروع این طرح در مراکز درمانی خود تامین اجتماعی مدت های بسیاری است که اجرایی شده است و باید گفت این طرح در خود مراکز درمانی تامین اجتماعی بسیار موفق بوده است.
اگر این طرح را گام مؤثری در روزهای همه گیری ویروس کرونا و از سویی کاهش میزان مصرف کاغذ و حتی مدت زمان پذیرش بیماران به شمار آوریم، حالا وجود پاره‌ای از مشکلات در روزهای نخستین اجرای این طرح، چیزی به جز سردرگمی بیمه شدگان به همراه نداشته و این در حالی است که در حین مراجعه به بیمارستان یا مجبور به پرداخت آزاد حق درمان هستند و یا دست خالی برمی‌گردند.
از همین رو باید گفت عدم آمادگی سازی زیرساخت ها در تمام مراکز درمانی و داروخانه ها موجب نارضایتی مردم شده است. همانطور که گفته شد این طرح در مراکز وابسته به تامین اجتماعی چندسالی است که اجرا شده و شاید به دلیل آماده بودن زیرساخت ها و آن ارتباط مراکزوابسته به تامین اجتماعی با یکدیگر موجب موفق این طرح شده است اما اجرای این طرح به صورت کشوری و ملی نیازمند برنامه ریزی قوی تر و منسجم تر و شاید آماده کردن زیرساخت های بیشتر و بهتری بود چرا که این سردرگمی و نارضایتی امروز مردم نشان از عدم موفقیت این طرح در روزهای اولیه اجرا را می رساند.



باحذف دفترچه‌های کاغدی هیچگونه اختلالی به‌وجود نخواهد آمد!!

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن دعوت مجدد از پزشکان به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی، اظهار کرد: در صورت عدم امکان یا تمایل پزشکان به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک؛ این عزیزان می‌توانند نسخه بیمه شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه برای آنان بنویسند و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌های کاغذی خواهد داشت.
سالاری با بیان اینکه تمامی جزئیات و جوانب مختلف خدمت رسانی به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی در برنامه حذف دفترچه‌های کاغذی لحاظ شده است، گفت: نحوه خدمت رسانی به بیمه شدگان در مطب پزشکان و سایر مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد به دقت برنامه ریزی شده است و اطمینان داریم که در ایفای تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه شدگان با حذف دفترچه‌های کاغدی هیچگونه اختلالی به‌وجود نخواهد آمد.
 
عدم همراهی تمام پزشکان با طرح حذف دفترچه
با توجه به این سخنانی که از مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی منتشر شد مشخص است که در این طرح تمام پزشکان و مراکز درمانی مشارکت ندراند و سوالات بسیاری در این خصوص وجود دارد که نحوه دریافت ویزیت در مطب ها چگونه است؟ نحوه ارسال دارو به داروخانه در مطب چگونه خواهد بود و سوالات بسیاری که نشان از عدم برنامه ریزی دقیق برای اجرای این طرح را می رساند و می توان گفت که این طرح زود اجرا شده است.
البته اجرای این طرح مزیت های بسیاری از جمله کاهش مصرف کاغذ، کاهش اشتباهات ویزیت ، دارو و درمان خواهد شد اما در این بین تبصره ای به نام آماده بودن کامل زیرساخت ها برای اجرا وجود دارد که اجرای این چند روز نشان می دهد علاوه بر اینکه مشکلات مردم در مراجعه به مراکز درمانی کم نشده بلکه بیشتر هم شده است و در بیشتر موارد مردم مجبور به دریافت آزاد داروی خود هستند.



پاسکاری مردم

از همین رو خبرنگار ما با مراجعه به چند داروخانه و مراکز درمانی با برخی از شهروندان گفتگویی را در خصوص خوب و یا بد بودن این طرح انجام داده است.
مردی که سن و سالی از او گذشته و در محله جهاد زندگی می کند و خود را صفدری معرفی می کند به خبرنگار ما می گوید: همسرم را برای درمان به مطب دکتر بردم که دارو را به صورت الکترونیکی برای داروخانه ارسال کرد.
وی ادامه داد: بعد از ارسال به داروخانه رفتم اما گفتن ما چیزی دریافت نکرده ایم و بعد از چند بار رفت و آمد بین مطب و داروخانه ، نهایتا دفترچه همسرم را بردم و دارو را در آن نوشتند تا توانستم داروهای همسرم را بگیرم.

بهانه ای خوب برای آزاد حساب کردن داروها
همچنین در این خصوص حسین ابهری یکی دیگر از شهروندان قمی می‌گوید: دکتر درمانگاه برای من تصمیم به نوشتن نسخه داشت اما موفق نشد لذا بر روی نسخه شماره ملی مرا یادداشت کرد و گفت اشکالی پیش نمی‌آید برو از داروخانه داروهایت را دریافت کن.
وی افزود: از همین رو با همین نسخه به داروخانه مراجعه کردم ولی آن‌ها این نسخه را قبول نمی‌کنند و می‌گویند باید در سیستم ثبت شود.
ابهری بیان کرد: الآن که به داروخانه مراجعه کردم داروی موردنیاز به من تحویل داده نمی‌شود و گفته می‌شود نسخه شما ثبت‌نشده است!



سردرگمی مردم با اجرای زود هنگام و نبود زیرساخت ها

همچنین موسوی که به درمانگاه بقیه الله برای خدمات داندان پزشکی مراجعه کرده است ، گفت: واقعا ضعف زیرساخت و نبود برنامه ریزی دقیق در این موضوع احساس می شود.
وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه بیمه دارم و بیمه تکمیلی هستم اما هم ویزیت، هم هزینه دندان پزشکی و هم داروها را آزاد حساب کردم چرا که چندین بار بین پذیرش، دندان پزشکی و داروخانه پاس کاری شدم و در نهایت با رضایت خودم همه این موارد را آزاد حساب کردم و مطمئن هستم که دیگر از این پول ریالی برگشت داده نخواهدشد.
موسوی اضافه کرد: وقتی زیرساخت های چنین طرح بزرگی آماده نیست چرا مسئولان تَن به اجرای آن می دهند تا این گونه در این بحران اقتصادی مردم را دچار مشکلات بیشتر کنند.
وی خاطرنشان کرد: به پذیرش دندان پزشکی می گویم چرا اینگونه است می گوید طبیعی است و انشالله در آینده ایرادات رفع خواهد شد.

عدم آمادگی زیرساخت های لازم
همچنین در این رابطه یکی از پزشکان هم توضیح داد: متأسفانه این طرح در همین ابتدای آغاز بیماران را با مشکل مواجه کرده است. ابتدا باید زیرساخت‌های لازم فراهم می‌شد و سپس این طرح به مرحله اجرا درمی‌آمد.
وی افزود: بسیاری از مراکز سیستم ندارند و یا با نقص اینترنت روبرو هستند و یا با قطع برق دیگر بیماری را نمی‌توان ویزیت کرد و لذا باید تمامی این موارد در این طرح دیده شود.

در هر حال نارضایتی این روزهای مردم با حذف دفترچه نشان از شکست زود هنگام این طرح است چرا که باید قبل از اجرای این طرح زیرساخت های لازم ، آموزش ها و اطلاع رسانی ها انجام می گرفت تا مردم دچار مشکلات در مراجعه به مراکز درمانی برای بهبود سلامتی خود نباشند. فردی که به نوعی بیمار است با وجود این نوع مشکلات نه تنها خوب نمی شود بلکه بیماری او سخت تر هم می شود چرا که باید چندین نوبت بین مطب و یا مرکز درمانی تا داروخانه را طی کند و اگر مشکلش حل شود که بعید است در نهایت داروهایی خود را آزاد دریافت کند.
مسئولین و متولیان امر باید زیرساخت های لازم را هرچه سریعتر ایجاد و مشکلات را رفع کنند و سامانه ای را در اختیار مردم قرار دهند تا کسانی که بیمه دارند اما این عدم هماهنگی ها موجب شده تا هزینه بیشتری پرداخت کنند بتوانند هزینه اضافه که پرداخت کرده اند را دریافت کنند.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/24351